کد مطلب: 

253081

وزیر ارتباطات، مطرح کرد: سوپر پروژه توسعه ارتباطات روستایی سیستان و بلوچستان، نمونه‌ای برای محرومیت‌زدایی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان سیستان و بلوچستان می‌خواهم پروژه توسعه ارتباطات روستایی استان را یک "سوپر پروژه" به عنوان نمونه‌ای برای محرومیت‌زدایی از استان سیستان و بلوچستان ببینند.
سوپر پروژه توسعه ارتباطات روستایی سیستان و بلوچستان، نمونه‌ای برای محرومیت‌زدایی

به گزارش سیتنا، محمد جواد آذری جهرمی در نهمین روز سفر ده روزه خود به استان سیستان و بلوچستان در جلسه هماهنگی بین دستگاهی با حضور  موهبتی، استاندار، مدیران اجرایی استان و نمایندگان اپراتورها گفت: در سیستان و بلوچستان سه هزار و ۴۴۲ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که ۷۳ درصد به نحوی به شبکه ارتباطی متصل هستند و حدود ۲۷ درصد روستاهای استان متصل نیستند.

وی افزود: بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش، چیزی حدود ۱۰۰ هزار دانش‌آموزان استان به دلیل عدم دسترسی به شبکه ارتباطی محروم از تحصیل هستند. این تعداد ۱۲.۵ درصد آمار دانش آموزان استان می‌شود. این اتفاق به هیج‌وجه قابل قبول نیست. بماند که در روستاهای استان خانه های بهداشتی هست که متصل نیستند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: برای رفع محرومیت زدایی حوزه ارتباطات استان طی ۹ روز، برنامه عملیاتی را استخراج کردیم. بر اساس این برنامه یک خط قرمز برای تکمیل و نهایی کردن پروژه تعیین کردیم که این خط قرمز پایان اردیبهشت است.

وی با بیان اینکه ما متعهد به دسترسی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تا پایان اردیبهشت هستیم گفت: برنامه عملیاتی خودمان را در سه فاز لحاظ کرده‌ایم. فاز یک و دو خیلی نیاز به هماهنگی‌های بین دستگاهی ندارد. در فاز یک ۲۹۴ روستا و در فاز دو ۳۸۵ روستا متصل خواهند شد. اما تحقق فاز ۳ که ۸۰۸ روستا قرار است متصل شوند نیازمند همکاری‌ها و هماهنگی‌های بین‌ دستگاهی هستیم.

آذری جهرمی افزود: برای احداث سایت‌های جدید به طور مثال نیازمند زمین هستیم که باید سازمان محیط زیست یا منابع طبیعی مجوزهای لازم را صادر کنند. برای دسترسی به این مناطق هم نیازمند جاده هستیم که باید اداره راهداری وارد عمل شود و یا برای فعال شدن این سایت‌ها نیازمند برق هستیم که باید اداره برق همکاری کند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: از سوی دیگر در برخی شهرهای استان هم برای احداث سایت‌های جدید و تقویت پوشش ارتباطی با کاهش سرعت مواجه‌ شده‌ایم که دلیلش هم معطل ماندن صدور مجوزها در شهرداری‌هاست.

وی تاکید کرد: بنابراین برای اینکه بتوانیم تمامی روستاهای استان را تا زمان تعیین شده به شبکه ارتباطی متصل کنیم نیازمند یک همت و هماهنگی‌ها همه‌جانبه و کار جمعی هستیم.

آذری جهرمی ادامه داد: زمان پایان فاز دو پروژه ۲۰ اسفند است و از این تاریخ باید خروجی‌های فاز سه آماده شود به این معنا که باید جلسات هماهنگی بین دستگاهی را از همین فردا آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: خروجی پروژه ما روستاهای متصل هستند؛ زمانی که مردم بتوانند سرویس دریافت کنند. من از همه مدیران استانی درخواست دارم این پروژه را یک "سوپر پروژه" به عنوان نمونه‌ای برای محرومیت‌زدایی از استان سیستان و بلوچستان ببینیم.

آذری جهرمی تاکید کرد: اگر این پروژه با هماهنگی‌ها بین‌دستگاهی موفق شود می‌توانیم آن را نمونه‌ای برای محرومیت‌زدایی در سایر حوزه‌ها در نظر بگیریم.

من از همه دوستان و مدیران استانی از صمیم قلب می‌خواهم که این پروژه را پروژه خودشان بدانند و احساس کنند تک تک بچه‌هایی که در این روستاها هستند و از دسترسی به شبکه ارتباطی محروم هستند بچه‌ های خودشان هستند.

وی افزود: ضمن اینکه اگر این پروژه تکمیل شود تمام دستگاه‌های استان از مواهب آن برخوردار می‌شود. اگر پوشش جاده‌ای ۸۰۰ کیلومتری تکمیل شود اورژانس، راهداری، نیروی انتظامی و... کارشان راحت می‌شود و شاخص‌های کل استان بالا می‌رود. اگر شبکه ارتباطات تکمیل شود شرایط برای اداره آب، برق و گاز هم برای تکمیل زیرساخت‌های خودشان تسهیل می‌شود. بنابراین از ثمرات این پروژه همه دستگاه‌های استان بهره‌مند خواهند شد.

آذری جهرمی در خاتمه گفت: فردا که ما استان را ترک می‌کنیم کار را به یکی از معاون‌های خودمان تحویل می‌دهیم و تا پایان پروژه هر هفته یکی از معاونان وزارت ارتباطات در استان حضور خواهد داشت تا کار به نحو مطلوب به سرانجام برسد.

در ادامه این جلسه نماینده اپراتورها نیازهای خود از دستگاه‌های اجرایی را مطرح کردند و ضمن توافق برای تشکیل کارگروهای هماهنگی‌های بین دستگاه‌های مدیران اجرایی استان سیستان و بلوچستان برای تسهیل پروژه محرومیت زدایی ارتباطات استان‌، قول‌ مساعد همکاری را دادند.

پس از این جلسه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مرکز بازسازی خودروهای سنگین اداره راهداری استان سیستان و بلوچستان بازدید کرد. بخش عمده پروژه طرح توسعه ارتباطات روستایی در استان سیستان و بلوچستان در مناطق کوهستانی است که احداث جاده از اولویت‌های زیر ساخت این پروژه محسوب می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2021-01-03 15:25

افزودن دیدگاه جدید