کد مطلب: 

257731

صندوق نوآوری برای اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به فعالیت‌های بزرگ اقتصادی در تلاش است

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: تلاش این صندوق اتصال شرکت‌های دانش بنیان به فعالیت‌های بزرگ اقتصادی است، لذا از قانونگذار می‌خواهیم بخش‌های بزرگ را به سمت استفاده از فناوری سوق دهند.
صندوق نوآوری برای اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به فعالیت‌های بزرگ اقتصادی در تلاش است

به گزارش سیتنا، دکتر رضا قربانی، در دیدار نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، شیوه استفاده از نظام بانکی و نهادهای مالی موجود در کشور را تشریح کرد و گفت: در دو سال گذشته تلاش کردیم تا برای تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور شبکه‌سازی انجام دهیم. پیش از این تمام تسهیلات از طریق صندوق نوآوری به‌صورت مستقیم به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می شد اما در دو سال اخیر تلاش کردیم تا از صندوق‌های پژوهش و فناوری برای تقاضاهای کوچک شرکت‌های دانش بنیان استفاده و برای مبالغ بیشتر و شرکت‌های بزرگی که توانایی تعامل با بانک‌ها را داشتند، از نظام بانکی استفاده کنیم.

قربانی ادامه داد: قانون شرکت‌های دانش بنیان برای هسته اولیه شرکت‌های فناور تدوین شده و نیازمند بسترسازی و ورود شرکت‌های بزرگ اقتصادی است که از این طریق نفوذ نوآوری بیشتر شده و آنها را به نهادینه کردن نوآوری ترغیب کنیم زیرا جایی که شرکت دانش بنیان به فعالیت بزرگ اقتصادی گره می‌خورند خروجی افزایش می‌یابد و ما در صندوق نوآوری با اجرای برنامه‌ها و ارائه خدمات مختلف تلاش داریم که این امر فعال شود.

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد راهکار قانونی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: در طرح جهش تولید که در مجلس در حال بررسی است می‌توانیم برای تشویق بخش‌های بزرگ اقتصادی به استفاده از فناوری، مشوق‌هایی چون مشوق‌های مالیاتی قرار دهیم که این امر زیرساخت مناسبی برای توسعه دانش بنیان‌ها خواهد بود و همچنین از قانونگذار می‌خواهیم که بخش‌های بزرگ را به سمت استفاده از فناوری سوق دهند.

قربانی در ادامه ایجاد تغییرات قانونی را راهکار دیگر توسعه اکوسیستم نوآوری کشور و توسعه بازار محصولات دانش بنیان عنوان کرد و گفت: تحول بنیادین با سرعت ایجاد نمی‌شود و به سیاست بلندمدت نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم از فناوری‌های بالا که در قانون دانش بنیان به آن تاکید شده است به سمت پارادایم نوآوری حرکت کنیم که در این حالت مجموعه عظیمی ‌می‌توانند از خدمات صندوق بهره ببرند.

صندوق نوآوری و شکوفایی نقش مهمی در اکوسیستم نوآوری کشور دارد

 در این دیدار همچنین سید احسان خاندوزی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی ‌و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از فعالیت‌های صندوق نوآوری ابراز خرسندی کرد و با اشاره به مجموعه‌های غیردانش بنیان در کشور گفت: امروز شرکت‌های زیادی هستند که مجوز دانش بنیان ندارند ولی بسیاری از مسائل کشور را حل می‌کنند شاید بتوان تمهیداتی اندیشید که شرکت‌های غیر دانش بنیان نیز بتوانند از حمایت‌های صندوق نوآوری بهره ببرند. بهتر است شرکت‌های بزرگ اقتصادی که مصرف کننده محصولات دانش بنیان هستند نیز از خدمات صندوق نوآوری استفاده کنند.

نماینده مردم تهران در ادامه پیشنهاد کرد: برای واردات نیازمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان می‌توانیم با تجمیع تقاضاها کمک کنیم که یک مجموعه واحد با اعتبار کمتر و با پیوست فناوری خرید بیشتری انجام دهد و نیازمندی به مواد اولیه و تجهیزات را مرتفع کند.

خاندوزی همچنین بر نقش مهم صندوق نوآوری و شکوفایی در اکوسیستم نوآوری تاکید کرد و گفت: صندوق نوآوری به عنوان گلوگاه تامین مالی می‌تواند رفتارسازی کرده و بسیاری از رفتارهای بازار را به سمت تامین منافع و توسعه اکوسیستم نوآوری کشور تغییر دهد بر این اساس باید برای حوزه دانش بنیان یک نقشه راه مطلوب طراحی شود که نیاز به آزمون و خطا نداشته باشد و سرانجام به یک سند بالادستی تبدیل شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-05-31 12:04

افزودن دیدگاه جدید