کد مطلب: 

256524

ضرورت توجه به فناوری‌های نوظهور

با توجه به ضرورت توسعه فناوری‌های نوظهور حوزه مکان محور در کشور، گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک در معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان یکی از ارکان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری تشکیل شد تا ایجاد و توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری‌ ژئوماتیک در کشور را شتاب دهد.
ضرورت توجه به فناوری‌های نوظهور

به گزارش سیتنا، یاسر ابراهیمی قاجاری، رییس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یادداشتی آورده است:

ضرورت توسعه فناوری‌های ژئوماتیک (مکان محور) به خوبی با نقش اساسی و کاربردهای فراوان آن در حوزه‌های مختلف علم و فناوری به ویژه اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور به اثبات رسیده است و عدم استفاده از این فناوری‌ها در تصمیم گیری‌ها موجب عدم کارآیی و حتی منجر به تحمیل هزینه‌های هنگفت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و غیره می‌شود.

با توجه به ضرورت توسعه فناوری‌های نوظهور این حوزه در کشور، گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از ارکان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری تشکیل شد تا ایجاد و توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری‌ ژئوماتیک در کشور را شتاب دهد.

تلاش این گروه برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری ژئوماتیک در کشور در این مدت منجر به ارتقای ترویج و فرهنگ سازی مفاهیم مرتبط با حوزه ژئوماتیک، سیاست‌گذاری و تدوین اسناد بالادستی، توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و توسعه بازار محصولات دانش بنیان شده است.

در زمینه ترویج و فرهنگ سازی فناوری‌های ژئوماتیک نیز اقداماتی نظیر تولید محتوای ترویجی برای انتشار در خبرگزاری‌های مختلف، حضور در برنامه‌های متنوع رادیو و تلویزیون، تهیه و انتشار کتاب توسعه زیست بوم فناوری‌های ژئوماتیک، راه‌اندازی درگاه مشترک سازمان نقشه برداری کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و غیره صورت گرفت.

اما با توجه به اینکه صنعت ژئوماتیک در کشورمان هنوز به خوبی شناخته نشده و بسیاری از کاربردهای آن مغفول مانده است تلاش کردیم این حوزه را در اسناد بالادستی نیز بگنجانیم برای این کار هم تهیه پیش‌نویس قانون جامع ژئوماتیک کشور، تهیه پیش‌نویس سند راهبردی ژئوماتیک و انجام اقدامات اولیه در خصوص اصلاح قانون جامع مدیریت بحران را در اولویت قرار دادیم.

تلاش بعدی ما توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حوزه ژئوماتیک بود که برخی از این حمایت‌ها شامل راه اندازی شتابدهنده تخصصی ژئوماتیک سپهر با همکاری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، راه اندازی مرکز نوآوری ژئوماتیک گیتا با مشارکت سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، راه اندازی بخش ژئوماتیک شبکه ملی آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و حمایت از طرح‌های تحقیقانی جایگزین خدمت سربازی نخبگان وظیفه می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-04-21 13:50

افزودن دیدگاه جدید