کد مطلب: 

257412

طرح صندوق بین‌المللی پول برای پایان پاندمی کرونا تا نیمه اول سال ۲۰۲۲

بر اساس پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول و با طرحی ۵۰ میلیارد دلاری، دست‌کم ۴۰ درصد جمعیت جهان تا پایان سال ۲۰۲۱ و دست‌کم ۶۰ درصد دیگر تا نیمه اول سال آینده میلادی (۲۰۲۲) باید واکسینه شوند تا پاندمی کرونا در جهان خاتمه یابد.
طرح صندوق بین‌المللی پول برای پایان پاندمی کرونا تا نیمه اول سال ۲۰۲۲

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، صندوق بین‌المللی پول می‌گوید با عملی شدن چنین طرحی، به دلیل از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی ۹۰۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ میلادی به اقتصاد جهان تزریق خواهد شد که قدرت‌های بزرگ اقتصاد جهان از آن منفعت بیشتری خواهند برد.

پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول در اجلاسی در رم به میزبانی اتحادیه اروپا مطرح شده؛ جایی که نمایندگان بیست اقتصاد برتر دنیا و روسای سازمان‌های بزرگ جهان در آن حضور داشتند.

در این اجلاس اتحادیه اروپا گفته است دست‌کم ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اهدا می‌کند و در مراکز تولید واکسن در آفریقا سرمایه‌گذاری خواهد کرد؛ آمریکا هم وعده داده مشارکت بیشتری در اهدای واکسن به سایر کشورها داشته باشد.

تولیدکنندگان عمده واکسن جهان گفته‌اند میلیاردها دوز واکسن با قیمت پائین عرضه خواهند کرد.

از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹، بیش از ۳/۵ میلیون نفر در جهان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند؛ این نهاد وابسته به سازمان ملل پیش‌بینی کرده چشم‌انداز "ناعادلانه" بهداشتی-پزشکی در سال ۲۰۲۲ هم ادامه یابد که "خطرات شدیدتری را متوجه جهان خواهد کرد."

کریستالینا جیورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول از کشورهای ثروتمندتر در جهان خواسته مشارکت خود را برای کمک به کشورهای با توان پائین اقتصادی افزایش دهند تا زودتر این همه‌گیری به پایان برسد.

او گفته: "از اقتصادهای برتر خواسته شده که در این تلاش مشارکت بیشتری داشته باشند؛ که در این صورت بیشترین عواید را در سرمایه‌گذاری عمومی در تاریخ مدرن به دست خواهند آورد. ۴۰ درصد افزایش در تولید ناخالص داخلی و حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار دیگر از طریق درآمدهای مالیاتی."

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود که ماه پیش منتشر کرد گفته بود که با گذشت یک سال از شروع همه‌گیری کووید-۱۹ در جهان این بیماری کماکان قربانی می‌گیرد ولی افزایش واکسیناسیون چشم‌انداز بهتری را ترسیم کرده است؛ در عین حال گفته شده هنوز بهبود اقتصاد جهانی با "عدم‌قطعیت" روبروست.

این نهاد در گزارش خود گفته بود اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳/۳- درصد به دلیل همه‌گیری کرونا و تعطیلی کسب و کارها کوچکتر شد؛ این سازمان پیش‌بینی کرده در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی نرخ رشد اقتصادی جهان به ترتیب به ۶ و ۴/۴ درصد برسد.

در صورت اجرایی شدن طرح پیشنهادی صندوق بین‌المللی پول، حدود ۳۵ میلیارد دلار از این ۵۰ میلیارد دلار را کشورهای ثروتمند، خیرین خصوصی و موسسه‌های دیگر تقبل خواهند کرد.

مابقی این پول، ۱۵ میلیارد دلار، از طریق بانک‌های دولتی به صورت وام‌های بدون سود در اختیار بانک‌های توسعه قرار می‌گیرد.

این طرح خواستار پرداخت پول، مشارکت در تولید واکسن و اقداماتی برای انتقال فرامرزی مواد اولیه و واکسن‌های آماده شده است؛ از دیگر خواسته‌های این طرح سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری برای افزایش ظرفیت تولید واکسن در جهان است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده حدود یک میلیارد دوز واکسن امسال اهدا شود؛ حتی اگر کشورها جمعیت خود را اولویت واکسن بدانند.

بر همین اساس پیش‌بینی شده تا اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی حدود یک میلیارد دوز دیگر واکسن تولید شود تا با مواردی نظیر ویروس‌های جدید کووید مقابله شود.

صندوق بین‌المللی پول همچنین گفته است با چشم‌پوشی از اقدامات فوری، بعضی کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته ممکن است مجبور شوند تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی و حتی مدتی طولانی‌تر برای کنترل این همه‌گیری منتظر شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (1 vote)
سیتنا 1
2021-05-21 23:05

افزودن دیدگاه جدید