کد مطلب: 

255230

فیروزآبادی: تولید و ماینینگ رمزارزها و بیت‌کوین به‌صورت مدیریت‌شده مورد تأیید است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: این مرکز در خصوص رمزارزها طی جلساتی با شورای اقتصاد ورود کرده و با دولت هماهنگی‌های لازم را داشته‌ایم. تولید و ماینینگ بیت‌کوین و رمزارزها به‌صورت مدیریت‌شده مورد تأیید است و می‌تواند مفید باشد، به نوعی صادرات انرژی و فعال شدن بخشی از اقتصاد کشور است.
فیروزآبادی: تولید و ماینینگ رمزارزها و بیت‌کوین به‌صورت مدیریت‌شده مورد تأیید است

به گزارش خبرنگار سیتنا، سیدابوالحسن فیروزآبادی در مراسم افتتاح مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال همراه اول، با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح یک مرکز مدرن در حوزه مانیتورینگ شبکه بودیم، گفت: دراین مرکز تمهیداتی دیده شده که وضعیت به‌کارگیری سکوها، برنامک‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی رصد شود. در این مرکز VODها، سکوی آموزشی شاد، پیام‌رسان‌ها که حداقل شامل چهار پیام‌رسان با تاثیر وسیع ملی هستند، برای استفاده مردم مانیتور می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین پروژه‌ای که همراه اول از چند ماه پیش آغاز کرده بود و ما در جریان بودیم، امروز مراحل نهایی را برای اعلام عمومی طی کرد که آن آماده‌سازی یک اپلیکیشن مرورگر و موتور جست‌جو است که از قابلیت‌های محلی خوبی برخوردار است و امیدواریم بخش بزرگی از نیازهای مردم را به مراتب از مرورگرهای خارجی بهتر تامین کند.

وی‌ ادامه داد: به دنبال این هستم که اپلیکیشن‌های ایرانی، در حوزه پیام‌رسان‌ها، vodها، مرورگرها، موتورهای جست‌وجو از مزیت‌های سرزمینی استفاده کنند و سرویس بهتری از مشابه خارجی به شهروندان ارائه دهیم. از مواردی که کاربرانی که در فضای مجازی فعالیت دارند و کسب‌کار دیجیتال راه‌ انداخته‌اند را دچار اذیت می‌کند، این است که در طول روز برای ورود به اپلیکیشن‌های مختلف و محیط‌های مختلف کاری وارد می‌شوند و برای این کار از نام‌های کاربری و رمز عبورشان استفاده می‌کنند، اصطلاحی به نام single sign on وجود دارد که‌ می‌توان از آن استفاده کرد و وارد فضای مجازی شد و امضای آن معتبر است و می‌توانید با مراجعه به بانک و پست و کارهای اداری که یک شهروند در طول روز در حوزه‌های مختلف دارد، با همان امضای اولیه انجام شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: دراین راستا وعده دادیم که اگر همراه اول بتواند اپلیکیشن مرورگری را ارائه دهد که تعداد زیادی از مردم ایران استفاده کنند، ما هماهنگی‌های لازم بین دستگاهی را فراهم می‌کنیم که کاربر وقتی وارد محیط می‌شود، برای یک بار وارد شود و  در طول روز در اپلیکیشن‌های مختلف بتواند با همان یک بار ورود کارش را انجام دهد. این کار در ادامه نظام هویت معتبر است و ما به دنبال تسهیل کاربر و تسهیل تبادلات بین‌دستگاهی هستیم.

مدیریت وی‌پی‌ان برای ارائه خدمات اینترنتی به گروه‌های خاص

فیروزآبادی درباره طبقه‌بندی کاربران فضای مجازی بیان کرد: این برنامه کاری بین وزارت ارتباطات و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و معاونت فضای مجازی دادستانی است، البته طبق گزارش‌ها این فرآیند از جدول زمانی‌شان عقب است اما به نظر می‌رسد مراحل نهایی‌ آن در حال انجام است. این پروژه تحت عنوان مدیریت وی‌پی‌ان و مدیریت اینترنت کشور انجام می‌شود برای اینکه نیازهای اینترنتی‌ طبقات مختلف مانند خبرنگاران، پزشکان، دانشگاهیان، با کیفیت بهتری ارائه خدمت شود.

وی‌ در پاسخ به اینکه آیا محتوای مستهجن اینستاگرام که مخاطب آن کودکان هستند، مصداق جرم در فضای مجازی است، گفت: تشخیص جرم بر عهده قوه قضاییه است و نه مرکز ملی، اما قطعا از موارد مستهجن حساب می‌شود و طبق مصادیق تعیین‌شده، انتشارشان در کشور غیرمجاز است و به هیچ وجه سکوها و اپلیکیشن‌های ایرانی نباید نسبت به انتشار آنها اقدام کنند. تاکنون هم عکس‌العمل‌های اجتماعی زیادی به این موارد شده، چون بهترین راه برخورد با این موارد خود مردم و اعلام انزجار آنهاست. در پلتفرم‌های ایرانی هم از پخش بیشتر این موارد جلوگیری شده اما به هر حال فضای مجازی یک فضای باز جهانی است و نمی‌شود جلوی همه چیز را برای همه افراد گرفت.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره انتظارات از وزارت ارتباطات برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات و پیشرفت این شبکه توضیح داد: مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه ملی اطلاعات، برای افق ۱۴۰۴ نوشته شده، البته برای سال ۱۴۰۰، مجموعه پروژه‌هایی را مشخص کردیم که در حدود ۴۰ درصد آن انجام شده و امیدواریم بخش‌های دیگر آن هم در سال آینده تکمیل شود.

افزایش مالیات اپراتورها بر قیمت اینترنت تأثیر خواهد داشت

فیروزآبادی درباره افزایش ۱۰ درصدی مالیات اپراتورها مطابق با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و تأثیر آن بر قیمت بسته‌های اینترنت گفت: این مصوبه حتما روی قیمت اینترنت تأثیر خواهد داشت.

وی درباره اعتراض نسبت به عدم محاسبه تعرفه نیم‌بها در پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی توسط اپراتورها بیان کرد: ما در کمیسیون محتوای فضای مجازی در حال تهیه مدل اقتصادی برای تولیدکنندگان محتوا و سکوهای نشر محتوا هستیم که مراحل نهایی را طی می‌کند، در این خصوص ساترا مواردی را مطرح کرد و از ما خواست که اجازه ورود به این حوزه را داشته باشد و ما هم گفتیم موضوع را رسیدگی کنند و اگر مشکلی هست رفع و رجوع شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: مصوب شورای عالی فضای مجازی در خصوص تعرفه نیم‌بهای پلتفرم‌های بومی باید با دقت، رعایت و پیاده‌سازی شود اما این مصوبه، کلی است و به همین دلیل ما در حال مقررات‌نویسی برای آن هستیم تا جزئیات آن را استخراج کرده و در آن صورت با دقت بیشتری اعمال سیاست خواهیم کرد. اما تا کنون هم وزارت ارتباطات ورود کرده و هم از آنجایی که بحث مربوط به VODها می‌شود، ساترا ورود کرده و امیدواریم این دو سازمان کارشان را به‌درستی انجام دهند.

ماینینگ بیت‌کوین در کشور مورد تایید است

فیروزآبادی درباره سیاست شورای عالی فضای مجازی در خصوص رمزارزها توضیح داد: شورای عالی فضای مجازی در حوزه بیت‌کوین ورودی نداشته است اما ما در مرکز ملی فضای مجازی در جلساتی با شورای اقتصاد ورود کرده با دولت هماهنگی‌های لازم را داشته‌ایم. تولید و ماینینگ بیت‌کوین و رمزارزها به‌صورت مدیریت‌شده مورد تأیید است و می‌تواند مفید باشد، به نوعی صادرات انرژی و فعال شدن بخشی از اقتصاد کشور است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اما اگر بیت‌کوین بخواهد بخشی از پول رایج کشور یا به عنوان ذخیره مالی کشور باشد، با آن مخالفیم. ما باید از ظرفیت‌ رمزارزهاها باید برای تسهیل تجارت و گردش پولی و کاهش هزینه‌های کشور استفاده کنیم اما اگر اینها بخواهند بخشی از ثروت کشور را به صورت منجمدشده در یک فضای مجازی قرار دهند، قطعاً با آن موافق نیستیم و حداقل این است که آن را تسهیل نمی‌کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.5 (2 رای)
سیتنا 3
2021-03-07 14:00

افزودن دیدگاه جدید