کد مطلب: 

256830

صالحی: نمایشگاه مجازی قرآن می‌تواند فرصتی برای اعتلای جامعه اسلامی به قرآن باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح رسمی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران با گام‌های بعدی خود در حال توسعه است، نمایشگاه مجازی قرآن کریم هم می‌تواند از این فضا بهره لازم را ببرد و امیدواریم نمایشگاه مجازی قرآن کریم فرصتی برای اعتلای جامعه اسلامی و بشری برای نزدیک شدن به قرآن باشد.
صالحی: نمایشگاه مجازی قرآن می‌تواند فرصتی برای اعتلای جامعه اسلامی به قرآن باشد

به گزارش سیتنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی ظهر شنبه (11 اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، تقارن این نمایشگاه با شب‌های قدر و شهادت امام علی(ع) را معنادار خواند و گفت: شب قدر شرافت ماه رمضان است و امام علی(ع) فرزانه‌ای است که قدم به قدم با قرآن حرکت کرد و با آن زیست.

وی ادامه داد: امام علی(ع) از زمان نزول قرآن تا پایان ارتحال پیامبر(ص) با قرآن همراه بود. در اصل از آغاز تا پایان وحی حضرت علی(ع) با قرآن همراه بود. آنچه امیرالمومنین در نسبت با قرآن می‌خواهد به ما کمک کند این است که چگونه با این کتاب تعامل داشته باشیم.

صالحی تاکید کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه تصویر و تفسیر خاصی از قرآن را ارائه می‌کند، درواقع اگر می‌خواهیم ببینیم قرآن در کدام جایگاه قرار دارد باید به بیان امام از این کتاب الهی رجوع کنیم، اینکه قرآن شفا، دارو و درمان است در این کتاب آمده است و امام علی (ع) نیز به آن اشاره داشته‌اند اما شفاگری قرآن در بیان امام علی (ع) متفاوت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: شفا و درمانگر بودن قرآن با همه داروها متفاوت است، در کلام امیرالمومنین(ع) درمان‌گری قرآن بدون عوارض است، همچنین داروها نیازمند مکمل دارویی دیگری هستند اما قرآن به تنهایی داروی کامل شفابخش است، از طرفی برخی داروها در برخی مواقع اثری ندارند اما قرآن بزرگترین دردهای انسان را درمان می‌کند.

وی کفر، نفاق، انحراف و گمراهی را به عنوان چهار درد انسانی از منظر امام علی(ع) خواند که با قرآن درمان می‌شود.

صالحی با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) علاوه بر تصویر شفا بودن قرآن در خصوص ژرف و عمق این کتاب الهی هم صحبت می‌کند، تصریح کرد: در کلام این امام همام می‌بینیم که تعالیم و کتاب‌ها به چندشکل هستند یعنی برخی کتاب‌ها با ذهن انسان کار دارد اما از نظر امام قرآن با باطن و ظاهر انسان ارتباط برقرار می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حضرت علی(ع) در خصوص قرآن به همگان می‌آموزد که چگونه با این کتاب ارتباط بگیرند، براساس کلام ایشان محبت به قرآن موضوعی است که نباید آن را فراموش کرد، از منظر امام «اگر می‌خواهید به خدا برسید و سیر و سلوک الهی پیدا کنید به قرآن محبت داشته باشید».

وی ادامه داد: در بعد دیگری حضرت علی(ع) به تلاوت احسن قرآن اشاره دارند، ایشان معتقدند که تلاوت قرآن بسیار جذاب است و نوع تلاوت باید به گونه‌ای باشد که به جان و ذهن انسان نفوذ کند. همچنین تعلم و تفقه، پاسخ گرفتن مشکلات روحی و فکری از قرآن و عمل به آن از جمله نگاه ویژه امیرالمومنین(ع) نسبت به کتاب وحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: فعالیت‌های قرآنی باید در مسیری که امام علی(ع) فرمودند حرکت کند. نمایشگاه قرآن کریم سنتی بود که همواره برگزار می‌شد و امسال در شرایط جدیدی رقم می‌خورد اما باید فعالیت‌ها در مسیری حرکت کند که در کلام امیرالمومنین(ع) به آن اشاره شد.

صالحی اظهار کرد: اینکه در این شرایط بتوانیم شرایط تعلم و تفقد و درک قرآنی را داشته باشیم مهم است؛ این نمایشگاه فرصت‌های زیادی برای سال‌های بعد خواهد بود و امسال هم به مدت یک دهه ماه رمضان با فضای این نمایشگاه به شکل مجازی پیش خواهد رفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران با گام‌های بعدی خود در حال توسعه است، نمایشگاه مجازی قرآن کریم هم می‌تواند از این فضا بهره لازم را ببرد و امیدواریم نمایشگاه مجازی قرآن کریم فرصتی برای اعتلای جامعه اسلامی و بشری برای نزدیک شدن به قرآن باشد.

عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان‌اینکه قرآن در برگیرنده بیان الهی است که در ۲۳ سال بر پیامبر(ص) نازل شده است، اظهار کرد: قرآن تضمین‌کننده خوبی‌ها در دنیا و آخرت است.

وی ادامه داد: ما در اقدامات خرد و کلان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ‌دنبال توسعه صحیح بینش قرآنی در جامعه و توسعه اخلاق مبتنی بر آخرین وحی‌نامه الهی هستیم.

فقهی‌زاده در ادامه به بخش‌های نمایشگاهی و محتوایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش و پژوهش‌های مجازی و کودک و نوجوان خدمات شایسته‌ای را به علاقه‌مندان خواهیم داد.

در ادامه این نشست محمدرضا بهمنی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی یادآور شد: در شرایط چالش‌های امروز راه‌حل‌های قرآنی باید به‌سمت خوانش قرآن با نگاه به زیست امروز و آینده شرایط بشری برود.

وی افزود: رویکرد تمدنی خوانش قرآن کریم الزاماتی دارد که مهم‌ترین آن ها شبکه‌سازی اندیشمندان، به کار بستن هوش مصنوعی برای قرآن پژوهشی و دیپلماسی قرآنی است و اولین نمایشگاه مجازی قران کریم در این راستا قدم برداشته است.

در بخش پایانی این نشست حجت‌الاسلام احمدعلی میرزایی پژوهشگر قرآن کریم به صورت ارتباط زنده تصویری به تبیین اهمیت پرداختن به قرآن کریم از طریق جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: هنوز ما با وضعیت تمدنی قابل قبولی در سطح جهان اسلام روبه رو نیستیم. بازگشت به اسلام و جستجوی از درون طرح اسلامی راه حل برون رفت از مشکلات عقب‌ماندگی تمدنی است.

وی تصریح کرد: قرآن، عقل، عقلانیت و سنت به معنای درست، سه عنصری هستند که در کنار هم شبکه‌ای کارآمد با ویژگی مرجعیت قرآن کریم را تشکیل داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران پرچمدار آن است و مرجعیت قرآن را پیش می‌برد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.5 (2 رای)
سیتنا 1
2021-05-02 00:46

افزودن دیدگاه جدید