کد مطلب: 

257958

تسهیلات 300 میلیارد تومانی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان در دو هفته اول پاندمی کرونا

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی، اعلام کرد: به منظور تولید محصولات با کاربرد مقابله با شیوع کرونا، مبلغ سه هزار میلیارد ریال تسهیلات با بروکراسی حداقلی به شرکت‌ها و فناوران فعال در استان‌های مختلف در اسفند 98 طی دو هفته اول شیوع کرونا پرداخت شد.
تسهیلات 300 میلیارد تومانی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان در دو هفته اول پاندمی کرونا

به گزارش سیتنا، محمد محمودیان در گفتگوی 18:30 شبکه خبر، گفت: پیرو فراخوان به عمل آمده در اسفند 98 جهت تولید محصولات با کاربرد مقابله با شیوع کرونا مبلغ سه هزار میلیارد ریال تسهیلات با بروکراسی حداقلی به شرکت‌ها و فناوران فعال 18 استان طی دو هفته اول شیوع کرونا پرداخت شد که این اقدام موجب تولید سریع محصولات مورد نیاز کشور همچون ونتیلاتور، ماسک‌ها، انواع ضدعفونی کننده‌ها و دوربین‌های حرارتی شد. این حمایت سبب شد تا فعالیت هیچ یک از واحدهای تولیدی مرتبط حتی در تعطیلات نوروز با وقفه مواجه نشود.

وی درباره پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیانی که در دوران کرونا با آسیب مواجه شدند، گفت: ملاک صندوق در تشخیص این آسیب دیدگی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیانی بود که برخاسته از نیروی انسانی متخصص و مستلزم حمایت هستند تا بتوانند حفظ اشتغال کنند و ادامه فعالیت دهند، که در نهایت 500 شرکت توانستند از تسهیلات با بهره کمتر از نرخ تعیین شده شورای پول و اعتبار برای تسهیلات بانکی، از تسهیلات دو ساله برخوردار شوند.

وی سود تسهیلات به شرکت‌هایی که دچار آسیب ناشی از کرونا شدند را نه درصد اعلام کرد و افزود: هرچند مبالغ این تسهیلات نسبت به مبالغ حمایتی تسهیلات صندوق برای ایجاد خطوط تولید و تامین نقدینگی تولید زیاد نبود، اما به ویژه برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک کمکی بود تا بتوانند نیروهای متخصص خود را حفظ کنند و به فعالیت خود ادامه دهند. این تسهیلات علاوه بر شرکت‌هایی که نیروهای انسانی زیر 50 نفر و فروش زیر دو میلیارد تومان در سال 98 داشتند شامل شرکت‌های بزرگ دانش بنیان نیز شد.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: برخی از این شرکت‌ها توانستند طرح کسب و کارشان را متناسب با مقتضیات دوره شیوع ویروس تغییر دهند.

محمودیان در ادامه ایجاد نظام تامین مالی در صندوق نوآوری و شکوفایی را عامل مهم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: صندوق از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری توزیع شده در کل استان‌ها و ارتباطات خوب با بانک‌ها توانست تسهیلات فوق را در زمانی حداقلی فراهم و تزریق نقدینگی کند. اگر نظام تامین مالی در صندوق شکل نگرفته بود، حمایت سریع و فوری در این ابعاد برای شرکت‌ها غیرممکن بود.

وی بیان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی برای تحریک بازار شرکت‌ها نیز از شبکه بانکی استفاده کرده است به طوری که بانک‌های مختلفی در حال حاضر علاوه بر تامین سرمایه در گردش برای ارائه تسهیلات فروش اقساطی با صندوق همکاری می‌کنند و تسهیلات با نرخ هشت درصد از شبکه بانکی پرداخت می‌شود. یعنی خریداری که در نظر دارد کالایی از شرکت دانش بنیان خرید کند و دانش بنیانی که قصد فروش کالای خود را دارد، می‌تواند از بسته تسهیلات فروش اقساطی با بازپرداخت بین دو تا سه ساله با با نرخ هشت درصد برخوردار شود. این وام به جهت تامین نقدینگی تا 80 درصد مبلغ فاکتور یا قرارداد جهت خرید کالاهای دانش بنیان به علت نرخ جذاب و همچنین دوره زمانی بازپرداخت سبب جذب مشتریان برای خرید از شرکت‌های دانش بنیان و توسعه بازار و مزیت رقابتی محصولات دانش‌بنیان از نظر مبلغ فروش خواهد شد.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی در کنار تسهیلات لیزینگ و فروش اقساطی به حضور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی جهت معرفی محصولات و توسعه بازار اشاره کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که کالاهای شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و حتی خارجی جهت صادرات به نمایش درآید. در راستای معرفی محصولات مقابله با کرونا در تابستان سال گذشته و شرایط بحرانی کرونا، نمایشگاهی برگزار شد و شرکت‌هایی که خدمات و محصولات مرتبط داشتند به همراه نمایندگان دستگاه‌های مختلف برای معرفی محصولات خود حضور پیدا کردند.

محمودیان درباره اثرات حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش بنیان و فناور بعد از سپری کردن ایام کرونا نیز گفت: تولید برخی محصولات مانند واکسن کرونا بر اساس الگوهای ژنتیکی که در حال حاضر با تسهیلات بلند مدت صندوق در حال حمایت است حتی اگر از کرونا هم عبور کنیم منجر به جریان سازی و رسوب دانش و فناوری‌های جدید در داخل کشور خواهد شد که می‌تواند راهی برای تولید محصولات مشابه باشد.

وی در ادامه به برنامه‌های امسال صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: با توجه به شعار سال جاری با عنوان « تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» صندوق نوآوری در نظر دارد تسهیلات بلندمدت برای افزایش تولید شرکت‌ها ارائه کند، یعنی اگر شرکتی درخواست توسعه و افزایش ظرفیت تولید خود را داشته باشد، می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند و همچنین مشکل کسری نقدینگی مورد نیاز برای اجرای قراردادها و سرمایه در گردش افزایش تولید را می‌توانیم از منابع صندوق و منابع اهرمی با معرفی به بانک‌ها رفع کنیم.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: برای شرکت‌های بزرگ که منابع مالی مورد نیازشان فراتر از مقادیر پیش بینی شده جهت تامین از طریق صندوق‌ نوآوری و بانک‌ها است، سازوکار تامین مالی از طریق بورس با انتشار اوراق صکوک نوآوری مهیا شده است.

در  پایان وی از خدمت جدیدی در صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد: با تامین مالی جمعی از طریق عرضه یک قرارداد یا پروژه در فرابورس توسط یک شرکت دانش بنیان، افراد میتوانند  سهمی ‌از پروژه را بگیرند که با ارزیابی انجام شده ظرف چهار تا شش ماه کمک به اجرای یک طرح و تولید محصول دانش بنیان کنند و با شراکت اشخاص آن پروژه انجام شود و در پایان دوره سود مناسبی کسب کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه بیش از پیش دولت و مجلس به تقویت منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی، ظرفیت خدمت‌رسانی افزایش خواهد یافت و این صندوق با قوت بیشتری در خدمت جامعه دانش بنیان خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2021-06-08 12:02

افزودن دیدگاه جدید