کد مطلب: 

256154

افت عرضه‌ی واقعی بیت‌کوین نقدشونده، همراه با رشد فزاینده‌ی بیت‌کوین به‌عنوان ذخیره‌ی ارزش

کارشناسان معتقد به بروز مشکل هزینه صعودی رشد بیت‌کوین هستند؛ به این معنی است که هرچه شبکه بیت ‌کوین بیشتر رشد کند‌، معاملات متعارف دست و پاگیرتر می‌شود. هر کاربر جدیدی که به شبکه اضافه شود، ارسال و دریافت پرداخت را به طور فزاینده‌ای وقت‌گیر و پرهزینه می‌کند، تا جایی که همچنان که بیت‌کوین بیشتر به یک ذخیره ارزش تبدیل می‌شود، انتظار می‌رود عرضه واقعی بیت‌کوین نقدشونده به میزان قابل توجهی افت کند.
افت عرضه‌ی واقعی بیت‌کوین نقدشونده، همراه با رشد فزاینده‌ی بیت‌کوین به‌عنوان ذخیره‌ی ارزش

به گزارش سیتنا، بر اساس داده‌های جدید، شبکه لایتنینگ (The Lightning Network) که هدفش تبدیل بیت‌کوین به یک روش پرداخت متعارف است، سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. این شبکه لایتنینگ که یک لایه افزوده به بیت‌کوین برای تسهیل معاملات آن است، پس از استقبال صراف‌های عمده ارزهای دیجیتال از آن، اکنون بیش از ۱۰ هزار عضو (نود یا گره در شبکه) دارد.

بیت‌کوین در ابتدا به عنوان شکل جدیدی از پول تصور می‌شد. مقاله‌ای که مخترع آن تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد، بیت‌کوین «سیستم نقدی الکترونیکی کاربر به کاربر» توصیف شده بود. با این حال محدودیت‌های بلاک‌چین منجر به ناکارآمدی قابل توجهی در این شبکه برای پردازش معاملات شده است.

همان‌طور که اینک بر همه آشکار شده است، مشکل هزینه صعودی رشد بیت‌کوین به این معنی است که هرچه شبکه بیت ‌کوین بیشتر رشد کند‌، دست و پاگیرتر می‌شود. هر کاربر جدیدی که به شبکه اضافه شود، ارسال و دریافت پرداخت را به طور فزاینده‌ای وقت‌گیر و پرهزینه می‌کند، تا جایی که هزینه پردازش پرداخت برای خرید یک چیز کوچک مانند یک قهوه می‌تواند از هزینه خود آن نوشیدنی بیشتر باشد.

راه‌حل‌های‌ مختلفی برای مقابله با این مساله ارائه شده است، از جمله کپی کردن بلاک‌چین بیت‌کوین برای ایجاد یک ارز دیجیتال جدید به نام بیت کوین کش.

هیچ یک از رقبای بیت‌‌کوین از نظر اقبال عمومی با آن قابل رقابت نیستند. به همین دلیل برخی از افراد فعال در صنعت بیت کوین به استفاده از شبکه لایتنینگ برای تبدیل این ارز دیجیتال به یک روش متعارف پردازش پرداخت‌ها روی آورده‌اند.

این کار با پردازش پرداخت‌ها از طریق سیستم جداگانه کاربر به کاربر که با استفاده از بلاک‌چین ساخته شده است، کار می‌کند و این‌گونه بار شبکه اصلی را کاهش می‌دهد. این فناوری زمان معاملات را از دقیقه یا ساعت به کسری از ثانیه کاهش می‌دهد، در حالی که متضمن هزینه‌ای برای پردازش پرداخت‌ها هم نیست.

در سال گذشته، صراف‌های‌ ارز رمزنگاری شده کوین ‌کورنر، کراکن، اوکی‌کوین همگی شبکه لایتنینگ را در سیستم‌های خود ادغام کرده‌اند.

پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری در صرافی بیت ‌فینکس، به ایندیپندنت گفت: «ما در حال توسعه کاربرد این فناوری شگفت‌انگیز هستیم. اگر به سال ۲۰۱۷ نگاه کنید، ظرفیت شبکه در نزدیکی وضعیت فعلی نبود. راه‌حل اضافه کردن یک لایه برای پردازش پرداخت‌ها به بیت ‌کوین و اتریوم قابلیت رشد آنها را افزایش می‌دهد. بیت ‌فینکس فقط در ماه فوریه ۱۲ هزار تراکنش را در شبکه لایتنینگ پردازش کرده است».

داده‌های بیت‌کوین ویژوالز نشان می‌دهد که تعداد گره‌های شبکه لایتنینگ از ۴ تا ۵ هزار گره در آوریل ۲۰۱۹ به بیش از ۱۰ هزار گره در آوریل ۲۰۲۰ رسیده است.

اما هزینه صعودی رشد شبکه بیت‌‌کوین تنها مانع برای توسعه استفاده از این ارز دیجیتال نیست. مساله دیگر نادر بودن آن است.

ناکاموتو بیت‌کوین را به گونه‌ای طراحی کرد که فقط ۲۱ میلیون از آن نهایتا می‌تواند خلق شود. این موضوع از مشکلات تورمی که پول‌های کاغذی با آن دست‌به‌گریبان هستند، جلوگیری می‌کند. این نادر بودن ذاتی در ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاران عمده‌ای را به طرف بیت ‌کوین جلب کرده است که از آن به عنوان «طلای دیجیتال» یاد می‌کنند.

سرمایه‌گذاری‌های عظیم شرکت‌هایی مانند تسلا و مایکرواستراتژی در سال گذشته باعث رونق چشمگیر بیت‌‌کوین و افزایش قیمت آن از حدود ۶ هزار دلار به ۶۰ هزار دلار شده است.

این سرمایه‌گذاری‌ها بیت‌‌کوین زیادی را از گردش خارج کرده و بحران کمبود نقدینگی ایجاد کرده است. ارقام شرکت اطلاعات بازار گلس‌نود نشان می‌دهد که در حدود ۴.۲ میلیون بیت‌‌کوین برای استفاده روزمره در گردش است.

همچنان که بیت‌کوین بیشتر و بیشتر به یک ذخیره ارزش تبدیل می‌شود و سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای از آن به عنوان دارایی امن برای ذخیره ثروت استفاده می‌کنند، انتظار می‌رود عرضه واقعی بیت‌کوین نقدشونده به میزان قابل توجهی افت کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2021-04-10 12:57

افزودن دیدگاه جدید