کد مطلب: 

255235

اعلام جزئیات تسهیلات و خدمات صندوق نوآوری برای شتاب‌د‌هنده‌ها

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام اینکه این صندوق برای توسعه فضای شتاب‌دهندهی در کشور بسته ویژه‌ای را طراحی کرده است، گفت: ارائه تسهیلات تا سقف سه میلیارد تومان و همچنین پرداخت ۷۰ تا ۹۰ درصد مبلغ رهن فضای استقرار شتاب‌دهنده‌ها به صورت قرض‌الحسنه، بخشی از این بسته حمایتی است.
اعلام جزئیات تسهیلات و خدمات صندوق نوآوری برای شتاب‌د‌هنده‌ها

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر در گردهمایی نقش‌آفرینان اکوسیستم استارت‌آپی در پردیس سامیت، جزییات بسته صندوق نوآوری برای شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان را تشریح کرد و گفت: استارت‌آپ‌ها در ابتدای چرخه عمر خود که با مخاطرات بسیاری نیز روبرو هستند ماهیت حقوقی ندارند و دانش بنیان نیستند و ما به دلیل منع قانونی که داریم نمی‌توانستیم به طور مستقیم آنها را حمایت کنیم. بر این اساس به سمت شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان که محل اجتماع استارت‌آپ‌ها هستند، رفتیم. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز حدود ۷۰ شتاب‌دهنده دانش بنیان در کشور تشکیل شده است، از بسته ویژه صندوق نوآوی و شکوفایی برای شتاب‌دهنده‌ها خبر داد و گفت: صندوق نوآوری به شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان تا سقف سه میلیارد تومان تسهیلات می‌دهد. همچنین بین ۷۰ تا ۹۰ درصد مبلغ رهن فضای استقرار شتاب‌دهنده‌ها را به صورت قرض‌الحسنه تامین می‌کنیم. در این بسته حمایتی از شتاب‌دهنده‌ها، تسهیلات سرمایه در گردش تا سقف سه میلیارد تومان به صورت قرض‌الحسنه وجود دارد، این درحالی است که این تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان با نرخ 11 درصد است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد ویژگی خدمات توانمندسازی این صندوق برای شتاب‌دهنده‌ها نیز یادآور شد: شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض از خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری استفاده کنند که شامل تمامی خدمات توانمندسازی می‌شود؛ به عنوان مثال سالانه می‌توانند 40 میلیون تومان خدمات آموزشی دریافت کنند، یا آن را برای حضور در 130 نمایشگاه داخلی و بیش از 100 نمایشگاه بین‌المللی به علاوه خدمات مالکیت فکری و پتنت استفاده کنند.

جزئیات هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری با شتاب‌دهنده‌ها

ملکی‌فر در مورد طرح هم‌سرمایه‌گذاری با شتاب‌دهنده‌ها نیز توضیح داد و گفت: استارت‌آپ‌ها بعد از خروج از شتاب‌دهنده‌ها، به سمت جذب سرمایه خطرپذیر می‌روند لذا در مراحل اولیه چرخه عمر خود می‌توانند از طریق هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری با شتاب‌دهنده‌ها از منابع مالی صندوق استفاده کنند. صندوق نوآوری تاکنون با ۶ شتاب‌‌دهنده قرارداد هم‌سرمایه‌گذاری منعقد کرده است.

وی چالش‌های ورود مستقیم یک مجموعه دولتی به اکوسیستم نوآوری کشور را تبیین کرد و گفت: ورود یک نهاد دولتی با سرمایه 3 هزار میلیارد تومانی در مارکت نوآوری کشور نظم موجود را برهم می‌زند و باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران خطرپذیر فعال در اکوسیستم را متضرر کند و منافع بخش خصوصی را به خطر بیندازد. همچنین اگر صندوق سرمایه‌گذاری کند و از استارت‌آپ سهم بگیرد ژن دولتی را در نهاد تمام این استارت‌آپ‌ها به‌جا می‌گذارد. ورود یک نهاد بزرگ با جثه صندوق نوآوری به استارت‌آپ‌های کوچک می‌تواند برای آنها مخرب باشد زیرا بروکراسی دولتی چابکی و چالاکی استارت‌آپ‌ها را ضایع می‌کند. علاوه بر اینها نهاد دولتی کارآفرینی بلد نیست و کارآفرینی را بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: بر این اساس در صندوق نوآوری تصمیم گرفتیم متناسب با شیوه‌هایی که نهادهای دولتی کشورهای خارجی در اکوسیستم نوآوری کشور خود عمل کرده‌اند و به جای ورود مستقیم برای سرمایه‌گذاری، از بخش خصوصی معتمد استفاده کرده‌اند ما نیز از صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان عاملان خود برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم. در این راستا ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار هم‌سرمایه‌گذاری در اختیار ۳۵ صندوق پژوهش و فناوری برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های استارت‌آپی قرار داده‌ایم. چنانچه صندوق‌های پژوهش و فناوری به سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ علاقمند شود و یک میلیارد سرمایه‌گذاری کنند ما تا 4 میلیارد تومان در سود و زیان طرح شریک می‌شویم. صندوق در این طرح نه وثیقه می‌گیرد و نه در هیات مدیره وارد می‌شود اما استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها از منابع صندوق نوآوری بهره‌مند می‌شوند بدون اینکه حضور صندوق را لمس کنند. 

ملکی‌فر از اجرای 42 طرح هم‌سرمایه‌گذاری در صندوق نوآوری خبر داد و گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری نهادهای کمتر شناخته شده برای اکوسیستم استارت‌آپی هستند. این صندوق‌ها متعلق به بخش خصوصی هستند. البته نهادهایی مثل پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها در آنها سهام دارند اما بیش از 50 درصد از سهام آن به بخش خصوصی اختصاص دارد. برای استفاده از منابع صندوق نوآوری کافی است یکی از عاملان صندوق را راضی کنید که 5 درصد سرمایه‌گذاری کند در این صورت می‌توانید از منابع ما استفاده کنید. البته اگر استارت‌آپ جذاب باشد و شاخص‌های سرمایه‌گذار را پاس کند صندوق پژوهش و فناوری بیش از 5 درصد ورود خواهد کرد.

وی در مورد صندوق‌های جسورانه بورسی نیز گفت: بورس نهادهای جدیدی را تحت عنوان صندوق‌های جسورانه بورسی به رسمیت شناخته است که در مجموع 225 میلیارد تومان پول داشتند لذا ما اعلام کردیم که هر کس بخواهد صندوق جسورانه ایجاد کند تا 40 درصد سرمایه اولیه آن را تامین می‌کنیم؛ بر این اساس ما 221 میلیارد تومان سرمایه گذاشتیم و 900 میلیارد تومان نیز پول در صندوق جسورانه بورسی فراهم شد که هر کدام روی چند حوزه تخصصی فعالیت می‌کنند و شفاف و خصوصی هستند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان در مورد دو رویداد «پیوند» و «دوشنبه‌های استارت‌آپی» که صندوق نوآوری به منظور توسعه فضای استارت‌آپی کشور برگزار می‌کند، گفت: با اینکه به دلیل محدودیت‌های قانونی نمی‌توانیم به‌صورت مستقیم به استارت‌آپ‌ها کمک کنیم اما همچنان در تامین مالی این بخش از طریق عاملان خود فعالیت می‌کنیم. برای چرخه عمر ایده تا دانش بنیانی و جذب سرمایه‌گذار دو حلقه مفقوده وجود دارد. در حال حاضر تعداد زیادی هسته فناور در داخل دانشگاه‌ها حضور دارند که ایده‌ها و طرح‌های خوبی دارند اما ادبیات شتاب‌دهنده در پژوهشگاه و دانشگاه هنوز شکل نگرفته است. ما هزینه اتصال را از دوش دانشگاه برداشتیم و با برگزاری رویداد «پیوند» در مراحل اولیه شکل‌گیری ایده دانشگاه و شتاب‌دهنده نقش‌آفرینی کرده و ایده را به شتاب دهنده معرفی می‌کنیم تا هر شتاب‌دهنده‌ای که خواست بتواند ایده را برای حمایت و سرمایه‌گذاری انتخاب کند. برای خروجی شتاب‌دهنده‌ها به سرمایه‌گذار نیز رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی را برگزار می‌کنیم که تاکنون 19 دوره آن برگزار شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2021-03-07 16:03

افزودن دیدگاه جدید