کد مطلب: 

253412

با فناوری‌های هوشمند، جهان را مجازی ببینید

گردشگری دیجیتال تجربه‌ای‌ حاصل توسعه فناوری‌های ارتباطات و تلاش شرکت‌های خلاق است؛ سفری مجازی و تنها با کمک اینترنت.
با فناوری‌های هوشمند، جهان را مجازی ببینید

به گزارش سیتنا، بی تردید صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در صنایع فرهنگی در جهان است و ارزش افزوده زیادی برای کشورها به همراه دارد. به همین دلیل همه کشورها در تلاشند تا بتوانند با معرفی درست جاذبه های گردشگری خود، آمار جذب توریست خود را بالا ببرند. این کار برای همه کشورها ثروت زا است.

اما تحول این صنعت هم چند سالی است که به واسطه بروز و گسترش فناوری های دیجیتال، کلید خورده است. شاید تا چند سال پیش برای کسی قابل تصور نبود که از خانه با محل کار خود تنها با فشردن چند کلید بر روی گوشی تلفن همراه یا کامپوتر و با استفاده از اینترنت بتواند به کشور یا قاره دیگری سفر کند.

اما با نفوذ اینترنت به زندگی عادی مردم و بیشتر شدن ضریب استفاده از این ابزار نوین، چنان تغییری در زندگی مردم ایجاد کرد که امروز نیمی از نیازهای روزانه را می توان با کمک همین ابزار هوشمند تامین کرد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای کارها نباشد.

بر اساس آمارهای موجود 80 درصد مردم در کشورهای پیشرفته و بیش از 40 درصد افراد در کشورهای در حال توسعه به اینترنت دسترسی دارند. فناوری نوینی که دنیای جدیدی را به دنیا معرفی کرد و زندگی به شیوه ای جدید را به آنها آموخت. امروز مردم در خانه می مانند و از دور روند پیشرفت کارهای اداری، بانکی و حتی کسب و کارهای خود را دنبال می کنند.

اما یکی از صنایع نرمی که با استفاده از فناوری های ارتباطات و اطلاعات تحول بزرگی را تجربه کرد. صنعت گردشگری است. شیوه جدیدی از سفر که به شما این امکان را می دهد در خانه بمانید و از دیدنی های شهر و کشور خود و حتی دیگر کشورها دیدن کنید.

معرفی مناطق دیدنی و جاذبه ‎های توریستی و نشان دادن تصویر واقعی از شهرها و روستاهای دور و نزدیک باعث رشد گردشگری می ‎شود. به همین دلیل شعار روز گردشگری سال ۲۰۱۹ «گردشگری و شغل، آینده ای بهتر برای همه» انتخاب شد.

قابلیت های فضای مجازی یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی گردشگری است. انجام فعالیت‌های گردشگری در فضای مجازی می‌تواند آثار مثبت زیادی برای کشورها داشته باشد که از آن جمله می توان به  صرفه جویی در وقت و هزینه در انجام اموری چون نقل و انتقال فیزیکی و ارزی، ارتباطات وسیع و تعامل نهادها و فعالان گردشگری، ارائه مؤثرتر و بهینه اطلاعات به گردشگران اشاره کرد.

ایران هم به واسطه داشتن اماکن دیدنی و گردشگری خود و با توجه به ارزش افزوده بالای این صنعت چند سالی است که تلاش می کند جایگاه خود را در صنعت گردشگری دنیا ارتقا دهد. بر همین اساس هم شرکت های زیادی در کشور پا گرفته اند و به حوزه جذب توریست و توسعه گردشگری ورود کرده اند.

زیست بوم فناوری و نوآوری هم با باز کردن مسیر برای شرکت های دانش بنیان و خلاق، فضا را برای حضور این شرکت ها و توسعه گردشگری دیجیتال فراهم کرده است. شرکت هایی که با ارائه خدمات سعی دارند چرخش چرخ صنعت گردشگری کشور را تسهیل کنند.

این تلاش‌ها در ایران با همکاری نهادهای اثرگذار اجرایی شده است. یکی از این نهاهایی که به این حوزه ورود کرده و با حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق سعی دارد گردشگری آنلاین را در کشور رونق دهد. ستاد توسعه فناوری های اقتصادی دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری است. این تلاش ها در روزهای شیوع کرونا سرعت بیشتری گرفته است و حمایت ها از فعالان این حوزه با تسهیلات بیشتری اتفاق می افتد.

روزهای شیوع کرونا و ممنوعیت های تردد و قرنطینه شرایط سختی برای فعالان گردشگری آنلاین ایجاد کرده است؛ اما با حمایت هایی که صورت گرفته است، بخشی از این سختی ها و مشکلات برطرف شده و شرکت های خلاق همچنان در تلاش برای توسعه این صنعت ارزش آفرین هستند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2021-01-11 11:09

افزودن دیدگاه جدید