کد مطلب: 

257134

عملکرد مثبت صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: تحول در مواجهه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق مبارکی است که در کشور صورت گرفته و صندوق نوآوری نیز به خوبی به ایفای نقش در این حوزه پرداخته است.
عملکرد مثبت صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش سیتنا، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر علی وحدت مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری روز سه‌شنبه 21 اردیبهشت در محل دبیرخانه این شورا دیدار و گفتگو کرد.

دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: تحول در مواجهه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق مبارکی است که در کشور صورت گرفته و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به خوبی به ایفای نقش در این حوزه پرداخته است.

دکتر عاملی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان موتور محرک علم و فناوری در کشور هستند و به دلیل تخصص‌گرایی که در ذات آنهاست، در بلندمدت تأثیرات فرهنگی و مدیریتی شایانی در جامعه خواهند و به نوعی مسیر را در سطح کسب و کارها و سطوح مختلف علم و فناوری به سمت تخصصی شدن امور طی خواهند کرد.

استاد دانشگاه تهران با توجه به جمعیت قابل توجه دانشجویان علوم انسانی در کشور افزود: اولویت‌های فناوری در نظر گرفته شده در صندوق از اهمیت شایانی برخورد هستند و باید از آنها حمایت‌های لازم صورت گیرد، ضمن آن‌که حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی در رشته‌های مختلف مانند مدیریت، حقوق، روانشناسی، علوم شناختی و ... باید بیش از پیش مورد توجه صندوق قرار گیرند و برای آنها در طراحی و توسعه کسب‌وکارهای تخصصی تمهیدات لازم اندیشیده شود و ما شاهد شکل گیری شرکت های دانش بنیان در حوزه های علومی اجتماعی و علوم انسانی باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هوش مصنوعی را از اولویت‌های مهم کشور دانست و گفت: انسان قوه تخیل دارد و می‌تواند در موضوعات مختلف ذهنیت‌پردازی کند. از آنجا که ذهن یک ماهیت رقومی و دیجیتال دارد و هوش مصنوعی، صنعت بازخوانی ذهن و ذهنیت هاست، فاصله بین آرمان‌ها و واقعیت‌ها کاهش پیدا می‌کند، لذا مناسب است در اولویت‌های نه گانه، اولویتی در حوزه هوش مصنوعی اضافه شود.

عاملی افزود: صندوق نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری عمومی ورود داشته باشد و با درک اثرات اقتصادی و اجتماعی فراوان این حوزه اقدامات لازم در این خصوص را به انجام برساند. همچنین توانمندسازی و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بین‌الملل و صادرات بر اساس استانداردهای موجود جهانی ضروری است.

ایشان با تقدیر از تلاش‌های مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی در تنوع بخشی به خدمات صندوق، افزایش میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال، آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هرگونه حمایت و پشتیبانی از صندوق را اعلام نمود.

در ادامه دکتر سید حسن قدسی‌پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: با توجه به نظارت‌های صورت گرفته در تعامل با صندوق، تحول ساختاری و فرآیندی خوبی در دوره جدید فعالیت‌های صندوق مشاهده می‌شود؛ لکن در برخی حوزه‌های کلان ملی که در شورای عتف مورد تصویب قرار گرفته، مانند قطار سریع‌السیر، خودروی ملی و موتور توربو، برخی دانشگاه‌های کشور پیشرفت‌هایی داشته‌اند که لازم است صندوق نوآوری و شکوفایی از آنها حمایت داشته باشد.

دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: صندوق از سال 1395 دچار مشکلاتی شد که از نقش آفرینی مؤثر آن جلوگیری می‌کرد، اما در دوره جدید، صندوق از یک موجود منفعل که منتظر مشتری بود به کنشگری فعال بدل شد که موضوعات و اولویت‌ها را طراحی کرده و گزارش‌های موجود، نمایانگر اثربخشی فعالیت‌های صندوق بوده است.

سوزنچی با توجه به قوانین موجود در کشور افزود: طبق قانون سالانه نیم درصد بودجه باید در اختصاص صندوق قرار می‌گرفت، که طی این سال‌ها محقق نشده است و از این لحاظ صندوق دچار مضیقه و نیازمند حمایت همه جانبه است.

دکتر فرهنگ فصیحی قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری نیز ضمن تقدیر از تحولات مثبت صندوق گفت: ریل‌گذاری درستی در حوزه سرمایه‌گذاری صورت گرفته و باید تقویت شود؛ چرا که در گذشته حمایت از برخی حوزه‌ها دچار تأخیر در اجرا بوده‌اند. سرمایه‌گذاری در 48 طرح ملی و حمایت از طرح‌های جسورانه از اقدامات خوبی است که گروه مدیریتی جدید و پرتحرک صندوق انجام داده‌اند.

فصیحی افزود: در حوزه کلان کشور نیازمند مسأله‌شناسی درست از موضوعات هستیم تا بتوانیم راهکارهای صحیحی ارائه کنیم و در این میان نقش صندوق مهم است و اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور و شورای عتف از جمله این مسائل در کشور است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-05-12 13:32

افزودن دیدگاه جدید