کد مطلب: 

255116

کاربردهای فناوری‌های مکان‌محور در گوشی‌‌های هوشمند

اطلاعات جغرافیایی به جزئی جدایی‌ناپذیر از آسایش و رفاه جامعه بدل شده و هنگام استفاده از یک برنامه کاربردی بر روی تلفن همراه برای درخواست خودرو یا پیدا کردن یک رستوران بر روی نقشه‌، پای فناوری‌های مکان‌محور به میدان می‌آید.
کاربردهای فناوری‌های مکان‌محور در گوشی‌‌های هوشمند

به گزارش سیتنا، نقش فناوری‌های مکا‌ن محور را در بسیاری از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که در اطراف ما نقشی ایفا می‌کنند، می‌توان مشاهده کرد.

اطلاعات جغرافیایی امروز به جزئی جدایی‌ناپذیر از آسایش و رفاه جامعه بدل شده است و هنگام استفاده از یک برنامه کاربردی بر روی گوشی تلفن همراه برای درخواست خودرو یا پیدا کردن یک رستوران معرف بر روی نقشه‌، پای فناوری‌های مکان‌محور به میدان می‌آید. این فناوری خودش همه کارها را انجام می‌دهد و شما را به خواست و مقصدتان می‌رساند. اما در پس این فناوری، دنیای پیچیده‌ای از زیرساخت‌ها، تجهیزات فناورانه، ایده‌های نوآورانه و دانش نهفته است.

با پیشرفت فناوری، یک گوشی هوشمند دیگر صرفاً ابزاری برای برقرار تماس تلفنی نیست و مجموعه‌ای از تجهیزات فناور و نه چندان گران قیمت برای اندازه‌گیری داده‌های مکان‌محور مانند سامانه موقعیت یابی جهانی (GPS) ، ژیروسکوپ و دوربین ها در یک گوشی هوشمند گرد هم می‌آیند و مجموعه‌ای از نیازهای فناوری‌های مکان‌محور رار برآورده می‌سازند.

اگرچه تجهیزات به کار رفته روی گوشی‌های همراه، نمی‌توانند تمامی نیازهای فناورانه و حائز دقت بالا در این حوزه را برآورده کنند، اما امکانات، ویژگی‌ها و دسترسی‌های بسیار خوبی را به کاربران ارائه می‌دهد که می‌تواند زندگی بهتری را بر بستر یک شهر هوشمند ارمغانشان کند.

یک دستگاه همراه مانند تلفن هوشمند یا تبلت، اکنون با تعداد قابل توجهی از فناوری‌ها ادغام شده است و حسگرهایی مانند دوربین دیجیتال، GPS، شتاب سنج ، ژیروسکوپ. بنابراین ، دستگاه های تلفن همراه اکنون به قابلیت‌های تازه‌ای مجهز شده‌اند که بر اساس آن، هزاران نرم افزار کاربردی در حوزه‌های کاربردی مختلف توسعه یافته است.

اطلاعات مکانی

بسیار پیش آمده است که قصد عزیمت به مقصدی مشخص داشته باشیم اما از نحوه حرکت و مسیر مورد نظر اطلاعی در دستمان نباشد. فناوری‌های مکان محور در تلفن های همراه امروز پا را از ارائه اطلاعات جغرافیایی صرف فراتر گذاشته ‌اند و ضمن ارائه بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد، قابلیت‌های منحر به فرد بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
بسیاری از نرم افزارهای مبتنی بر گوشی‌های هوشمند با تکیه بر فناوری‌های مکان محور، امداد جاده ای را برای مخاطب ممکن می‌کند به طور مثال در صورت پنچری لاستیک یا تصادف، بسیاری از شرکت های امداد جاده ای برنامه ای را ارائه می دهند که به آنها امکان می دهد مکان دقیق شما را بدون نیاز به راهنمایی شما ردیابی کنند.

حمل و نقل

استفاده از نرم‌افزارهای حمل مسافر، حمل بار و جالب‌ تر از همه، درخواست و تحویل غذا یا کالای حساس به محل مورد نظر شما، تنها بخش کوچکی از قابلیت‌هایی به شمار می‌رود که فناوری‌های مکان محور برای جامعه به ارمغان آورده است. با استفاده از این فناوری، موقعیت مکانی مبدأ و مقصد با دقتی بالا دریافت می‌شود و سامانه‌های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل یا تحویل غذا، با کاهش زمان و هزینه‌ها به مدد فناوری‌های مکان‌محور تجربه‌ای تازه را برای خود و مشتریان رقم می‌زنند.

سلامت

حتما تا به حال بارها پیش آمده است که مسیری را برای پیاده روی انتخاب کنیم اما از طول مسافت، میزان کالری مصرف شده و نقش آن بر بهبود سلامتمان اطلاعاتی نداشته باشیم. فناوری مکان‌محور در حوزه سلامت هم به میدان می‌آید و می‌تواند کاربر را در تجربه‌ای دقیق و لحظه‌ای از وضعیت سلامتی کمک کند. این فناوری می‌تواند پا را از این نیز فراتر بگذارد و زمینه تعامل میان کابر و پزشک فراهم کند و ضمن ارائه تصویری روشن از وضعیت سلامتی بیمار از راه دور، او را در حفظ و ارتقای وضعیت جسمانی اش یاری کند.

سرگرمی

امروزه کاربرد گوشی‌های همراه از ایجاد ارتباط فراتر رفته و جنبه‌های دیگری نیز پیدا کرده است. سرگرمی یکی از همین ویژگی‌ها به شمار می‌رود و پیوند فناوری‌های مکان‌محور در پیوند با دنیای بازی‌ها، امکان تجربه شگفت‌انگیز نزدیک شدن کاربر به دنیای بازی‌ها و باریک شدن فاصله میان دنیای مجازی و واقعیت را به ارمغان آورده است. با استفاده از حسگرها، دوربین‌ها و تراشه‌های سخت‌افزاری، امروزه بازی‌های ویدئویی و موبایلی، با درک موقعیت مکانی کاربر، امکان حرکت با شخصیت‌های بازی یا مناسب سازی آن با محیط پیرامونی کاربر در قالب واقعیت مجازی را فراهم آورده‌اند.

احراز هویت و امنیت

نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مکان‌محور، امکان امنیت بیش‌تر و حفظ جان کاربران را در شرایط دشوار و حساس به ارمغان آورده‌اند. تصور کنید شرایطی را که نیاز به کمک‌های امدادی دارید اما درباره موقعیت جغرافیایی اطلاع دقیقی ندارید. این فناوری، ارائه کنندگان خدمات را مستقیما به محل حضور شما راهنمایی می‌کند و کمک رسانی به شما را سرعت می‌بخشد.
این فناوری همچنین برای حفظ امنیت دیجیتالی کاربران و جلوگیری از کلاه برداری نیز کاربرد دارد. فناوری مکان محور با  تطبیق مکان مشتری از طریق تلفن هوشمند با محل استفاده از کارت اعتباری یا درخواست دسترسی به حریم خصوصی، سطح دیگری از امنیت را ایجاد می کند.

نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات عمومی بر بستر فناوری‌های مکان‌محور و به کمک نرم‌افزارهای کاربردی خدمات متنوعی را در موضوعات مختلف ارائه می‌دهند.
کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق حوزه امنیت، حمل مسافر، ارائه خدمات حوزه سلامت و امدادی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  خدمات متنوع این حوزه را بومی‌سازی کرده‌اند، با کشف قابلیت‌های تازه‌ای از فناوری‌های نو و اشتراک‌گذاری آن با مخاطبان، زمینه را برای ارائه خدمات بهتر و کیفی با هزینه‌های به مراتب پایین‌تر از گذشته فراهم کرده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.7 (3 رای)
سیتنا 3
2021-03-03 09:53

افزودن دیدگاه جدید