کد مطلب: 

254342

شبکه شاد در غیاب آموزش حضوری بهترین راه‌حل است

وزیر آموزش‌وپرورش، گفت: در شرایطی نظام آموزشی در برابر بزرگ‌ترین چالش قرن قرار گرفت و یک‌باره روش‌های قبلی با محدودیت یا مسدود شدن روبرو شد؛ در این زمان شاد به کمک ما آمد اما جایگزین آموزش حضوری نیست، شاد در غیاب آموزش حضوری بهترین راه‌حل است.
شبکه شاد در غیاب آموزش حضوری بهترین راه‌حل است

به گزارش سیتنا، محسن حاجی میرزایی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح دستاوردهای آموزش‌وپرورش در دوران کرونا پرداخت.

وی درباره زمان جشن پایان بی‌سوادی اظهار کرد: در جمعیت 10 تا 49 سال که هدف‌گذاری اصلی سوادآموزی است، میزان باسوادی 96 درصد است، در جمعیت بالای 6 سال، 90 درصد باسواد داریم که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این میزان 47.5 درصد بود.

وی افزود: برای محو بی‌سوادی باید ورودی به بی‌سوادی کمتر شود و ترک تحصیل نداشته باشیم.

در طی دولت تدبیر و امید حدود 140 هزار نفر که آموزش ندیده بودند آموزش دیدند

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به افزایش پوشش تحصیلی گفت: برای افزایش سطح پوشش تحصیلی، امکانات خود و نهادهای دیگر را بسیج کردیم و از روی کد ملی افراد را شناسایی می‌کنیم. در طی دولت تدبیر و امید 140 هزار نفر از کسانی که آموزش ندیده بودند تحت پوشش قرار گرفتند. 1.2 درصد این افراد درجایی زندگی می‌کنند که به آموزش دسترسی ندارند، ما اکنون بیش از 5 هزار مدرسه دارای 5 دانش‌آموز داریم برخی ممکن است کودک کار باشند یا معلولیتی داشته باشند که ما با همکاری سازمان بهزیستی، وزارت کار، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

شبکه شاد در غیاب آموزش حضوری بهترین راه‌حل است

وی درباره شبکه شاد گفت: در شرایطی نظام آموزشی در برابر بزرگ‌ترین چالش قرن قرار گرفت و یک‌باره روش‌های قبلی با محدودیت یا مسدود شدن روبرو شد؛ در این زمان شاد به کمک ما آمد اما جایگزین آموزش حضوری نیست شاد در غیاب آموزش حضوری بهترین راه‌حل است.

قابلیت‌های شاد در حال‌ توسعه است

حاجی میرزایی بابیان اینکه قابلیت‌های شاد در حال‌ توسعه و نسخه وب در فاز سوم شبکه شاد رونمایی شده است، گفت: برای ما پوشش آموزشی تمام دانش‌آموزان مهم است. شبکه شاد، تلویزیون و ابزارهای دیگری برای تحقق این هدف‌داریم و اخیراً گروه‌های متنوعی را بسیج کردیم تا برای نظارت آموزش‌های داده‌شده به استان‌ها بروند. این تیم‌ها به 5 درصد دانش‌آموزان مراجعه کردند و 600 هزار نفر را مورد پرسش قرار گرفتند. بیش از 70 درصد از دانش‌آموزان از طریق شاد با ما ارتباط دارند، بقیه از طریق تلویزیون و 20 درصد از طریق بسته‌های آموزشی آموزش را دنبال می‌کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در مجموعه‌های استودیویی گروهی از معلمان تولید محتوا می‌کنند، افزود: در بین 600 هزارنفری که مورد رجوع قرار گرفتند 0.3 درصد افرادی بودند که آموزش را پیگیری نکردند که این موضوع باید از سوی استان‌ها بررسی شود با 17 هزار نفر از والدین درباره بچه‌ها و نحوه آموزش صحبت شده است تا از دسترسی آنان به آموزش مطلع شویم.

بین 500 تا 700 هزار ارتباط زنده در روز در شاد داریم

وی با تعبیر اینکه معلمان سربازان خاموش این سرزمین هستند، ادامه داد: در طول 2 ماه گذشته عملکرد شاد از نظر اینترنت بهتر شده است. این موضوع را از گزارش ترافیکی شاد به دست آوردیم. در حال حاضر دانش‌آموزان ابتدایی را بعدازظهر و متوسطه را صبح‌ها آموزش می‌دهیم.

حاجی میرزایی با اشاره به آمارهای شبکه شاد گفت: 12 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در شبکه شاد فعال هستند، 98 درصد معلمان، 100 درصد مدیران مدارس و بسیاری از خانواده‌ها عضو شاد هستند و حدود 17 تا 18 میلیون کاربر یکتا در شاد داریم؛ و در حال حاضر بین 500 تا 700 هزار ارتباط زنده در روز در شاد داریم.

در شبکه شاد هیچ موسسه کنکوری فعالیت ندارد

وی با تأکید براینکه بر روی شاد هیچ فعالیت مؤسسات کنکوری جریان ندارد و هیچ تفاهم‌نامه‌ای با هیچ مجموعه‌ای امضا نکردیم بیان کرد: در آغاز کرونا آمار یونسکو نشان داد حدود 70 درصد معلمان با آموزش مجازی آشنا نبوده‌اند اما اکنون مهارت‌های معلمان توسعه و این قابلیت در آنان افزایش پیداکرده است.

مخاطرات دور بودن دانش آموزان از مدرسه خاموش و نگران‌کننده است

حاجی میرزایی درباره برگزاری امتحانات اشاره کرد: وقتی از آموزش حضوری دور می‌شویم و کرونا سلامت افراد را به خطر می‌اندازد ما نیز این خطر را حس می‌کنیم اما مخاطرات دور بودن بچه‌ها از مدرسه خاموش و نگران‌کننده است و سلامت روانی، اجتماعی و جسمی دانش آموزان را به خطر می‌اندازد. اعتقاددارم و تلاش می‌کنم اگر ستاد کرونا اجاره دهد یک روز و یک ساعت ارتباط آنان با مدرسه قطع نشود اکنون این موضوع اختیاری است و در برخی از مناطق سفید و آبی مراجعه به مدارس را از 5 درصد تا 60 درصد داریم.

حاجی میرزایی درباره مدارس غیردولتی و اجبار آنها برای حضور دانش‌آموز در مدرسه گفت: به سازمان مدارس غیردولتی گفته‌ایم که باید نظارت کنند و ما تابع دستورالعمل‌های ستاد کرونا هستیم و تلاش می‌کنیم با ستاد به تفاهم برسیم و بدون نظر ستاد هیچ کاری نمی‌کنیم.

وقتی از آموزش حضوری دور می‌شویم و کرونا سلامت افراد را به خطر می‌اندازد ما نیز این خطر را حس می‌کنیم اما مخاطرات دور بودن بچه‌ها از مدرسه خاموش و نگران‌کننده است و سلامت روانی، اجتماعی و جسمی دانش آموزان را به خطر می‌اندازد.

وی اضافه کرد: سهم معلمان در تعیین نمره دانش‌آموزان را افزایش و سهم امتحان را کاهش دادیم روش‌ها را نیز بهبود می‌بخشیم در شبکه شاد هم سؤالات مناسبی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

حاجی میرزایی گفت: امتحانات پایه دوازدهم به‌صورت سراسری و نهایی برگزار شد نمرات هم خوب بود به دلیل اینکه دانش‌آموزان نقش محوری را پیدا کردند شاید با آموزش باکیفیتی روبرو شویم و اجازه نمی‌دهیم اعتبار سال تحصیلی مخدوش شود.

تشریح آموزش در مهدکودک‌ها

وزیر آموزش‌وپرورش درباره آموزش در مهدکودک‌ها گفت: نظام تعلیم و تربیت یکپارچه است و تربیت از اوایل کودکی آغاز می‌شود مطالعات متخصصین تعلیم و تربیت می‌گوید هرچه تربیت به سنین کودکی نزدیک‌تر باشد مهم‌تر خواهد شد. از سال 92 آموزش پیش‌دبستانی اهمیت پیدا کرد و در حال حاضر قرار شده است تا سازمانی تحت مدیریت آموزش‌وپرورش تشکیل شود تا تربیت این سنین را مدیریت کند.
وی ادامه داد: 84 درصد کودکان در خانواده تربیت می‌شوند. هدف آموزش‌وپرورش این است که پیش‌دبستانی 3 سال و رسمی باشد اما به‌صورت اختیاری شود. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از صفرتا 3 سالگی نقش سازمان تولید محتوای مشورتی و آموزش و توانمندسازی والدین را بر عهده دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-02-07 10:30

افزودن دیدگاه جدید