کد مطلب: 

257135

صندوق نوآوری از دوره جنینی تا بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار آنها است

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: تلاش کردیم خدمات صندوق نوآوری در تمام طول عمر شرکت‌های دانش بنیان متناسب با وضعیت آنها ارائه شود. در واقع ما از دوره جنینی تا بلوغ شرکت‌های دانش بنیان ابزارهایی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.
صندوق نوآوری از دوره جنینی تا بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار آنها است

به گزارش سیتنا، جلسه رییس و اعضای هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با دکتر سعید‌رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در ابتدای این جلسه دکتر علی وحدت، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گزارش عملکرد صندوق نوآوری در دو سال گذشته را ارائه کرد و گفت: ابزارهای اصلی صندوق برای حمایت از اکوسیستم شامل تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی است. در دو سال اخیر برنامه استراتژیکی برای صندوق طراحی کردیم و سه نسل برای صندوق متصور بودیم. از نسل اول که صندوق به صورت مستقیم به شرکت‌ها خدمات و تسهیلات ارائه می‌کردند تا امروز که در آستانه نسل سوم قرار داریم. امروز زیست‌بوم نوآوری و فناوری در کشور شکل گرفته و ما در کنار خود پارک‌های علم و فناری، مراکز رشد و شتابدهنده‌ها را داریم و در کنار آن نیازمند تامین مالی نوآوری هستیم. در نسل سوم، صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان ناظر و هدایت کننده نظام تامین مالی نوآوری کشور عمل می‌کند که جهت‌گیری راهبردی، مساله‌محورو پویایی دارد و ابزار جدید تعریف می‌کند و با شبکه‌سازی، از نهادهای دیگر در این راستا استفاده می‌کند.

وحدت با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان به عنوان جامعه اصلی و مخاطب صندوق نوآوری به 5967 شرکت دانش بنیان رسیده است، گفت: تلاش کردیم خدمات صندوق نوآوری در تمام طول عمر شرکت‌های دانش بنیان متناسب با وضعیت آنها ارائه شود. در واقع ما از دوره جنینی تا بلوغ شرکت‌های دانش بنیان ابزارهایی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به عملکرد صندوق نوآوری در حوزه تسهیلات گفت: در این دو سال رشد چشمگیری داشتیم به طوری که مجموعا از آذر 97 تاکنون بالغ بر 8700 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده که این میزان بیش از 9 برابر عملکرد سال‌های گذشته صندوق بوده است. از این میزان بیش از 5 هزار میلیارد تومان آن از منابع اهرمی‌ است یعنی شبکه بانکی را به خدمت گرفتیم و از طریق آنها به شرکت‌ها تسهیلات دادیم. همچنین صندوق‌های پژوهش و فناوری در تمام کشور به شریک استراتژیک ما تبدیل شدند که به شکل تسهیلات و هم خط اعتباری از توان آنها استفاده شده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد خدمات دیگر این صندوق خاطرنشان کرد: ما بیش از چند برابر سرمایه موجود، خدمات ارائه کردیم. خدمت دیگر ما صدور ضمانت‌نامه‌ است که از طریق سیستم بانکی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهیم. در این زمینه نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان برای شرکت‌ در مناقصات، حسن انجام کار و پیش پرداخت به شرکت‌ها اعطا شده است. شرکت‌های دانش بنیان با این میزان ضمانت‌نامه توانستند حدود 20 هزار میلیارد تومان قرارداد با مشتریان خود امضا کنند. در حال حاضر صدور ضمانت‌نامه به کمتر از یک هفته رسیده و پشتوانه آن صندوق نوآوری و شرکت‌های متقاضی است. بخشی از هزینه صدور آنها را نیز صندوق نوآوری می‌پردازد.

مهندس نصرالله جهانگرد عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه جلسه گفت: اکوسیستم علم و فناوری در کشور به خوبی طراحی شده و قانون، ساختار، بودجه، برنامه، اولویت‌ها، نیروی انسانی و تغییر نگرش اساسی در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری و ... وجود دارد که نیازمند حمایت هرچه بیشتر تمامی بخش‌های حاکمیتی است.

جهانگرد افزود: در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های بین المللی علیه کشور و نیز همه‌گیری بیماری کرونا، فرصت‌های خوبی برای رشد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی آنها در حوزه‌های تأثیرگذار کشور به وجود آمد و نقش صندوق در این دوران انکارناپذیر است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-05-12 14:38

افزودن دیدگاه جدید