کد مطلب: 

252668

جهش ۴۰۰ میلیارد دلاری ثروت ۱۰ ابرثروتمند دنیا در پاندمی کرونا

طبق آمار جدیدی، سرمایه هنگفت ۱۰ ثروتمندترین افراد جهان طی همه‌گیری کرونا بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است که این ثروت‌اندوزی حاصل محدودیت‌های اجتماعی مردم و محبوس ماندن در خانه و توجه دولت‌ها به تأمین زیست‌محیطی‌تر انرژی بوده است.
جهش ۴۰۰ میلیارد دلاری ثروت ۱۰ ابرثروتمند دنیا در پاندمی کرونا

به گزارش سیتنا به نقل از گاردین، با توجه به آن که مردم ناچار بوده‌اند به علت ماه‌ها تعطیلی فروشگاه‌های کالاهای غیراساسی هدیه‌های عید سال نو را اینترنتی سفارش بدهند، ثروت جف بزوس مؤسس و مدیرعامل آمازون از ماه مارس تاکنون، با جهشی چشمگیر ۷۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

با توجه به آن که صدها میلیون مردمی که در خانه حبس شده‌اند، برای تهیه مواد غذایی و سرگرمی به این غول حوزه بیرون‌بر مجازی روی آورده‌اند، ثروت کنونی او ۱۸۵ میلیارد دلار گزارش شده است.

سایر ابرثروتمندهایی که طی این بحران به منفعت‌های مالی هنگفت دست یافته‌اند عبارتند از: ایلان ماسک موسس شرکت تسلا، برنار آرنو میلیاردر فرانسوی و مالک قسمت اعظم نشان تجاری کالاهای تجملی ال‌وی‌ام‌اچ، مارک زاکربرگ مالک فیس‌بوک و لاری پیج هم از گوگل.

کسب‌وکارهای کوچک بسیاری از همه‌گیری کرونا و بدترین بحران اقتصادی بعد از رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ به شدت لطمه دیده‌اند اما ارزش سهام آمازون از ماه مارس ۹۰ درصد افزایش یافته است.

بزوس که آمازون را در سال ۱۹۹۴ در گاراژ خانه‌اش به راه انداخت، همچنان ۱۱ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد و ثروت وی از ماه مارس ۶۶ درصد افزایش یافته است.

اما مؤسس آمازون از لحاظ افزایش ثروت همچنان از ایلان ماسک مؤسس مشترک و مدیرعامل شرکت خودروهای برقی تسلا عقب است.

سرمایه ماسک از ۲۵ میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۵۳ میلیارد دلار افزایش یافت و سرمایه‌گذاران این شرکت انتظار دارند که همه‌گیری باعث شود دولت‌ها سریع‌تر از خودروهای درون‌سوز به سراغ خودروهای برقی بروند.

ماسک ۲۰ درصد تسلا را در اختیار دارد و با بالا کشیدن خود از جایگاه ۳۵ جدول جهانی میلیاردرها در ژانویه گذشته اکنون دومین شخص ثروتمند جهان است.

ثروت برنار آرنو، ثروتمندترین فرد اروپا نیز از آغاز همه‌گیری دو برابر شده است و تقاضای ثابت برای کالاهای تجملی نام‌های تجاری وی در مجموعه موت هنسی لویی ویتون (ال‌وی‌ام‌اچ) دوباره افزایش یافت.

ثروت آرنو از ۶۹ میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۴۸ میلیارد دلار افزایش یافت تا سومین مرد ثروتمند در سیاره زمین شود.

بیل گیتس مؤسس مشترک مایکروسافت و چهارمین مرد ثروتمند جهان ۱۲۰ میلیارد دلار ثروت دارد و ثروت وی قبل از این افزایش، در ماه مارس گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار بود.

لوک هیلدیارد مدیرعامل اندیشکده‌ های‌پی سنتر که بر تحقیقات در زمینه حقوق‌های کلان متمرکز است در مصاحبه با گاردین گفت: «مردم شاید درکی از هنگفتی ثروت میلیاردرها نداشته باشند. برای آن که درکی از آن داشته باشیم کافی است بدانیم که افزایش ارزش خالص ثروت این ۱۰ نفر طی ۱۰ ماه گذشته بیشتر از مبلغی است که دولت بریتانیا امسال صرف مقابله با تبعات اقتصادی و بهداشتی بیماری کرونا برای ۶۶ میلیون نفر جمعیت این کشور کرده است.»

اشخاص دیگری که ثروت‌شان از هنگام شروع همه‌گیری افزایش چشم‌گیری یافته عبارتند از مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک که ثروت وی با حدود ۸۰ درصد افزایش به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید، وارن بوفت، سرمایه‌گذاری که ثروتش با ۲۶ درصد افزایش به ۸۵ میلیارد دلار رسید و لاری الیسون مؤسس مشترک شرکت اوراکل که ثروت وی با ۵۰ درصد افزایش به ۸۸ میلیارد دلار رسید.

ثروت لاری پیج بنیان‌گذار گوگل با ۵۰ درصد افزایش به ۷۶ میلیارد دلار رسید، ثروت مؤسس دیگر گوگل سرگئی برین با همین میزان افزایش به ۷۴ میلیارد دلار رسید و سرمایه آمانسیو اورتگا مؤسس ایندی‌تکس با ۴۷ درصد افزایش به ۷۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-12-24 00:07

افزودن دیدگاه جدید