کد مطلب: 

254340

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اقتصاد دانش‌بنیان کشور را توسعه دهند

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: به دلیل ظرفیت‌های موجود در کشور انتظار می‌رود که شرکت‌های دانش بنیان بتوانند اقتصاد دانش بنیان را شکل و توسعه دهند.
شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اقتصاد دانش‌بنیان کشور را توسعه دهند

به گزارش سیتنا، دکتر محمد صادق خیاطیان، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری که به‌صورت حضوری و مجازی در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد، گفت: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان تاکنون بر اساس آیین‌نامه ارزیابی این شرکت‌ها که در کارگروه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب شده، دو ۲ نوع شرکت «شرکت‌های دانش بنیان نوع ۱» و «شرکت‌های دانش بنیان نوع ۲» تعریف شده که با سه معیار اصلی «تولید نمونه آزمایشگاهی»، «سطح فناوری» و «کالای تولید شده» در راستای فعالیت تیم فنی شرکت‌ها که بخش عمده‌ای از فناوری مورد استفاده از آن تیم تحقیقاتی باشد، مورد ارزیابی قرار می‎گیرند و در نهایت دانش بنیانی آنها تایید و یا رد می‌شود.

خیاطیان با اشاره به ظرفیت پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در آنها، یادآور شد: زمینه تربیت و توسعه نیروهای فناور در این مراکز فراهم شده است و لازم بود پارک‌هایی که دارای نظام ارزیابی مورد تایید وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند وارد سیکل ارزیابی شوند و شرکت‌های مستقر در این پارک‌ها از ظرفیت‎های دانش بنیانی بهره‌مند شوند.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این ظرفیت در شرکت‌های خلاق ایجاد شده بود، ولی این شرکت‌ها از برخی از مزایای شرکت‌های دانش بنیان محروم بودند، اظهار کرد: از این رو تلاش کردیم که با یکسری معیارهایی، این شرکت‎ها را در زمره شرکت‌های دانش بنیان قرار دهیم.

چه شرکت‌هایی در دسته سوم دانش بنیان‌ها قرار می‌گیرند؟

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: صنایع فرهنگی، خلاق، نوآفرین، علوم انسانی و اجتماعی، پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری، شرکت‌های نقش‌آفرین در حل مسائل راهبردی کشور و مناطق کمتر برخوردار می‌توانند در دسته شرکت‌های دانش بنیان نوع 3 ارزیابی شوند. شرکت‌‎ها برای استفاده از دانش بنیان نوع سوم باید مجدد تقاضای خود را در سامانه ثبت کنند. شرکت‌های دانش بنیان نوع سوم از تمامی امکانات شرکت‌های دانش بنیان به غیر از معافیت مالیاتی و معافیت حقوق گمرکی برخوردار خواهند بود.

خیاطیان با تاکید بر اینکه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان نوع ۳ به تصویب کارگروه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده است، افزود: امیدواریم این مصوبه به زودی اجرایی شود و عیدانه‌ای برای فعالان این حوزه باشد.

در بخش دیگری از این نشست خبری، رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه امروز با حمایت مقام معظم رهبری و گفتمانی که در کشور اتفاق افتاده است شاهد نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بنیان هستیم، تصریح کرد: شاهد آن نیز عدم نیاز کشور به اقلام اساسی چون ونتیلاتور و کیت‌های تشخیصی در زمان شیوع ویروس کرونا بود که با اتکا به توان شرکت‌های دانش بنیان، اقلام اساسی تامین شد.

شرکت‌های دانش بنیان‌ نبودند کشور در دوره کرونا با بحران جدی مواجه می‌شد

وی ادامه داد: حتی اگر ما تحریم هم نبودیم شرایط به گونه‌ای نبود که اجازه داده شود دستگاه ونتیلاتور و بسیاری از تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با کرونا را در اختیار ما بگذارند چون نیاز جهانی به این تجهیزات بسیار زیاد بود و اگر این شرکت‌ها نبودند کشور دچار بحران جدی می‌شد.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه، ضمن ارائه گزارشی از یک دهه فعالیت اکوسیستم نوآوری کشور پس از تصویب قانون دانش بنیان گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان از 55 شرکت در سال 92 به بیش از 5700 شرکت رسیده است که بر اساس برآوردها، میزان درآمد آنها در سال جاری به 150 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. به دلیل ظرفیت‌های موجود در کشور انتظار می‌رود که شرکت‌های دانش بنیان بتوانند اقتصاد دانش بنیان را شکل و توسعه دهند.

خیاطیان، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه‌ای را دارای بیشترین حضور شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: پس از آن، برق و الکترونیک و فوتونیک، مخابرات، سیستم‌های خودکار، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته قرار دارند.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌های حمایتی و میزان برخورداری شرکت‌های دانش بنیان از این برنامه‌ها را تشریح کرد و گفت: مهمترین برنامه‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان، معافیت مالیاتی، معافیت حقوق گمرکی، دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری، معافیت حق بیمه قرارداد تامین اجتماعی، نظام وظیفه و مشاوره و خدمات توانمندسازی است که بعد از یک دهه فعالیت بعد از اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان 1291 شرکت از معافیت مالیاتی، 626 شرکت از معافیت گمرکی، بیش از 5900 جلسه مشاوره کسب و کار و 4800 شرکت از خدمات توانمندسازی برخوردار شده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 3
2021-02-07 09:22

افزودن دیدگاه جدید