کد مطلب: 

256431

اولین جلسه مشترک شرکت‌های کنیایی حوزه ICT با اعضای کمیسیون صادرات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران

به دنبال افتتاح پایگاه صادراتی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در نایروبی پایتخت کنیا، اولین جلسه مجازی شرکت‌های کنیایی فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با شرکت های ایرانی، با حضور دکتر جعفر برمکی، سفیر ایران در کنیا برگزار شد.
اولین جلسه مشترک شرکت‌های کنیایی حوزه ICT با اعضای کمیسیون صادرات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران

به گزارش خبرنگار سیتنا، بعد از برگزاری چندین جلسه مجازی با حضور دکتر داوود ادیب و فریبرز نژاددادگر، رئیس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با دکتر جعفر برمکی، سفیر ایران در کنیا و هماهنگی های به عمل آمده و بحث و بررسی پیرامون فعالیت شرکت های این صنعت در بازار کشورهای آفریقایی (کنیا)، اولین جلسه مجازی با همت و تلاش سفارت ایران در کنیا، سفیر کشورمان در کنیا و اتاق بازرگانی کنیا، با حضور شرکت های صنعت ICT کنیایی و ایرانی برگزار شد.

در این جلسه ابتدا در رابطه با فعالیت و خدمات اتحادیه و شرکت های عضو آن توضیحاتی توسط محمدحسین خلج، دبیر کمیسیون صادرات اتحادیه ارائه شد و پس از آن  شرکت های ایرانی حاضر در جلسه به بیان خدمات و فعالیت مجموعه های خود پرداختند و شرکت های کنیایی نیز شرح کوتاهی از فعالیت های خود ارائه داده و در عین حال پرسش و پاسخی نیز در این جلسه صورت گرفت.

یکی از سوالات شرکت های کنیایی در رابطه با حمایت های دولت ایران از صنعت ICT و پروژه های مرتبط با آن در بازارهای بین المللی  بود که محمد اخوان، معاون فنی شرکت موج آینده فرافن به بیان توضیحاتی در این زمینه پرداخت و به حمایت مجموعه های مرتبط و مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد.

گفتنی است؛ شرکت های موج آینده فرافن، صنایع ارتباطی آوا، موننکو، سفیرآبی آرام، ارگ و نور بهینه گستر به عنوان اعضای اصلی کمیسیون صادرات اتحادیه در این جلسه مجازی حضور داشتند.

دکتر جعفر برمکی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا که مدیریت جلسه را نیز به عهده داشت، گفت: با توجه به اینکه کنیا تامین کننده نیاز کشورهای همسایه است، ضرورت حضور شرکت‌های ایرانی در حوزه ICT را دوچندان می کند.

وی اظهار کرد: با ایجاد پایگاه صادراتی اتحادیه صنعت مخابرات ایران در کنیا  و با توجه به ارتباطاتی که با مقامات کشور کنیا و همچنین ارتباطی که با شبکه‌ای از فعالان اقتصادی دارم، این امکان فراهم آمده است تا به تدریج ضمن ارائه ظرفیت‌های کشور، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات و به طور کلی صنعت ICT به طرف‌های کنیایی معرفی شوند.

وی گفت: من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا تصمیم دارم بسیاری از جلسات خود با مقامات کشور کنیا در حوزه اقتصادی را در مرکز نوآوری فناوری ایران در نایروبی برگزار کنم تا فرصتی فراهم آید که به طور مستقیم به معرفی این مرکز و خدمات و محصولاتی که ارائه می نماید، بپردازم. علاوه بر آن، بسیاری از رویدادهای مرتبط با سفارت در حوزه های مختلف می تواند در این مرکز برگزار شده تا بتواند به معرفی هر چه بیشتر مرکز منجر شود.

اولین جلسه مشترک شرکت‌های کنیایی حوزه ICT با اعضای کمیسیون صادرات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا بیان کرد: بدیهی است حوزه ICT به عنوان صنعتی به سرعت در حال رشد می تواند از این فضا برای دسترسی به بازار کنیا در درجه اول و در مرحله بعد به بازار کشورهای شرق آفریقا شامل تانزانیا، سودان جنوبی، اوگاندا، رواندا و بروندی و در مقیاس بزرگتر به بازار مشترک جنوب شرق و شرق آفریقا تحت عنوان کومسا متشکل از 22 کشور آفریقایی از شمال آفریقای جنوبی تا تونس در شمال، دسترسی داشته باشد. علاوه بر آن، با راه اندازی منطقه آزاد تجارت درون قاره ای آفریقا از ابتدای سال 2021، دسترسی سهل تر به بازارهای کل قاره فراهم خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه در آینده ای نه چندان دور ، 60 درصد تجارت دنیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام‌ خواهد گرفت، گفت: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به سرعت در حال رشد است و در آینده ای نه چندان دور انتظار می رود که بیش از 60 درصد تجارت جهانی در این حوزه انجام گیرد.

برمکی ادامه داد: کنیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه ارتباطات، نیازهای متعددی دارد که توانمندیهای کشورمان می تواند ضمن رفع این نیازها، به آنها در کسب درآمد بیشتر و ایجاد اشتغال کمک کرده و در عین حال صادرات غیرنفتی کشورمان نیز از این طریق افزایش یابد. برای مثال، بیش از 80 درصد مردم کنیا به شبکه موبایل دسترسی دارند که از این میزان ، بیش از 90 درصد آنها به اینترنت موبایل دسترسی دارند، این بدین معناست که بازار بزرگی در این حوزه وجود دارد که باید از آن بهره برداری کرد.

وی در عین حال تاکید کرد: کنیا علاوه بر بازار خود، به دلیل زیرساخت‌های مناسبی که در اختیار دارد، تامین کننده نیاز کشورهای همسایه نیز می باشد که ضرورت حضور شرکتهای ایرانی در حوزه ارتباطات و اطلاعات را دوچندان می کند.

سفیر ایران در کنیا همچنین  اظهار کرد: خانه نوآوری و فناوری ایران (I-HIT) که در ساختمان قدیم سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا مستقر شده است، با هدف توسعه صادرات محصولات دانش بنیان کشورمان تاسیس شد، مضاف بر آن، این پایگاه با استقرار حوزه های مختلف دانش بنیان می تواند با ارائه محصولات متنوع، سبدی از کالاها و خدمات مورد نیاز بازار این کشور را تامین نماید.

وی در عین حال بیان کرد: در بسیاری از موارد با تقاضاهایی برای محصولات کشورمان روبرو هستیم در حالی که امکان به نمایش گذاشتن آنها و ارائه مشخصات تخصصی وجود ندارد و بدیهی است که کارشناسان سفارتخانه ها دارای ظرفیت لازم برای ارائه توضیحات تخصصی و فنی درباره محصولات کشورمان نیستند، بنابراین ضرورت دارد تا با حضور متخصصان کشورمان در این نوع مراکز، اطلاعات مورد نیاز در اختیار متقاضیان قرار گیرد. در نتیجه وجود چنین پایگاههایی علاوه بر ارائه مجموعه ای از محصولات در حوزه های مختلف و به صورت یکجا، این امکان را فراهم می آورد تا مجموعه ای از متخصصان را نیز گردهم آورده و با همفکری و همکاری با یکدیگر بتوانند مجموعه ای از نیازهای کشور میزبان را تامین کنند.

اولین جلسه مشترک شرکت‌های کنیایی حوزه ICT با اعضای کمیسیون صادرات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران

لازم به ذکر است؛ هشتم بهمن ماه سال گذشته (1399)، همزمان با افتتاح مرکز نوآوری فناوری ایران و مصادف با برگزاری دومین نشست تجاری - فناوری شرکت های دانش بنیان در نایروبی پایتخت کنیا با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دفتر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران هم با حضور اعضای کمیسیون صادرات اتحادیه  افتتاح و راه اندازی شد. این دفتر قرار است به عنوان پایگاه دائمی ایران در کنیا برای تسهیل صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و خلاق ایرانی در حوزه ICT به بازار شرق آفریقا فعالیت کند.

کشورهای آفریقایی بازارهای بالقوه ایران برای صادرات فناوری و محصولات هستند که می‌بایست با محوریت تشکل‌های صنفی بر نحوه ورود به این بازار و کنترل کیفیت محصول و خدمات ارزیابی و نظارت مستمر انجام پذیرد.

دفتر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پبمانکاران صنعت مخابرات ایران  در کنیا که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا راه‌اندازی شده است به عنوان نخستین پایگاه دائمی این اتحادیه، صادرات محصول و خدمات فنی مهندسی را به آفریقا گسترش و توسعه می‌دهد تا به عنوان پایگاهی برای خلق ایده‌های نوآورانه، تجاری‌سازی این ایده‌ها و بستر صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت‌های عضو اتحادیه صادرکنندگان مخابرات و سندیکای صنعت مخابرات ایران و به طور کل صنعت کشور ICT در بازار شرق آفریقا نقش آفرینی کند.

لازم به ذکر است؛ شرکت های عضو اتحادیه که علاقه مند به فعالیت و سرمایه گذاری در بازار کنیا بوده و تمایل دارند از طریق دفتر و پایگاه صادراتی اتحادیه که از بهمن ماه سال گذشته به طور مستقل در مرکز نوآوری فناوری ایران راه اندازی شده همکاری و مشارکت کنند می‌توانند با دفتر اتحادیه تماس گرفته و آمادگی خود را اعلام کنند؛ بدیهی است هر گونه اقدامی در بازار کنیا با مدیریت متمرکز این دفتر و نظارت اتحادیه انجام خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.5 (2 رای)
سیتنا 1
2021-04-18 23:20

افزودن دیدگاه جدید