کد مطلب: 

258890

رستگار: باتری‌های ایستگاه‌های تلفن همراه حتی در مقابل دو ساعت قطعی برق هم تاب آوری ندارند!

دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، می‌گوید: انجام سرمایه‌گذاری‌ های توسعه‌ی شبکه‌های تلفن همراه با ارزان‌ترین قیمت، باعث شده است که ایستگاه‌ها‌ی فرستنده/گیرنده تلفن همراه حتی نتوانند دو ساعت قطعی برق را هم تحمل کنند و در برخی موارد به محض قطعی برق، شبکه‌های تلفن همراه نیز قطع می‌شوند.
رستگار: باتری‌های ایستگاه‌های تلفن همراه حتی توان پاسخگویی طی دو ساعت قطعی برق هم ندارند!

مهندس فرامرز رستگار در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیتنا پیرامون مشکلات اخیر اختلال در شبکه‌های مخابراتی ثابت و همراه در اثر قطعی‌های مکرر و گسترده‌ی برق در سراسر کشور، گفت: در سال‌های گذشته هم مشکلاتی را در قطع برق داشتیم که در مواقعی بدتر از قطعی های فعلی بود ، ولی بعد از قطعی برق اختلالی در شبکه‌های مخابراتی دیده نمی‌شد. اپراتورها نه فقط در هنگام بروز مشکل بلکه در هر شرایطی باید بهینه‌سازی تجهیزات و شبکه را در طرح برنامه هایشان لحاظ کنند.

دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران اظهار کرد: معمولا مراکز تلفن و سایت‌های مخابراتی بزرگ ، علاوه بر دارا بودن باتری‌های پرظرفیت، جایگزینی تحت عنوان مولد برق نیز برای این موضوع در نظر گرفته‌اند، که در صورت تخلیه باتری‌ها، از طریق  دیزل ژنراتور و با مخازن سوخت کافی اعم از گازوئیل و ... به کار خود ادامه دهند.

رستگار، خاطر نشان کرد: اپراتورها اصولا در شرایط بحرانی باید آماده باش بالاتر و پاسخگویی  بهتری در برابر  نیاز  ارتباطی شهروندان داشته باشند و این اختلال‌ها در شبکه اپراتورها که با هر قطعی برق شاهد آن هستیم ، از نظر فنی  قابل پذیرش نیست.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در ادامه گفت‌و‌‌گو با خبرنگار سیتنا، افزود:  در شرایط فعلی ودر صورت نگهداری درست تجهیزات نیرو ،ایستگاه‌ها‌ی BTS برای مدت دو ساعت قطعی برق را می‌توانند تحمل کنند و بعد از وصل شدن برق، هشت ساعت برای  شارژ مجدد باتری زمان لازم است، که این موضوع نتیجه‌ی صرفه جویی در سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه با ارزان‌ترین قیمت است.

رستگار تاکید کرد: باتری در داخل کشور تولید می‌شود و چنانچه در طراحی ایستگاه ها توجه به مدت تاب آوری بیشتر ارتباطات بشود و باتری مناسب آن مورد استفاده قرار بگیرد، آن وقت به محض قطعی برق شاهد قطع تلفن و اینترنت نخواهیم بود.

وی ادامه داد: در این خصوص اطلاعات و آمار درست باید در اختیار مردم و مشترکین قرار بگیرد و از آن جایی که باتری در داخل کشور تولید می‌شود، این موضوع را نه به تحریم و نه به ظرفیت تولید داخل ربط ندهند.

دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، اضافه کرد: در یکی دو سال اخیر شرکت های دانش بنیان روش های بسیار کاربردی را برای احیای باتری ارائه داده‌اند که حتی اگر این قطعی در شبکه‌های تلفن همراه، در اثر فرسودگی باتری باشد و جایگزینی آن پرهزینه است می‌توان با هزینه‌ی کمتر آن‌ها را احیا کرد. رفع این‌گونه مشکلات دست خود اپراتورها است و سازمان تنظیم مقررات باید کنترل و نظارت دقیق برآن داشته باشد تا بصورت ریشه ای این مسئله پیش پا افتاده رفع شود.

رستگار بیان کرد: خطر دیگری که شبکه های تلفن همراه را تهدید می کند، استقامت دکل ها در مقابل حوادث طبیعی است، که در این زمینه باید استانداردهای بین المللی و ملی که در شبکه‌ی مخابراتی برای طراحی، نگهداری و بازسازی‌ها وجود دارد به گونه ای درست رعایت شود.

رستگار در ادامه‌ی گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا ادامه داد: البته اپراتورها  می‌گویند که با تعرفه‌های مخابراتی و اینترنتی موجود بیشتر از این نمی‌توانند سرمایه گذاری‌ها کنند و باید تعرفه‌ها با توجه به گرانی که در بقیه زمینه‌ها شاهد آن هستیم اصلاح و افزایش پیدا کند که در صورت صحت ادعا باید از طریق  تخصیص بودجه از طرف دولت یا اصلاح  تعرفه ها  منابع مالی لازم تامین شود.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، تاکید کرد: در وهله‌ی اول در صورت تامین منابع مالی، برای تولید باتری و تامین دکل در داخل کشور ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد و در صورتی که شرکت‌های مشغول در این حوزه به جای  نیم شیفت، با دو الی سه شیفت ظرفیت به کار خود ادامه دهند علاوه بر رفع سریع مشکلات موجود، به اشتغال زایی و شکوفایی اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در وهله‌ی دوم باید دانست که این بحران، از کمبود منابع مالی، نبود برنامه‌ی منسجم و بی تفاوتی مدیران، از کدام یک نشات می‌گیرد؛ وگرنه منابع داخلی از پس رفع این مسائل بر می آیند.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3 (2 رای)
سیتنا 1
2021-07-07 11:30

افزودن دیدگاه جدید