کد مطلب: 

257776

یکی از مهمترین مطالبات از دولت آتی و وزیر ارتباطات، توزیع عادلانه‌ی اینترنت در ایران است

مدیر فضای مجازی مرکز تحقیقات صداوسیما، گفت: یکی از مهم ترین مطالبات ما از دولت آتی و وزیر ارتباطات به صورت مشخص، توزیع عادلانه اینترنت در ایران است.
یکی از مهمترین مطالبات از دولت آتی و وزیر ارتباطات، توزیع عادلانه‌ی اینترنت در ایران است

دکتر حسین بصیریان جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون انتظارات از وزیر ارتباطات دولت بعدی برای اصلاح، بهبود و اقدام در بخش‌های مختلف حوزه‌ی ICT، گفت: یکی از حوزه‌ها‌ی اختیارات وزیر ارتباطات، توزیع عادلانه‌ و منصفانه‌‌ی امکانات و طراحی سیستمی در راستای پوشش‌دهی عادلانه‌ی اینترنت در کشور است.

این مدرس دانشگاه، ادامه داد: در دولت دوازدهم، مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز در این زمینه گام‌های موثری برداشتند و دولت هم تلاش کرد تا دسترسی مردم به اینترنت را تسریع بخشد.

بصیریان، اظهار کرد: در دو سال گذشته با توجه به شرایط پیش آمده همچون پاندمی کرونا، بحث عدالت آموزشی، بیش از پیش اهمیت یافت و مورد توجه قرار گرفت، دولت و وزارت مربوطه هم تلاش کردند تا در حد ممکن به پیگیری این مساله بپردازند و عدالت ارتباطی را اجرا کنند.

وی، خاطرنشان کرد: از یک سو دهک‌هایی که از اینترنت پرسرعت و در دسترس برخوردار نیستند و از سوی دیگر فراگیر نبودن امکان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی  برای همه‌ی افراد، دو چالش اصلی در این حوزه است.

بصیریان، در ادامه گفت: بحثی که این روزها در شعارهای انتخاباتی کاندیداها مطرح شده است، بحث اختصاص دادن اینترنت رایگان به دهک‌های پایین است. در راستای بحث عدالت آموزشی، کشور ما نیازمند توسعه‌ی هرچه بیشتر اینترنت و دسترسی همه‌ی افراد به آن است، مانند طرحی که چندین سال قبل  توسط یونسکو در افغانستان برای سوادآموزی زنان پیاده سازی شد. این نوع طرح‌ها در کشورهای در حال توسعه پیشتر صورت گرفته و در حال اجرا و توسعه یافتن است.

این پژوهشگر علوم ارتباطات، تاکید کرد: یکی از مهم ترین مطالبات ما از دولت آتی و وزیر ارتباطات به صورت مشخص، توزیع عادلانه اینترنت در ایران است.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگر که اهمیت بسیاری دارد، بحث حساس فیلترینگ است، زیرا فیلترینگ با زندگی مردم، کسب و کارها و آموزش در ارتباط است و بر آنها تاثیر مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد.

بصیریان خاطر نشان کرد: شورای عالی فضای مجازی  از سال 90 تاسیس شده است، یکی از اعضای این شورای فرا قوه‌ای، وزیر ارتباطات به عنوان یکی از نماینده‌ی دولت است.

وی، ادامه داد: درخواست مردم از شورای عالی فضای مجازی و وزیر ارتباطات دولت بعد، ساماندهی درست و دقیق بحث فیلترینگ است، به عنوان مثال سایت یوتیوب یکی از سایت‌های بسیار مفید و کاربردی است که متاسفانه طی سال‌های اخیر فیلتر شده است. این سایت امکان گزارش محتواهای مجرمانه را دارد و در اسرع وقت به مسئله رسیدگی کرده و محتواهای نامناسب را حذف می‌کند، در حالیکه خود سایت این امکان را دارد که می‌توان با گزارش محتوای نامناسب فضای این شبکه را تا حد ممکن سالم و امن کند.

بصیریان، افزود: به چه دلیل کل پلتفرم این سایت فیلتر شده است در حالیکه بسیاری از افراد می‌توانند از محتواهای آموزشی که به رایگان در دسترس همگان است، بهره‌مند شوند؟ در حالیکه صحبت‌هایی پیرامون امکان دسترسی بدون فیلتر به اینچنین سایت‌هایی برای بعضی از گروه‌ها مانند دانشگاهیان، اساتید و خبرنگاران مطرخ شده بود، خود این مسئله نیز می‌تواند ناقض بحث عدالت باشد.

وی در پایان افزود: این نگرانی وجود دارد که در دولت آینده در بحث فضای مجازی با نگاه‌های سلبی رو‌به رو شویم که تجربه ثابت کرده است اتخاذ این سیاست در رابطه با فضای مجازی و فیلترینگ نه تنها موثر نیست بلکه تنها سبب زیان می‌شود و در دوره‌هایی هم عامل به وجود آمدن مشکلات دیگری مانند بازار سیاه و پرسود فیلترشکن‌ها شده است.

انتهای پیام

خبرنگار: عاطفه ملکی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 1
2021-06-01 15:09

افزودن دیدگاه جدید