کد مطلب: 

252299

مجموعه‌ی حمایت‌ها از محصولات دانش‌بنیان تدوین شد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از ساخت داخل کالای دانش‌بنیان یک بسته حمایتی متنوع را تدوین کرده است.
 مجموعه‌ی حمایت‌ها از محصولات دانش‌بنیان تدوین شد

به گزارش سیتنا، حمایت عمل‌گرایانه از کالای دانش‌بنیان ساخت داخل، نیازمند تلاش‌های فرادستگاهی است. با این همه، علی‌رغم برخی مشکلات و عدم هماهنگی‌های فرادستگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توانسته است، یک بسته مدون از خدمات متنوع را به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عرضه کند تا ساخت محصولات دانش‌بنیان رونق یابد.  

به دلیل حمایت این معاونت از کالا و محصولات ساخته شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، تعداد این شرکت‌ها در یک بازه زمانی ۸ ساله از ۳۰ عدد به بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت افزایش یافته است. همچنین بیش از یک هزار شرکت خلاق، ۶ هزار استارتاپ و هزاران شرکت فناور در این زیست‌بوم فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر حدود ۱۴۰ خدمت مختلف به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عرضه می‌شود. برخی از این خدمات به صورت انحصاری در بسته حمایت از کالای دانش‌بنیان ساخت داخل قرار گرفته است.

حمایت از توسعه بازار تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته

این بسته حمایتی خود به تنهایی شامل خدمات مختلفی است. برای مثال تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به صورت اقساط و با استفاده از تسهیلات به فروش برسد. این امر باعث می‌شود که نزد خریدار، یک جذابیت مضاعف برای خرید کالای دانش‌بنیان ایجاد شود.

حمایت از سازندگان تجهیزات آزمایشگاهی

با توجه به اهمیت حوزه سازندگان تجهیزات آزمایشگاهی در زیست‌بوم نوآوری کشور معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یک نمایشگاه دائم به عنوان نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت راه اندازی کرده است. در «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت» بر اساس عمق و میزان ساخت داخل بودن محصولات، کالاهای تولید شده رتبه‌بندی می‌شوند و به این محصولات یارانه خرید اعطا می‌شود. شرکت‌ها برای استفاده از این خدمت کافی است به سامانه iranlabexpo.ir مراجعه کنند و برای حضور در نمایشگاه تقاضا دهند.

اصلاح تعرفه گمرکی

همچنین در راستای حمایت از تولیدات با کیفیت «ایران ساخت»، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در تعامل با مراجع ذی‌صلاح از اصلاح تعرفه‌های گمرکی مرتبط پشتیبانی می‌کند. برای استفاده از این خدمت، شرکت متقاضی بایستی درخواست خود را به همراه مستندات به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارسال کند.

ممنوعیت خرید کالاهای خارجی

ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای ساخت داخل، براساس مصوبه هیئت دولت ممکن شده است. بر اساس مصوبه هیات وزیران، دستگاه‌های دولتی مجاز نیستند کالاهایی که سازندگان داخلی تولید کرده اند را از خارج کشور خریداری کنند. این قانون با توجه به رایزنی‌های چند ساله معاونت محقق شد. شرکت‌ها می‌توانند در مکاتبه و تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای اجرای هر چه بهتر این قانون، همکاری کنند.

حمایت از ساخت بار اول

ممکن است یک کالا و محصول دانش‌بنیان برای اولین بار در یک شرکت دانش‌بنیان ساخته شود. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، خدمات بسیار متنوعی به کالای ساخت بار اول ارائه می‌دهد. برای مثال بسته مالی حمایت از نمونه آزمایشی از جمله این خدمات است.

دیگر خدمات ارائه شده در بسته « ۱۴۰ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان» نیز ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در حمایت از کالای دانش‌بنیان ساخت داخل موثر باشند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از جزئیات این خدمات به سامانه اینترنتی وابسته به مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان به آدرسwww.daneshbonyan.isti.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-12-14 11:01

افزودن دیدگاه جدید