کد مطلب: 

255301

درخواست اتحادیه‌ی صنعت مخابرات و سازمان نصر تهران برای کارشناسی سند برنامه‌ی ۲۵ ساله همکاری‌های ایران چین

جلسه‌ی مشترک هیات مدیره‌ی اتحادیه‌ی صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران به‌منظور هم افزایی و توسعه‌ی بازار و تلاش برای تسهیل‌گری برگزار و تاکید شد که اگرچه برنامه‌ی ۲۵ ساله همکاری های ایران چین فرصتی جهت توسعه‌ی آتی کشور است، اما اگر این سند همکاری مورد کار کارشناسی دقیق و آینده نگر قرار نگیرد ممکن است منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر در توسعه‌ی داخلی آتی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات شود.
در خواست اتحادیه صنعت مخابرات و سازمان نصر تهران برای کارشناسی سند برنامه‌ی ۲۵ ساله همکاری های ایران چین

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی IRICTU، هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در تاریخ 18 اسفندماه سال جاری و بنابر دعوت سازمان نظام صنفی رایانه ای در محل دبیرخانه سازمان حضور به هم رساندند.

در این جلسه حسین اسلامی، محمدعلی یوسفی زاده، آزاد معروفی، فرهاد کرم زاده و علی آذرکار اعضای هیات مدیره و دبیر سازمان و از طرف اتحادیه ، داوود ادیب، فریبرز نژاددادگر، اسمعیل ثنایی، سادینا آبائی، محمد مقیم‏نژاد، صابر فیضی و مجید ذوقی، اعضای هیات مدیره و بازرس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران حضور داشتند.

در این نشست که با صبحانه کاری شروع شد، طرفین موضوعات مشترکی را برای هم افزایی و توسعه بازار و تلاش برای تسهیل گری مطرح نمودند.

در ابتدای این جلسه، دکتر اسمعیل ثنایی نایب رییس اتحادیه، ضمن اشاره به سابقه شکل گیری کمیته سنا متشکل از سه تشکل (سندیکای صنعت مخابرات ایران، نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران) مطرح نمود، اعمال تغییرات در نظام فناوریهای پیشرفته کشور برای موضوع بسیار مهم "تحول دیجیتال"، " اقتصاد دیحیتال" و بدنبال ان فناوریهای لازمه همچون بلاک چین، هوش مصنوعی، 5G و ... را ضروری دانسته و تاکید کرد که باید در تعریف ماموریت و نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و سایر سازمانهای ذیربط تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

ثنایی همچنین مطرح نمود: دخالت دادن بخش خصوصی واقعی و دلسوز در طرح ۲۵ ساله با چین از موارد مهمی است تا منافع شرکت‌ها در این هجوم احتمالی قوم زرد حفظ و صیانت شود.

در بخش دیگری از این نشست، فریبرز نژاددادگر ، دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه ضمن تشکر از هیات مدیره جدید سازمان برای برگزاری جلسه مشترک خواستار حمایت جدی هیات مدیره های دو تشکل از کمیته سنا برای استمرار هم افزایی و افزایش توان مطالبه گری بخش خصوصی از دولت و نهادهای ذیربط گردید.

درخواست اتحادیه‌ی صنعت مخابرات و سازمان نصر تهران برای کارشناسی سند برنامه‌ی ۲۵ ساله همکاری‌های ایران چین

نژاددادگر هم چنین مطرح نمود: عملکرد کمیته در پیگیری و اعمال شرایط مرتبط با صنعت در بخشنامه تعدیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، اعمال فشار در خصوص تخصیص ارز به بانک مرکزی، هماهنگی با وزارت ارتباطات در جلسه مشترک با وزیر در خصوص پیگیری مشکلات موردی اعضا از اهم موارد انجام شده طی سال ۱۳۹۹ بوده است.

در بخشی دیگر از این نشست ، دکتر داوود ادیب، رئیس هیات‏مدیره مپتا هم اظهار امیدواری کرد که کمیته سنا که مرکب از سه تشکل بزرگ ، شامل سندیکای صنعت مخابرات ایران، نظام صنفی رایانه ای کشور و اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران که در مجموع با بیش از 20 هزار عضو فعال و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد و با پوشش گسترده در سراسر کشور به عنوان زنجیره تامین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرایط تحریم عمل نموده است این اطمینان را می‌دهد که بتوانیم با تدوین یک برنامه عملیاتی مدون برای سال 1400 نقش خود را در فعالیت های اقتصادی و مقابله با تحریم دو چندان سازیم.

درخواست اتحادیه‌ی صنعت مخابرات و سازمان نصر تهران برای کارشناسی سند برنامه‌ی ۲۵ ساله همکاری‌های ایران چین

از دیگر مطالبی که در این نشست توسط مهندس صابر فیضی، عضو هیات مدیره اتحادیه ، دکتر مقیم نزاد عضو هیات مدیره اتحادیه و خانم سادینا آبایی نایب رییس اتحادیه مطرح گردید: برنامه ریزی جهت حضور برجسته و فعال کمیته سنا در کاهش نقش تصدی گری و کنترل گری دولت در فضای کسب و کار صنعت فن آوری اطلاعات و ارتباطات بود که به جزییات این موضوع اشاره گردید، همچنین مطرح شد که در سالهای اخیر با تغییر ساختار این صنعت ساختار دولت و نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنان سنتی و بدون تغییر باقی مانده است و  مجلس و دولت میبایست به باز تعریف نقش وزارت ارتباطات و همچنین ادغام باقی نهادهای موازی مانند معاونت علمی ریاست جمهوری اقدام نمایند بطوری که در راستای پیاده سازی اصل ۴۴ قانون اساسی جایگاه مستقل ، تصمیم ساز و نظارتی برای تشکل های صنفی قائل گردند.

موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد، ایجاد ارتباط و مذاکره با سازمان برنامه بودجه جهت تعیین و تدوین مناسب فهرست بهای جدید تجهیزات مخابراتی و ارتباطی ذیل سرفصل جداگانه و مستقل در پروژه های پیمانکاری بود که مقرر شد هر چند که در این خصوص اقداماتی صورت پذیرفته است ولیکن در جلسات آتی به جزییات آن پرداخته شود.

درخواست اتحادیه‌ی صنعت مخابرات و سازمان نصر تهران برای کارشناسی سند برنامه‌ی ۲۵ ساله همکاری‌های ایران چین

در پایان، اتحادیه صنعت مخابرات و نظام صنفی رایانه ای اعلام نمودند که برنامه ۲۵ ساله همکاری های ایران چین را فرصتی جهت توسعه آتی کشور می‌دانند و این در حالی است که اگر این سند همکاری مورد کار کارشناسی دقیق و آینده نگر قرار نگیرد ممکن است منجر به آسیب های جدی و جبران ناپذیری در توسعه داخلی آتی این صنعت  گردد.

گفتنی است که این سند میان دو دولت مذاکره و نهایی می‌گردد و قطعا شرکت های خصوصی چینی ذینفع مانند هواوی ، ZTE و ...  نقش کلیدی در تدوین مفاد و نحوه اجرا و پیاده سازی این سند خواهند داشت و این در حالی است که پس از گذشت چندین ماه از شروع مذاکرات همچنان بخش خصوصی و تشکل های صنفی تا به حال در این مذاکرات مشارکت داده نشده اند که این موضوع میبایست از طریق مجلس ، کمیته تخصصی مسئول سند ۲۵ ساله همکاری و دولت ،پیگیری و اجرا گردد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 1
2021-03-09 17:36

افزودن دیدگاه جدید