کد مطلب: 

258956

امضای تفاهم نامه همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و صندوق کارآفرینی امید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در 828 شهرک و ناحیه صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی درحال بهره برداری، بیش از 48 هزار و 600 واحد تولیدی داریم که بخش عمده آن‌ها در نواحی صنعتی روستایی و مناطق محروم هستند.
امضای تفاهم نامه همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و صندوق کارآفرینی امید

به گزارش سیتنا از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست امضای تفاهم نامه همکاری با صندوق کارآفرینی امید افزود: این واحدها در چند بخش نیازمند کمک و تأمین مالی هستند؛ بیش از سه هزار و 200 طرح از آن‌ها در مرحله نصب سوله و ماشین‌ آلات هستند و 28 درصد از این‌ها فقط در مرحله نصب سوله هستند که با تأمین مالی اندک قابلیت بهره ‌برداری خواهند داشت.

وی اضافه کرد: از 3500 واحد صنعتی بهره ‌برداری شده، 630 واحد 17 هزار شغل ایجاد کرده‌اند، یعنی هر واحد 6 شغل ایجاد کرده است. به همین دلیل واحدهایی که امسال بهره ‌برداری شده‌اند، با ظرفیت بالایی کار می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: موضوع مهم دیگر، واحدهای صنعتی غیرفعال‌اند که یا تحت تملک بانک‌ها هستند، یا نیازمند تسهیلات و سرمایه در گردش و یا نیازمند ماشین ‌آلات و ... که به این دلایل غیرفعال مانده‌اند.

رسولیان تصریح کرد: بیش از 57 درصد این واحدها نیازمند سرمایه در گردش و تأمین مالی هستند، که 1600 واحد با کمک صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و با تأمین مالی اندک قابل بهره ‌برداری هستند.

وی تأکید کرد: با رصد و ارزیابی واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشخص شده است که با رفع پاره‌ای از مشکلات و تأمین مالی برخی از واحدها که زیر ظرفیت خود کار می‌کنند، این واحدها می‌توانند در مسیر افزایش تولید و ایجاد اشتغال حرکت کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار داشت: ایجاد کارگاه‌های تولیدی مقیاس کوچک برای واگذاری به شرکت‌های دانش بنیان در استان‌ها جزو برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است که ظرف مدت شش ماه عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

رسولیان همچنین از اهتمام سازمان متبوع خود برای ایجاد یک هزار کارگاه جدید در سال جاری که به معنای یک هزار پروانه اشتغال جدید و حدود 7 هزار شغل جدید است خبر داد.

وی با اشاره به این‌که بیش از 500 خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده است، اظهار امیدواری کرد با انعقاد این تفاهم ‌نامه و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تأمین مالی لازم برای حمایت از صنایع و کسب و کارهای کوچک که بخشی از آن‌ها مربوط به صادرات، برند سازی، نمایشگاه و تورهای تجاری است، عملیاتی و اجرایی شود.

صنایع کوچک نقش بزرگی در اشتغالزایی دارند

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز در این نشست با اشاره به ضرورت حمایت از صنایع کوچک به دلیل ماهیت تأثیرگذاری و اشتغال آفرینی آن در اقتصاد ملی کشور گفت: با توجه به تنوع محصول و نقش صنایع در فرآیند نوآوری، امکان خوشه سازی و توسعه ظرفیت‌ها، صنایع کوچک نقش بزرگی در اشتغالزایی دارند.

اصغر نوراله زاده افزود: صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان نهاد حامی کسب و کارهای خرد و کوچک در کنار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تلاش می‌کند نسبت به تأمین مالی 20 درصد واحدهای صنعتی غیرفعال یا درحال ایجاد اقدام نماید.

وی اضافه کرد: این صندوق روش‌های مختلفی برای حمایت از انواع کسب و کارها در دست اجرا دارد، به‌طوری که برخی از شرکت‌ها را بر اساس اوراق بدهی، پروژه‌ها را با استفاده از صندوق پروژه و برخی از کسب و کارها را نیز با صندوق VC در جهت تأمین مالی همراهی می‌کنیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: در هشت سال گذشته این صندوق نزدیک به یک میلیون و 50 هزار طرح را با اعتباری بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان مورد حمایت قرار داده است، که این آمار نشان می‌دهد هدف گذاری برای تأمین مالی واحدهای تولیدی کوچک در سراسر کشور نیز ممکن است.

نوراله زاده تأکید کرد: با امضای این تفاهم ‌نامه، صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان نهاد تأمین مالی SMEها در کنار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مناطق مختلف کشور برای پیشبرد اهداف مشترک خواهد بود.

در نشست امضای تفاهم نامه همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با صندوق کارآفرینی امید، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک نیز به‌عنوان رکن سوم این همکاری مشترک، تأمین مالی بنگاه‌های خرد و کوچک را مورد حمایت قرار خواهد داد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2021-07-10 00:34

افزودن دیدگاه جدید