کد مطلب: 

258679

پنجمین همایش مجازی خانواده‌ی بزرگ ICT ایران با موضوع مطالبات از رئیس جمهور منتخب

فعالان حوزه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین همایش مجازی خانواده‌ی بزرگ ICT ایران با موضوع «مطالبات خانواده‌ی ICT از رئیس جمهور منتخب؛ سید ابراهیم رئیسی» متفق القول تاکید کردند که آمادگی دارند تا با همکاری با هر کمیته‌ای که مدنظر رئیس جمهوری باشد، گلوگاه‌ها، تخلفات و انحراف از مقررات در بخش‌های مختلف حوزه ICT را شناسایی و معرفی کنند.
پنجمین همایش مجازی خانواده‌ی بزرگ ICT ایران با موضوع مطالبات از رئیس جمهور منتخب

به گزارش سیتنا، پنجمین همایش مجازی خانواده‌ی بزرگ ICT ایران با موضوع بایدها و نبایدهایICT «مطالبات خانواده‌ی ICT از رئیس جمهور - سید ابراهیم رئیسی» توسط اتحادیه‌ی صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در کلاب هاوس برگزار شد.

در این همایش مجازی که با حضور فعالان و تشکل های حوزه‌ی ICT برگزار شد پیرامون پیشنهادات و مطالبات فعالان این حوزه از سید ابراهیم رئیسی گفت‌وگو و تاکید شد که از رئیس جمهور منتخب مردم انتظار می‌رود برنامه‌ریزی راهبردی مشخص و طرح ریزی شده‌ای را در ارتباط با انتخاب وزرای کابینه خود داشته باشد و وزرای انتخابی باید مورد قبول حداکثری اقشار و احزاب باشند تا مقاومت‌هایی بر سر راه وزارتخانه ها و تصمیمات آن ها ایجاد نشود.

بزرگترین انتظار و خواسته از حاکمیت، دولت و همچنین وزیر آینده این بخش  آن است که با ایجاد فضایی همگون و همسو در حوزه‌ی فاوا، حرکت کشور به سمت تحول دیجیتال را سرعت بخشند و آینده‌ای روشن را برای ایران رقم بزنند.

در این گردهمایی، که به همت و تلاش اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران برگزار شد، خانواده‌ی بزرگ ICT متفق القول تاکید کردند که آمادگی دارند تا با همکاری با هر کمیته یا کارگروهی که مدنظر رئیس جمهوری باشد، گلوگاهها، تخلفات و انحراف از مقررات در بخش‌های مختلف حوزه ICT را که مانع از جهش تولید می‌باشد را شناسایی و گزارش کنند تا با مجازات مدیران قانون گریز، پیاده سازی عملی قوانین و رهنمودهای حاکمیتی، امکان برون رفت از این شرایط نامطلوب اقتصادی، حاصل و چرخ‌های رونق تولید هم‌راستا با دستور مقام معظم رهبری و همچنین برنامه‌های مدّنظر، شتاب یافته و توطئه دشمنان جمهوری اسلامی ایران در راستای توقف تولید داخلی خنثی شود.

در این گردهمایی همچنین عنوان شد که یکی از بخش‌های مظلوم کشور، حوزه‌ی فناوری اطلاعات است و مشکل اصلی تعدد نهادهایی است که در این‌ حوزه وجود دارند و این تکثر نهادی، تا کنون عملا هم افزایی خوبی برای این بخش به همراه نداشته است.

در این همایش که با حضور تشکل های مختلف حوزه‌ی ICT برگزار شد به این موضوع  اشاره شد که رئیس جمهور باید وزیری را در حوزه‌ی مربوطه یعنیICT انتخاب کند که بتواند از ظرفیت و توانایی بخش خصوصی استفاده درست و صحیحی داشته باشد و وعده هایی که می‌دهد در حدّ حرف و شعار نباشد.

همچنین  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آتی باید قدرت حضور و ارتباط با کشورهای دیگر را داشته باشد و ارتباطاتی را بین وزرای مربوطه‌ در کشورهای دیگر با بدنه‌ وزارتخانه و به خصوص مخابرات کشور ایجاد کند تا صنعتگران فعال در این حوزه بتوانند همتایان خود را در کشورهای دیگر شناخته و به صادرات و تجارت مشغول شوند. در همین راستا وزیر باید با اتخاذ سیاست‌های درست، ارتباطات و مراودات را با کشورهای منطقه در زمینه ICT تسهیل کند زیرا کشور ما قابلیت و پتانسیل فعالیت‌های سودمند برای کشور را در سطح منطقه  به خوبی داراست.

در پنجمین همایش مجازی خانواده‌ی بزرگ ICT ایران به این موضوع اشاره شد که وزیر ICT باید ارتباط نزدیکی با شرکت مخابرات ایران و اپراتورها برقرار کند. شرکت مخابرات ایران، سازمانی است که شرکت‌های خصوصی باید به صورت مونوپولی با آن همکاری کنند و اجبارا باید تمام محصولاتشان را در اختیار این شرکت قرار دهند.

یعنی شرکت مخابرات ایران تنها خریدار محصولات برخی تولیدکنندگان داخلی است و این موضوع به دلیل انحصار در تقاضای شرکت مخابرات است. اگر تعادلی مابین وزارتخانه و شرکت مخابرات ایجاد نشود شرکت‌ها نمی توانند حمایت شوند. همانند بحث تعرفه‌ها که عدم افزایش تعرفه‌های شرکت مخابرات در چند سال اخیر عملا باعث ورشکستگی تعدادی از شرکت های خصوصی این حوزه شده است و باید وزیری انتخاب شود که بتواند به صنعت ICT در بخش خصوصی کشور کمک کند چون در غیر این صورت صنعت ICT افول خواهد کرد. این کمک نه به صورت مادی بلکه باید به صورت حمایتی و معنوی باشد.

در عین حال مطرح شد که رابطه‌ای که مابین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات وجود دارد رابطه‌ای از بالا به پایین است و یکسری موانع بر سر راه این سازمان وجود دارد، در حالی که سازمان تنظیم مقررات باید کاملا مستقل عمل کند. با توجه به اینکه امسال نیز به عنوان سال مانع زدایی نام نامگذاری شده است، بنابراین وزیر می تواند این مانع زدایی را در قوانین اضافی در سازو کارهایی که یک شرکت خصوصی نیازمند طی کردن آنهاست تا کسب و کارشان را بتوانند رونق دهند تسهیل کند.

به عنوان مثال وزارتخانه می‌تواند نقش تسهیل گری در بحث قوانین گمرک داشته باشد، این قوانین به دلیل سختگیری‌های بیش از حد عموما مانعی است بر سر راه تولیدکنندگان، همچنین باید وزیر بر اساس نظرات تشکل های مرتبط عمل کند و از نظرات و پتانسیل آنان بهره جوید.

از رئیس جمهور منتخب مردم درخواست شد که وزیری که در حوزه‌ی ICT انتخاب می کند باید بیشتر از آنکه فردی علمی و یا استاد و پروفسور دانشگاه باشد، باید فردی کارآزموده، مدیر و از همه مهمتر آشنا به تحول دیجیتال و طبعاً مسلط به اقتصاد دیجیتال باشد چون این وزیر نه تنها مسئول اداره وزارتخانه خود است، بلکه در خدمت سایر دوائر دولتی جهت تعریف و ارتقای فرهنگ تحول دیجیتال و پیاده سازی آن خواهد بود و از سویی وزارتخانه جدید با توجه به تمرکز بر تحول دیجیتال در خود و سایر دوائر دولتی و تعریف مجدد شرح وظایف، دیگر بار سازمان تنظیم مقررات رادیوئی (رگولاتوری) این حوزه را نباید  به دوش  بکشد. در واقع در تمامی کشورهای پیشرفته جهان، رگولاتوری، کاملا مستقل بوده و تحت نظر رئیس جمهور محترم فعالیت خواهد داشت و اگر جایگاه آن کماکان در وزارت ICT باشد، انتخاب مدیر را رئیس جمهور و با حکم خود انجام می دهد. در واقع رگولاتوری باید به اختلافات حقوقی دوائر بپردازد و اگر تحت نظر وزارت ICT باشد، طبعاً بی‌طرفی مورد نظر بدست نخواهد آمد.

پنجمین همایش مجازی خانواده‌ی بزرگ ICT ایران با موضوع مطالبات از رئیس جمهور منتخب

همچنین تاکید شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آتی باید از حمایت های حاکمیتی برخوردار باشد تا بتواند زنجیره ارتباط بخش خصوصی با حاکمیت را برقرار کند، در عین حال  از نظرات نخبگان ، فعالان و همچنین تشکل ها به عنوان نمایندگان بخش های خصوصی استفاده کند و مشورت برای اداره امور و تصمیم گیری در حوزه های مرتبط را فقط به یک بخش و یا شرکت های خاص محدود نکند!

با توجه به این که تسهیلات در ذات خود معمولا ماهیت رانتی دارند، وزیر ICT باید استراتژی مناسبی  برای  ارایه تسهیلات و حمایت ها داشته باشد چون نمونه های زیادی در این زمینه و در سال های گذشته (نه البته دوره آقای آذری جهرمی) به کرات شاهد بودیم.

وزیر باید برنامه راهبردی مناسبی در جهت صادرات و همسو با تشکل ها داشته باشد چون بازارهای هدف به هیچ وجه در دسترس شرکت های صادراتی نیست و اگر حرکتی صورت می گیرد ناشی از فعالیت خودِ تشکل ها و شرکت های زحمتکش ما است.

عدم وجود پنجره واحد جامع و عملیاتی برای صدور مجوزهای فعالیت، مجوز ترخیص، استاندارد و غیره در بخش های مختلف کشور از جمله وزارت ICT و سازمان تنظیم مقررات و در صدور مجوزهای ترخیص کالاهای مانده در گمرک از دیگر مشکلات است که بابد به آن توجه شود.

وزیر باید از برندسازی ایرانی و فرهنگ سازی در این خصوص  برای جلوگیری از افزایش تمایل اپراتورها به خرید خارجی حمایت کند و در جهت پرداخت خسارت تاخیر تادیه جهت تاخیرات بدهکاری کارفرمایان به پیمانکاران بخش های خصوصی تلاش کند و در عین حال اراده‌ای قوی برای اصلاح قراردادهای پیمانکاری، خرید و فروش و جلوگیری از یک طرفه بودن قراردادهای تنظیمی زیر مجموعه های وزارت ارتباطات و یا شرکت مخابرات که دارای قدرت انحصاری هستند، داشته باشند.

وزیر باید بتواند سازوکار حمایت از محصولات داخلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از سوی اپراتورهای بزرگ و ترغیب آنها به استفاده از محصولات داخلی را داشته باشد.

در ادامه پیشنهاد شد که با عنایت به محورهای مهمی همچون خلاقیت، نوآوری و حمایت از شرکتهای دانش بنیان و ادغام آن وزارت با معاونت علمی و فنآوری، ضمن بهینه سازی ساختار دولت، راندمان حمایتی را بسیار افزایش خواهد داد و در عین حال تشکیل معاونت تحول دیجیتال در آن وزارت که نقش مهمی را در 4 سال آتی ایفا می کند بسیار حائز اهمیت است و به این معاونت ضمن تشکیل کمیته های مختلف (صنعت، تجارت، کشاورزی، بهداشت، آموزش ... )، توصیه می شود که از طیف گسترده متخصصان بخش خصوصی استفاده کرده و با همراهی آنها، وظیفه سنگین و مهم تزریق خون دیجیتالی در دوائر دولتی را راهبری کند.

در این گردهمایی اظهار امیدواری شد که در اوایل 4 سال ریاست جمهوری سیدابراهیم رئیسی، امید است تحریم های ظالمانه برچیده شده و یا به حداقل خود برسد تا کشور عزیزمان بتواند در کلیه عرصه ها، عقب ماندگی خود را جبران نماید. در آن‌صورت پیشنهاد می شود با توجه به گشایش در ارتباطات بین المللی و حضور شرکت‌های بزرگ و متوسط در صنعت ICT، "معاونت ارتباطات بین الملل و انتقال تکنولوژی" نیز جهت سامان دهی و تنظیم بازار، تشکیل شود تا ضمن برخورداری از فنآوریهای نوین و تجارب کمپانی‌های چند ملیتی بزرگ و متوسط، از شرکت‌های داخلی که در دوران سخت تحریم کماکان سرپا مانده اند حمایت کامل شود و این معاونت بخصوص در تفاهم نامه 25 ساله با چین می‌تواند نقش بسزایی ایفا نماید تا تجارب تلخ گذشته تکرار نشده و ضمن استقبال از فنآوریها و تجارب کمپانی‌های چینی، شرکت‌های داخلی نه تنها نابود نشده، بلکه در آستانه این تفاهم نامه، هر یک و در عرصه های فعالیت خود رشد کنند.

پنجمین همایش مجازی خانواده‌ی بزرگ ICT ایران با موضوع مطالبات از رئیس جمهور منتخب

در این گردهمایی خطاب به رئیس جمهور منتخب مردم، سیدابراهیم رئیسی عنوان شد که دولت الکترونیکی در برنامه کشورهای توسعه یافته جایگاهی ندارد و دولت هوشمند در دستور کار دولتمردان کشورهای صنعتی و توسعه یافته قرار گرفته و الگوریتم‌های هوش مصنوعی با سرعت فراوان در حال تغییر و تحول هستند، به همین دلیل دولت‌های مختلف به تدوین برنامه‌های جامع هوش مصنوعی روی آورده اند.

در حال حاضر حدود ۴۵ کشور، برنامه‌ها و استراتژی‌های خود را در زمینه دولت هوشمند رونمایی کرده اند و حتی برخی از اتحادیه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و مجامع، از جمله اتحادیه اروپا نیز به تدوین استراتژی جامع در این خصوص پرداخته اند و فعالان اقتصادی صنعت ICT به عنوان اعضای صنعتی با ارزش افزوده بالا، منتظرند تا وعده‌های انتخاباتی شما محقق و تغییرات اساسی در کسب و کار حوزه‌های مختلف و از جمله صنعت ICT صورت پذیرد؛ صنف ICT منتظر است که از مشورت اتحادیه‌ها، سندیکاها و تشکل‌های صنفی تخصصی استفاده کنید و  از دانش و تجربیات نخبگان و فعالان اقتصادی این حوزه در جلسات مشورتی‌تان به صورت واقعی استفاده شود.

فعالان صنعت ICT خطاب به رئیس جمهور منتخب تاکید کردند که در سند چشم انداز ۱۴۰۴، جایگاه ایران در میان رقبای مطرح در منطقه در زمینه تولید علم در حوزه هوش مصنوعی قابل تحسین است و کشورمان با دارا بودن نزدیک به ۵۰۰۰ مقاله علمی، قبل از ترکیه، رژیم صهیونیستی، عربستان و مصر در رتبه اول منطقه قرار دارد، ولیکن با این حال متأسفانه وضعیت کشورمان در زمینه کاربردهای هوش مصنوعی ناباورانه بوده و رتبه کشورمان میان کشورهای دنیا رتبه ۷۵ بوده است که نیازمند بازنگری اساسی در استفاده از دانش اندیشمندان و متخصصین این حوزه است و امیدوار هستیم که حضور جنابعالی فرصتی بزرگ برای احیای اقتصاد، گسترش اخلاق در جامعه، برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد در سازمان‌های دولتی و خصوصی و مجازات کاسبان تحریم را فراهم نماید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (1 vote)
سیتنا 1
2021-06-30 17:17

افزودن دیدگاه جدید