کد مطلب: 

255287

اختصاص 5000 میلیارد تومان تسهیلات صندوق نوآوری به شرکت‌های ‌دانش‌بنیان در سال جهش تولید

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از اختصاص پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های ‌دانش بنیان در سال جهش تولید خبر داد.
اختصاص 5000 میلیارد تومان تسهیلات صندوق نوآوری به شرکت‌های ‌دانش‌بنیان در سال جهش تولید

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت در حاشیه مراسم رونمایی از محصولات 18 استارت‌آپ‌ نانویی در نمایشگاه «نانو استارت‌آپ‌» در جمع خبرنگاران در مورد برنامه‌های صندوق نوآوری برای توسعه محصولات نانو گفت: شرکت‌های دانش بنیان از بلوغ بالایی برخوردارند و می‌توانند با دریافت تسهیلات و وام کار خود را توسعه دهند؛ بر این اساس میزان تسهیلاتی که در سال جاری یا سال جهش تولید به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت کردیم نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات بوده است؛ اما شرکت‌های دیگری نیز در اکوسیستم وجود دارند که تازه متولد شده‌ و استارت‌آپ‌‌های حوزه فناوری محسوب می‌شوند که نمونه آنها را امروز در این نمایشگاه می‌بینیم. استارت‌آپ‌‌های این حوزه بسیار پیشرو هستند و با محصولات جدید در این نمایشگاه حضور دارند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: اما این شرکت‌ها بسیار جوان هستند و تازه شکل گرفته‌اند و برای اینکه بتوانند از تسهیلات استفاده کنند آمادگی ندارند و به‌طور معمول در زیست‌بوم نوآوری کشور باید سرمایه‌گذار جذب کنند. به عبارت دیگر نیازمند سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند که این شیوه خیلی در کشور ما شکل نگرفته است.

وحدت در مورد ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارت‌آپ‌های حوزه فناوری گفت: امروز شاهد بیستمین رویداد جذب سرمایه تحت عنوان دوشنبه‌های استارت‌آپی در حوزه نانو بودیم. در این برنامه شرکت‌های جوان و تازه متولد شده می‌توانند با معرفی محصول جذاب که توانایی مالی مناسبی برای تولید ندارند، سرمایه‌گذار جسورانه جذب کنند. صندوق نوآوری نیز تحت عنوان هم‌سرمایه‌گذاری، این سرمایه‌گذاران را همراهی می‌کند به این شکل که اگر شرکت و یا بخش غیر دولتی 20 درصد از هزینه این استارت‌آپ‌ را تامین کند صندوق نوآوری به عنوان دولت 80 درصد باقی پول را پرداخت می‌کند. این کاری است که دولت‌ها در دنیا انجام می‌دهند؛ به عبارت دیگر عدم مداخله مستقیم دولت و تزریق پول تحریک کننده به اکوسیستم نوآوری است.

وی ادامه داد: به نظر ما این روش هم‌سرمایه‌گذاری بهترین و رشد یافته‌ترین مدل تامین مالی برای این شرکت‌ها است و خوشحالم که در کشور ما نیز این مدل اجرایی شده است.

وحدت در مورد سلسله رویدادهای جذب سرمایه که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون 20 رویداد در این زمینه برگزار شده و طی آن نزدیک به 125 استارت‌آپ‌ در آن شرکت کردند و در هر رویداد به موضوع خاصی پرداخته شده است. در این رویدادها استارت‌آپ‌‌ها خود و توانمندی‌شان را معرفی می‌کنند و نزدیک به 300 سرمایه‌گذار در هر رویداد به‌صورت مجازی و حضوری با این استارت‌آپ‌ها آشنا می‌شوند. در این رویدادها هر استارت‌آپی که موفق به جذب سرمایه شد باقی سرمایه مورد نیاز را صندوق نوآوری و شکوفایی تامین کرده است. عاملان مجاز ما برای سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پژوهش و فناوری هستند که نزدیک به یک ماه گذشته شتاب دهنده‌های دانش‌بنیان نیز به عاملان صندوق نوآوری برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر اضافه شده‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: تاکنون نزدیک به 25 استارت‌آپ‌ بیش از 34 میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز خود را جذب کرده‌اند. این مسیر بسیار خوب و مبارکی است و امیدوارم که فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور توسعه پیدا کند.

وحدت در پایان از تداوم برگزاری رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی در سال آینده خبر داد و گفت: این رویداد با قدرت و تجربه بیشتر سال آینده نیز برگزار خواهد شد.

در ادامه دکتر سرکار رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو این رویداد را یک الگو عنوان کرد و گفت: فرآیند حضور تیم‌های دانشجویی و استارت‌آپی در حال تبدیل شدن به یک جریان موثر شده است و ما در پنج سال آینده تیم‌های بیشتری برای معرفی توانمندی به سرمایه‌گذار خواهیم داشت. چنانچه این شیوه شکل بگیرد دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی متکی به خود بوده و برای ظرفیت‌های تخصصی در کشور نیز ایجاد اشتغال می‌کنند. از صندوق نوآوری تشکر می‌کنم که در کنار فناوران بوده و در این عرصه پیشگام هستند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-03-09 10:57

افزودن دیدگاه جدید