کد مطلب: 

258576

تمام سامانه‌های قوه قضاییه از سطح امنیتی مطلوبی برخوردارند +فیلم

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: تمام سامانه‌هایی که در قوه قضاییه داریم به صورت مداوم با تلاش متخصصان امنیت کشور تست نفوذ می‌شود و امنیت مطلوبی دارد.
تمام سامانه‌های قوه قضاییه از سطح امنیتی مطلوبی برخوردارند +فیلم

به گزارش سیتنا، عیسی زارع پور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: امنیت، حلقه مهم در توسعه ابزار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات است و در قوه قضاییه حفظ امنیت سامانه‌ها جزو اولویت هاست.

زارع پور گفت: تمام سامانه‌های قوه قضاییه از سطح امنیتی مطلوبی برخوردارند و در ۱۵ سال گذشته با وجود حاشیه‌های فراوان هیچ حادثه امنیتی نداشتیم و همکاران بصورت شبانه روزی سامانه را هم برای در دسترس بودن و هم برای حفظ امنیت پایش می‌کنند.

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا همه همکاران در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بسیج شدند تا خدمات را به صورت غیر حضوری کنند و الان شبانه روزی خدمات دهی می‌کنیم.

امکان برگزاری 8 هزار دادگاه الکترونیک

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: امروز 5 هزار اتاق دادرسی الکترونیکی جدید افتتاح کردیم که مجموع اتاق های دادرسی به 8 هزار رسیده است.

عیسی زارع پور در ادامه برنامه گفتگوی ویژه درباره برگزاری دادگاه های الکترونیک افزود: در ماده 659 قانون آیین دادرسی کیفری اجازه استفاده از ارتباطات تصویری در دادرسی به قوه قضاییه داده شد و الآن شاهد زیرساختی در قوه قضاییه هستیم که توانایی برگزاری هر نوع دادگاهی را دارد.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 200 هزار جلسه رسیدگی و تحقیق از زندانی به شکل الکترونیکی انجام شده است و تمام زندان ها و واحدهای قضایی را تجهیز کردیم و روز شنبه 5 هزار اتاق دادرسی الکترونیکی جدید افتتاح کردیم که مجموع اتاق های دادرسی به 8 هزار رسیده است.

زارع پور گفت: در حال حاضر همکاران ما در شعبه با استفاده از ارتباط تصویری توانایی اتصال به زندان و خانه های مردم را دارند مثلاً در یک جلسه دادگاه که در اراک برگزار شد، متهم در زندان و شاکی هم از خانه و همکاران ما هم در شعبه به موضوع رسیدگی کردند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: بخشنامه ای توسط ریاست قوه قضاییه در فروردین ماه صادر شد که مکلف شدیم ظرف 6 ماه کل کشور را تجهیز کنیم و الآن بیش از 60 درصد شعبه ها تجهیز شده اند و تا پایان شهریور تمام شعبه ها تجهیز خواهند شد.

وی افزود: طبق بخشنامه هر کجا که تجهیزات وجود دارد اولویت با برگزاری دادگاه به شکل برخط است.

زارع پور درباره فیلمبرداری از جلسات حضوری هم تصریح کرد: در قانون برای یکسری از جلسات دادگاه های کیفری باید ضبط شود که الآن انجام می شود که فقط در مراکز استان است ولی درباره بقیه دادگاه ها در سند تحول قضایی یک تکلیفی گذاشته شده که صورت و تصویر دادگاه ها ضبط شود که اگر زیرساخت دادگاه الکترونیک فراهم شود ضبط دادگاه ها به سرعت امکان پذیر است.

زارع پور ادامه داد: 70 درصد راهکارهای سند تحول قضایی مبتنی بر فناوری است و بسیاری از راهکارهای آن نیاز به زیرساخت قانونی دارد.

تعداد کمی از مسئولان اموال خود را در سامانه رسیدگی به اموال مسئولان ثبت کردند

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: تاکنون بخش زیادی از مسئولان در دولت هنوز پای کار نیامدند و تعداد مسئولانی که اموال خود را ثبت نکردند از مسئولانی که ثبت کردند بیشتر است ، البته مجلس خیلی خوب همراهی کرده است.

عیسی زارع پور درباره سامانه رسیدگی به اموال مسئولان افزود: از نگاه فناوری یک ایرادی در سیستم قبلی بود که مبتنی بر ثنا بود ولی الآن یک سامانه ای برای دستگاه های اجرایی به نام سامانه مشمول یابی راه اندازی کردیم و در اختیار کارگزینی دستگاه ها قرار دادیم و اگر برای فردی حکم مدیریت صادر شود نام او در این سیستم درج و بلافاصله پیامک برای ثبت اموال ارسال می شود.

وی ادامه داد: الآن می دانیم چه تعداد مشمول وجود دارد و چه تعداد از آنها اموال خود را ثبت کردند و چه تعداد هم ثبت نکردند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: 70 درصد همکاران قضایی تاکنون اموال خود را ثبت کردند و بقیه هم با دستور معاون اول قوه قضاییه ثبت می کنند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: یکی از محورهای نقشه راه هوشمندسازی قوه قضاییه، تسهیل خدمات قضایی برای مردم است که 15 یا 16 اسفند 98 سامانه ارسال الکترونیکی لایحه را برای وکلا راه اندازی کردیم تا وکلا از خانه لایحه ارسال کنند و در فروردین هم  تمام درخواست های آنها را خودکاربری کردیم و الآن وکلای دادگستری نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

وی ادامه داد: برای مردم هم یکسری از خدمات را به شکل خودکاربری طراحی کردیم که یکی از آنها صدور گواهی عدم سوء پیشینه است و الآن مردم از طریق درگاه ملی قوه قضاییه و صرفاً با چند کلیک ساده می توانند درخواست خود را ثبت کنند و همکاران ما در دادسراهای سراسر کشور این درخواست را بررسی می کنند.

وی تصریح کرد: نسخه الکترونیکی به محض صدور هم برای شخص و هم برای مراجع درخواست شده ارسال می شود.

زارع پور گفت: برای افرادی که دانش رایانه ای یا قضایی ندارند دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور وجود دارد که با مراجعه به آنجا درخواست آنها ثبت می شود.

وی افزود: در قوه قضاییه مکلف هستیم به درخواست همه مردم رسیدگی کنیم و برای افرادی که دانش رایانه ای پایینی دارند سامانه ابلاغ و ثنا را ارتقاء دادیم یعنی در زمان ثبت نام علاوه بر تلفن فرد، 2 شماره تلفن دیگر هم باید معرفی شود که همزمان ابلاغیه ها را به این 3 شماره تلفن ارسال می کنیم و اگر کسی هم حضوری مراجعه کند می تواند برای دریافت خدمات پیراقضایی مانند گواهی عدم سوء پیشینه و سوابق محکومیت های مالی به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند.

وی ادامه داد: بعضی از سامانه های ما پیچیده است که رابط کاربری آن نیاز به اصلاح دارد و در اولویت قرار دارد اما بعضی از سامانه های ما مثل نرم افزار عدالت همراه خوب است.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در حال حاضر طرح دعوا برای مراجعان حرفه ای تسهیل شده است و به مرور برای عموم مردم این کار را انجام می دهیم که در گام اول منجر به کاهش اطاله دادرسی خواهد شد.

 بعضی از سامانه های ما پیچیده است که رابط کاربری آن نیاز به اصلاح دارد و در اولویت قرار دارد اما بعضی از سامانه های ما مثل نرم افزار عدالت همراه خوب است.

وی افزود: روز شنبه یک سامانه جدید رونمایی کردیم که در کاهش اطاله دادرسی کیفری بسیار مؤثر خواهد بود و آن هم ثبت شکواییه سرقت از داخل منزل است که بر این اساس اگر اموال مردم مورد سرقت قرار گرفت می توانند به جای مراجعه در گام اول به کلانتری ها از منزل شکواییه خود را ثبت کنند و همکار قضایی ما در دادستانی به کلانتری محل جرم ارجاع می دهند.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که روز شنبه در راستای کاهش اطاله دادرسی کیفری انجام شد، پیوند و متصل شدن  ما با ناجا بود و الآن اگر فردی به کلانتری مراجعه کند نیروی انتظامی در سامانه رخداد انتظامی شکواییه ثبت می کند و به صورت الکترونیکی برای همکار قضایی ما ارسال می شود و دستور به شکل برخط به کلانتری صادر می شود و همچنان که شاکی در کلانتری هست تحقیقات شروع می شود و نتیجه تحقیقات هم به صورت الکترونیکی ارسال می شود که  یک قدم بسیار بزرگ در راستای کاهش اطاله دادرسی کیفری بوده است.

قوه قضاییه شیشه ای

زارع پور گفت: در حال حاضر کارهایی در حوزه شفافیت انجام داده ایم که به تعبیر من امروز ادعا می کنم قوه قضاییه را برای مدیران عالی تبدیل به یک اتاق شیشه ای کردیم که همه تصمیمات به لحظه تحلیل می شود و در اختیار مدیران قرار می گیرد.

وی افزود: یکی از معضلاتی که موجب به طول انجامیدن پرونده ها می شود رفت و آمد لوایح است که الآن کاملاً الکترونیکی شده است و در 9 ماهه آخر سال گذشته 1 میلیون نظریه کارشناسی کارشناسان از خانه ارسال شده  که اکثر آنها بدون مراجعه به دفاتر قضایی بوده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که روند رسیدگی را طولانی می کند نیاز استعلام بوده است که الآن بعضی از استعلام ها الکترونیکی شده است چون قانون هم این تکلیف را برای دستگاه ها داشته تاکنون نزدیک به 40 استعلام الکترونیکی شده است.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: الآن در بخش استعلام های مالی با همکاری بانک مرکزی، سازمان بورس، سازمان ثبت اسناد ؛ سامانه ای را راه اندازی کردیم که همکاران ما در اجرای احکام آنچه که فعلاً دستگاه ها در اختیار ما قرار دادند دارایی های اشخاص محکوم در بورس را شناسایی کنیم و همه دستگاه ها باید پای کار باشند تا اجرای عدالت را سرعت ببخشیم.

وی درباره سامانه سجل محکومیت های مالی افزود: مرحله اول این سامانه را برای بانک ها و دستگاه های اجرایی راه اندازی کردیم و در بند ب ماده 113 قانون برنامه ششم توسعه یکسری محرومیت از حقوق اقتصادی برای افرادی که اجراییه در ثبت دارند و ظرف 20 روز اجرا نکنند،  پیش بینی شده است که از طریق سامانه این اطلاعات در اختیار بانک ها و وزارت صنعت قرار می گیرد چون صدور کارت بازرگانی برای این افراد منع شده و همچنین پرداخت تسهیلات و انعقاد هر گونه قرارداد با این افراد در دستگاه های اجرایی هم منع شده است و این خدمت در اختیار دستگاه ها به مرور قرار می گیرد.

وی ادامه داد: ما این اطلاعات را بر اساس تکلیفی که ریاست قوه قضاییه در بخشنامه ستاد اقتصاد مقاومتی و سند تحول قضایی داشت، در اختیار مردم قرار می دهیم مثلاً اگر فردی قصد خرید خانه داشته باشد از پیشینه سوابق مالی فرد مقابل مطلع می شود و قطعاً در معامله تجدید نظر خواهد کرد یا ضمانت اجرایی محکم تری انجام می دهد و این اطلاعات از امروز در اختیار مردم قرار گرفته است و هر فردی که ثنا دارد الآن می تواند وارد درگاه ملی قوه قضاییه شود، در قسمت کارتابل یکپارچه قضایی کد ثنا را وارد کند ، بخش  استعلام سوابق محکومیت های مالی اضافه شده است که با وارد کردن کد ملی فرد مقابل و ارسال پیامک برای استعلام شونده و در صورت اجازه استعلام شونده، سوابق را به شکل تجمعی در اختیار استعلام کننده قرار می دهیم که به شفاف شدن فضای فعالیت های اقتصادی کمک می کند و همچنین ورودی به دستگاه قضایی را کاهش می دهد.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: تمام استعلامات مطرح شده از طریق شبکه ملی عدالت و ارتباط آن با شبکه ملی اطلاعات انجام می شود و تأمین زیرساخت های ارتباطی در کشور بر عهده وزارت ارتباطات است و شبکه ملی عدالت در بستر زیرساخت فیزیکی وزارت ارتباطات راه اندازی شده است.

وی افزود: یکی از راهبردهای اساسی که در قوه قضاییه و در راستای هوشمندسازی داریم این است که همه موارد شفاف شود چون شفافیت فساد را از بین می برد و موجب تسهیل کارها می شود.

زارع پور ادامه داد: داشبوردهای مدیریتی را در سطوح، دسترسی ها و در شاخه های مختلف طراحی کردیم که بر اساس آن می توانیم بررسی کنیم در یک شعبه چند آرای مختومه دارد و چند درصد آن مورد اعتراض واقع شده و چه تعداد در دادگاه تجدید نظر رد یا نقض شده است و همچنین چه تعداد از مواردی که در مراجع عالی از دادگاه بدوی رفته نقض یا تأیید شده است.

 همکاران و مدیران در سطوح مختلف می توانند با یک دکمه در بخش استحفاظی خودشان بهترین و بدترین شعبه بر اساس این شاخص ها را بررسی کنند و عملکردها و تمام شاخص های عملکردی قضایی برای رؤسای کل دادگستری، رؤسای حوزه و رؤسای مجتمع با یک دکمه  فراهم شده است.

وی افزود: با اطلاعاتی که در قوه قضاییه در اختیارمان است می توانیم شفاف سازی کنیم و این موجب پیشگیری می شود و ما این اطلاعات را به صورت موضوعی و به مرور در اختیار مردم و مجموعه هایی که امکان فرآوری آن را دارند قرار می دهیم که می تواند باعث پیشگیری از وقوع جرم شود؛ مانند سامانه سجل مالی که  روز شنبه راه اندازی شد.

مردم می توانند برای هر کاری که دارند البته با اجازه؛ سوابق همدیگر را مشاهده کنند و این به هر دو طرف در یک قرارداد اطمینان می دهد.

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.5 (2 رای)
سیتنا 3
2021-06-27 14:23

افزودن دیدگاه جدید