کد مطلب: 

257707

انعکاس انتظارات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران به رئیس قوه قضائیه

نشست فعالان اقتصادی و روسای تشکل ها با حضور روسای سه اتاق و آیت الله رییسی، صبح چهارشنبه پنجم خرداد در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
انتظارات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران به آیت الله رییسی مطرح شد

به گزارش سیتنا، در این نشست، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از ابراهیم رئیسی در منصب ریاست قوه قضائیه به دلیل تغییر رویکرد این قوه نسبت به تولیدکنندگان و اثرات مثبت آن بر محیط اقتصادی، تصریح کرد: حرف‌ها بسیار زیاد است و امیدواریم آنچه در این جلسه گفته می‌شود موردتوجه قرار بگیرد.

شافعی رشد اقتصادی در طول ۱۰ سال گذشته را موردتوجه قرار داد و گفت: متأسفانه در این مدت رشد اقتصادی کشور در حدود صفر بوده و به دلیل عدم رشد اقتصادی، نرخ تورم نیز روند صعودی داشته است. دراین‌بین وضعیت رفاهی اقشار جامعه نیز قابل دفاع نیست. همواره در این مدت توجه به دستمزدها شده؛ اما در مقابل افزایش درآمدها، همیشه تورم برنده بوده است.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران برای اولین بار نرخ استهلاک از میزان سرمایه‌گذاری بالاتر رفته و برای همین کار برای رئیس‌جمهور آینده سخت خواهد بود.

انعکاس انتظارات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران به رئیس قوه قضائیه

شافعی عدم نوسازی و بهسازی و عدم استفاده از فناوری‌های جدید را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: از این منظر فاصله ایران با دیگر کشورهای دنیا زیاد بوده و این شکاف برای تولید خطرناک است.

شافعی تنها راه نجات کشور را توسعه تولید عنوان کرد و گفت: باوجوداینکه تولید تنها راه نجات کشور است؛ اما امروز رویه‌های حمایت از تولید به‌هیچ‌وجه موردنظر رهبری نیست. به نظر مدیران بخش خصوصی آنچه موجب توفیق خواهد شد نوع انتخاب هیات دولت است. متأسفانه در این سال‌ها افراد تصمیم‌ساز اهلیت حرفه‌ای نداشتند و اگر در دولت آینده این نکته موردنظر قرار بگیرد، شرایط بهتر می‌شود و به توفیق خواهیم رسید. امیدواریم آینده بهتری در انتظار این کشور باشد.

در بخش دیگر این نشست ، حسین سلاح ورزی، نایب ‌رئیس اتاق ایران در نشست مشترک بین فعالان بخش خصوصی با ابراهیم رئیسی گفت: وضعیت مجوزهای دولتی باید اصلاح شود.

نایب رییس اتاق افزود: امروز در اقتصاد ایران دو معضل اصلی داریم: «رفاه» و «رشد اقتصادی». واقعیت این است که در کوتاه‌مدت افزایش رشد اقتصادی و رفاه توأمان ممکن نیست. باید بگویید و توضیح دهید انتخاب شما برای برنامه‌های کوتاه‌مدت ترمیم رفاه است یا افزایش رشد اقتصادی؟

انعکاس انتظارات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران به رئیس قوه قضائیه

سلاح ورزی همچنین سؤال دیگری مطرح کرد: شما در صحبت‌های قبلی خود گفته بودید مبارزه با فساد محور اصلی دولت شما خواهد بود. لطفاً به این سؤال پاسخ دهید که مبارزه با فساد در اقتصاد ایران، به نظر شما، نیازمند نظارت بیشتر است یا آزادسازی اقتصاد؟

در بخش انتهایی این نشست آیت الله رییسی بیان فرمودند: دیپلماسی اقتصادی باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تا بتوانیم با تعامل با دنیا و کشورهای منطقه و همسایه  از ظرفیت‌های بزرگی در حوزه اقتصادی کشور وجود دارد به خوبی استفاده بکنیم.

ایت الله رییسی اهم دیدگاه های خود را به شرح ذیل عنوان نمودند :

  • امکان برقراری بازار صادراتی با کشورهای همسایه فراهم است. عملکرد دیپلماسی کشور در اینجا اهمیت پیدا می‌کند.
  •  قانون بهبود فضای کسب و کار را ما اجرایی خواهیم کرد.
  • دیدگاه‌های کارآفرینان و بخش خصوصی برای هر دولتی موثرخواهد بود؛ چرا که شما میدان‌دار اقتصاد هستید.
  • ایران قوی بدون اقتصاد قوی شکل نمی‌گیرد.
  • اقتصاد قوی نیازمند مدیریت قوی است. تیم اقتصادی دولت باید باهم هماهنگ باشد.
  • تصمیمات اقتصادی نیازمند ثبات است. این یکی از مهم‌ترین الزامات رسیدن به اقتصاد قوی است. 
  • تولید محور کشور است و نباید دچار وقفه شود. وقتی تولید محور است، همه دستگاه‌ها باید حور محور تولید عمل کنند. 
  • من در قوه‌قضائیه گفته‌ام که رسیدگی به دعاوی نباید باعث وقفه تولید شود.
  • دولت متصدی خوبی نیست. اقتصاد باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. در اصل 44 اقتصاد باید به بخش خصوصی واگذار شود، نه به دستگاه‌های عمومی.
  • وظیفه دولت 3 امر اساسی است: هدایت، حمایت، نظارت.
  • تمام آنچه حرکت بخش خصوصی را کند می‌کند باید رفع شود. باید در تمام مجوز‌ها تجدیدنظر کرد. این‌ها به کند شدن بخش خصوصی می‌انجامد.
  • مشکل تنظیم بازار، مشکل مدیریتی است. امکانات و ذخایر در کشور به اندازه کافی وجود دارد.
  •  منافع مردم باید در دولت آینده قبل از هر منفعت دیگری مورد توجه قرار گیرد. این معنای دولت مردمی است.
  •  قانون بهبود فضای کسب و کار تصویب شده اما اجرا نشده است؛ این قانون باید اجرایی شود. مجری قانون باید قانون را اجرا کند. نزدیک ترین امر به اجرای عدالت، اجرای قانون است. 
  • اگر کشور بر پاشنه قانون مداری نچرخد، دچار آسیب خواهیم شد. سلیقه‌مداری مجاز نیست.
  • این جلسه آغاز نشست‌های ما و مسئولان با فعالان اقتصادی برای حل مشکلات است. این جلسه یک جلسه نمادین است؛ اما فعالان اقتصادی ارائه نظارت‌شان به دولت را به این جلسه محدود نکنند.

در پایان این نشست دکتر داوود ادیب رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و مهندس سادینا آبایی ،  نایب رییس اتحادیه و عضو هیات نمایندگان اتاق ، انتظارات اعضای اتحادیه را با آیت الله رییسی مطرح نموده و همچنین اهم موارد مد نظر را به صورت مکتوب تقدیم نمودند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 3
2021-05-30 14:15

افزودن دیدگاه جدید