کد مطلب: 

252686

دامنه‌ی وسیع حملات سایبری به منافع هسته‌ای آمریکا

مقیاس و دامنه آنچه که به عنوان بدترین حمله سایبری به آمریکا توصیف شده است، بسیار حیرت‌انگیز است. این حمله سایبری که از وزارت خزانه‌داری تا سازمان حفاظت از ذخایر هسته‌ای را هدف گرفته بود، برای حداقل ۹ ماه، بدون آنکه شناسایی شود، فعال بوده است.
 دامنه‌ی وسیع حملات سایبری به منافع هسته‌ای آمریکا

به گزارش سیتنا، بیش از ۸۰ درصد اهداف این حمله سایبری، متوجه ایالات متحده بوده است و شرکت مایکروسافت که از جمله قربانیان این حمله سایبری از طریق نرم‌افزار شرکت سولارویندز است، گفته است که «مطمئناً به محل و تعداد قربانیان افزوده خواهد شد.»

این حمله سایبری، به بحث‌های سیاسی و امنیتی در آمریکا دامن زده است. دونالد ترامپ که ادعا می‌شود از مداخله کرملین برای پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶، از جمله از طریق هک رایانه‌های حزب دموکرات و ایمیل‌های هیلاری کلینتون، سود برده است، هنوز درباره آنچه اتفاق افتاده، اظهار نظری نکرده است.

در مقابل، جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، اظهار داشت: «من می‌خواهم به صراحت اعلام کنم که دولت من، امنیت سایبری را در اولویت اصلی قرار خواهد داد. ما از روز اول تصدی مسئولیت، مقابله با این حمله را در اولویت خود قرار خواهیم داد.»

وی ادامه داد: «در پاسخ به این حمله، هزینه‌ قابل‌توجهی را به افرادی که مسئول این حملات مخرب بوده‌اند، تحمیل خواهیم کرد، و با متحدان و شرکای خود هماهنگ خواهیم بود. دشمنان ما باید بدانند که من به عنوان رئیس جمهور، در برابر حملات سایبری به ملت خود بی‌پاسخ نخواهم ماند.»

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، گفت: «این عملیات جاسوسی یک عملیات متعارف نبود، حتی در عصر دیجیتال. این حادثه نشان از یک بی‌ملاحظگی بزرگ است که موجب آسیب‌پذیری جدی تکنولوژی در ایالات متحده و جهان شده است. این یک حمله موفقیت‌آمیز با تکیه بر جاسوسی گسترده بود که هم به اطلاعات محرمانه دولت و هم به ابزارهای فن‌آوری مورد استفاده از سوی شرکت‌های خصوصی برای محافظت از شبکه‌ها منجر شده است.»

سازمان امنیت زیرساخت‌های سایبری در ایالات متحده می‌گوید که «زیرساخت‌های حیاتی» آسیب دیده است و آژانس‌های فدرال و شرکت‌های بخش خصوصی به خطر افتاده‌اند. به گفته این سازمان، این یک «تهدید جدی» است و «حذف این حفره امنیتی از شبکه‌ها بسیار پیچیده خواهد بود و چالشی بزرگ برای سازمان‌ها است.»

به گفته این سازمان، این حملات سایبری با استفاده از نرم‌افزار مدیریت شبکه شرکت سولارویندز که یک شرکت مستقر در تگزاس با بیش از ۱۸ هزار مشتری است، صورت گرفته است. مایکروسافت از جمله شرکت‌هایی است که از این حملات آسیب دیده است.

مقامات آمریکایی، تاکنون از بیان نام مسئول این حملات خودداری کرده‌اند، گرچه به طور خصوصی برخی گفته‌اند که مظنون اصلی، گروه هکری روسی موسوم به «کوزی بر» یا «ای‌پی‌تی ۲۹» (APT 29) است که با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه در ارتباط است.

سخنگوی ولادیمیر پوتین، دیمیتری پسکوف، می‌گوید: «حتی اگر این واقعیت داشته باشد، این حملات در طی ماه‌های متمادی صورت گرفته است و آمریکایی‌ها توانسته‌اند در مورد آن کاری انجام دهند. بنابراین، انگشت اتهام را بلافاصله به سمت روسیه گرفتن اشتباه است. این کارِ ما نبوده است.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-12-24 14:27

افزودن دیدگاه جدید