کد مطلب: 

252174

مراجعه حضوری به کارگزاری‌های بیمه یا خدمات غیرحضوری و آنلاین؟

رییس هئیت مدیره انجمن صنفی کارگزاری های تامین اجتماعی، گفت: سطح دانش مردم ما در استفاده از فضای مجازی متفاوت بوده و بیمه شده ما از اقشار ضعیف جامه هستند، لذا وظیفه ما حمایت از بخش هایی است که توان استفاده از این خدمات برخط را ندارند و دفاتر کارگزاری ما با حدود ۵ هزار نیروی تحصیلکرده آماده ارائه خدمات به مردم در این زمینه ها به شکل حضوری هستند.
مراجعه حضوری به کارگزاری‌های بیمه یا خدمات غیرحضوری و آنلاین؟

به گزارش خبرنگار سیتنا، شب گذشته در برنامه تهران بیست مناظره ای در خصوص حذف خدمات حضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی در جریان بود که شاید از جهات مختلفی جالب توجه باشد.

علی برین به عنوان رییس هئیت مدیره انجمن صنفی کارگزاری های تامین اجتماعی و دکتر مهدی یوسف زاده به عنوان مسئول پروژه سلامت الکترونیک شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در این برنامه حضور داشتند.

موضوع این مناظره از آنجا نشات گرفته بود که در برنامه قبل دکتر رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات عنوان کرده بود که یکی از دلایل الکترونیکی نشدن بسیاری از خدمات سازمان تامین اجتماعی بجای مشکلات فنی مربوط به فشار کارگزاری های این سازمان برای ارائه خدمات برخط و بخاطر منافع این دفاتر است که این موضوع موجب دلخوری کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی گردیده بود.

در ابتدای برنامه برین با اشاره به فعالیت های سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان بیش از ۶۰ میلیون نفر از افراد جامعه یعنی سه چهارم جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد و وقتی برنامه ای برای این جامعه بزرگ اجرا می شود با یک دستگاه کوچک متفاوت است، و چون دانش استفاده از فضای مجازی و امکانات مردم برای استفاده از این فضا دچار کمبود است، بیمه شده ها بیشتر برای امور خود مانند پرداخت حق بیمه ها یا دیگر امور به شکل حضوری به این دفاتر مراجعه می کنند و حدود ۶۰ درصد از افراد جامعه دانش لازم برای استفاده از این فضا را نداشته و عملا نیازمند مراجعه حضوری به دفاتر کارگزاری ها هستند.

وی ادامه داد: امکان برچیدن کارگزاری ها حتی با فراگیر شدن خدمات آنلاین نمی تواند مطرح شود، چراکه علاوه بر کارهای حضوری برخی از وظایف سازمان تامین اجتماعی مانند بازاریابی برای بیمه شدگان برای افزایش بیمه شدگان توسط کارگزاری ها صورت می پذیرد، و نیاز است سازمان تامین اجتماعی را تبلیغ کنند که مردم بدانند این سازمان می تواند آینده آنها را تامین کند و این نمونه کارهای میدانی بر عهده کارگزاری هاست و سازمان بنا بر نیاز خود اقدام به ایجاد این کارگزاری ها کرده است و مراجعه نیز در این خصوص وجود دارد.

یوسف زاده در خصوص خدمات سازمان تامین اجتماعی، گفت: به عنوان ناظر بر این نوع از پروژه ها معتقدم ۹۹ درصد از خدماتی که در حال حاضر توسط سازمان تامن اجتماعی داده می شود می تواند غیر حضوری ارائه شود که در حال حاضر اینگونه نیست.

وی در ادامه افزود: لازم می بینم آمار ارائه شده میهمان برنامه را هم اصلاح کنم. سازمان تامین اجتماعی مطابق آمار رسمی خود حدود ۱۴ میلیون بیمه شده اصلی دارد و با جمع افراد تبعی مورد پوشش این سازمان این آمار به حدود ۴۴ میلیون نفر میرسد.

وی ادامه داد: البته در خود این آمار نیز بحث وجود دارد؛ مطابق آمار صندوق های بیمه ای در حال حاضر حدود ۹۷ میلیون بیمه شده در کشور وجود دارند که ۴۴ میلیون فقط مربوط به سازمان تامین اجتماعی و ۴۰ میلیون مربوط به سازمان بیمه سلامت است و ۵ میلیون متعلق به نیروهای مسلح و تعدادی نیز در سایر صندوق ها هستند که جمع این آمار از کل جمعیت کشور که در حال حاضر حدود ۸۳ میلیون نفر است هم بیشتر است و این باعث ایجاد هزینه و تحمیل بودجه اضافی به کشور در این خصوص میشود.

یوسف زاده گفت: از جمع حدود ۷۲ سرویسی که سازمان تامین اجتماعی ارائه می دهد حدود ۲۳ خدمت یا سرویس پرکاربرد داریم که بیشترین مراجعات حضوری مردم هم مربوط به این نوع خدمات بوده و با اینکه سازمان متعهد شده جدای از سرویس های برخط فعلی خود تا بهمن ماه امسال ۳۰ سرویس حضوری دیگر خود را نیز به شکل برخط ارائه دهد اما تا کنون و در حد همان سرویس هایی که در حال حاضر روی سایت خدمات برخط خود موجود دارد نیز مراجعه به سایت و درخواست غیر حضوری سرویس در نهایت منجر به مراجعه حضوری می شود!

وی ادامه داد: برای مثال سرویس آنلاین درخواست صدور مجدد دفترچه و ارسال غیرحضوری آن با اینکه همه مراحل آن روی سایت و برخط صورت میپذیرد و حتی گزینه ارسال با پیک نیز قابل انتخاب است اما بعد از اتمام مراحل درخواست، هیچ پیگیری جهت ارسال دفترچه صورت نمی پذیرد و حتی دفاتر انتخاب شده پاسخ تلفن فرد درخواست کننده را هم نمیدهند و یا اگر پاسخ دهند عنوان میکنند که برای دریافت دفترچه می بایست حضوری به کارگزاری انتخاب شده مراجعه کنند!

برین در ادامه گفت: چنین چیزی نیست و دفاتر صدور دفترچه به شکل برخط را انجام میدهند اما درخواست در این زمینه وجود ندارد و فقط تعداد اندکی در حد چند در خواست برای صدور آنلاین و تحویل درب منزل وجود داشته و مردم علاقه مندند که خودشان حضوری برای دریافت دفترچه های تامین اجتماعی مراجعه کنند.

یوسف زاده البته با رد این ادعا گفت: برای مثال تا سال گذشته یک استارتاپ اینترنتی به شکل غیر حضوری این خدمات را انجام میداد که مورد استقبال مردم نیز بود و فقط آمار مربوط به خدمات این استارتاپ خیلی بیشتر از آماریست که نماینده کارگزاری ها ادعا میکند و مشخص است که مردم کاملا آمادگی پذیرش استفاده از خدمات برخط در این زمینه را داشتند، اما در نهایت با فشار کارگزاری ها، سازمان تامین اجتماعی جلوی ارائه خدمات خود توسط این استارتاپ را گرفت و حتی در زمان فعالیت این استارتاپ برگه هایی در خود کارگزاری ها نصب شده بود که عنوان میکرد خدمات آنلاین این گونه شرکتها مورد تایید سازمان تامین اجتماعی نیست.

یوسف زاده ادامه داد: از آمار ۴۴ میلیون تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی به طور متوسط حدود ۴۰ میلیون مراجعه در سال به کارگزاری ها میشود و این به معنای ایجاد حدود ۸۰ میلیون سفر در سال فقط جهت انجام امور سازمان تامین اجتماعی است است که خود این موضوع حدود ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه برای ناوگان حمل نقل و عمومی کشور در بر دارد.

یوسف زاده با اشاره به موضوع طرح شده در خصوص بازاریابی کارگزاری ها برای سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: استفاده از خدمات تامین اجتماعی برای کسب و کارها اجبار است و شما به عنوان کسب و کار نه میتوانید بیمه انجام ندهید و نه حق انتخاب گزینه ای غیر از سازمان تامین اجتماعی دارید و سازمان تامین اجتماعی برای ۴۴ میلیون نفر بیمه شده بیشتر جنبه انحصار دارد تا اختیار که نیاز به تبلیغ کارگزاریها باشد و بابت حق بیمه رقم زیادی به شکل مستقیم از خود بیمه شدگان دریافت میشود و علاوه بر آن سازمان دارای ردیف بودجه نیز هست و اگر بابت هر بیمه شده جهت این خدمات حضوری فقط صد هزار تومان صرفه جویی شود حدود شانزده هزار میلیارد تومان از نیاز بودجه ای این سازمان کاسته می شود.

در ادامه برین نیز خدمات سازمان تامین اجتماعی را بسیار وسیع دانست و گفت: نمیشود حجم زیاد مراجعات مردمی به این سازمان برای پیگیری امور و مشکلات خود را غیر منطقی دانست و باید ضمن در نظر داشتن طیف گسترده مردم و عدم توانایی آنها در استفاده از خدمات غیری حضوری و نیاز به پاسخگویی سازمان تامین اجتماعی به مردم ادامه فعالیت این کارگزاریها که مولود این سازمان هستند را ضروری دانست.

برین ادامه داد: در حال حاضر بخاطر موضوع کرونا با اینکه بیشتر سازمانها با یک سوم کارکنان خود ادامه فعالیت داشتند کارگزاری های تامین اجتماعی با صد درصد ظرفیت پاسخگوی حجم زیاد مراجعات و درخواستهای مردم بوده اند و وجود و حضور این عزیزان اینجا ضروری تشخیص داده شده است.

دلاوری، مجری برنامه، گفت: در زمان کرونا نیاز است که با ارائه خدمات برخط نیاز به مراجعات حضوری مردم کاسته شود تا مردم بتوانند راحت خدمات سازمان را در منزل دریافت کنند تا حجم ابتلای مردم و کارکنان این کارگزاریها به کرونا کاسته شود.

برین افزود: این امکان وجود دارد که از مردم انتظار داشته باشیم در خانه بمانند و برای درخواست های خود به کارگزاریها مراجعه نکنند. از نظر ما این امکانپذیر نیست و وقتی شما با جامعه ای مواجه هستید که امکان استفاده از امکانات گوشی همراه خود برای ارائه درخواست خدمت را ندارند نیاز هست که این مراجعات حضوری صورت پذیرد و کارگزاریها پاسخگوی مراجعه مردم باشند، چون خدمات سازمان تامین اجتماعی برخلاف دیگر موسسات نظیر بانکها دارای شرایط هست و این شرایط را هرکسی نمیداند و کار کارگزاری ها در بخش غیرتصدی گری است و در دنیا برای این بستر خدمات برخط وجود دارد و در ایران نیز این کارگزاری ها به وجود آمده اند که این خدمات را ارائه دهند.

در ادامه یوسف زاده به عنوان نماینده دولت الکترونیک گفت: از زمان استارت خدمات برخط سازمان تامین اجتماعی در سالهای قبل قاطعانه معتقدیم که عملا این سازمان کوچکتر نشده است و بابت ایجاد دفاتر کارگزاری و شعب بزرگتر نیز شده است، در خصوص ارائه خدمات برای مثال حتی از زمان شکل گیری این دفاتر کارگزاری عملا در سازمان خدمات جدیدی ایجاد شده که اتفاقا قبلا نیاز به حضور بیمه شدگان نداشت، برای مثال کارمند رسمی دولت حین ماموریت و جابجایی خود باید حضورا برای تعریف کد کارگاه به دفاتر کارگزاریها مراجعه کند و اصلا این حضور چه کمکی به تامین اجتماعی میکند که کارمند رسمی دولت که توسط دستگاه دولتی احراز هویت شده برای تعریف کد کارگاه خود و احرز هویت شخصا به کارگزاریها مراجعه کند؟ یعنی دولت اگر برای کارمند خود تقاضای برقراری پرداخت حق بیمه کند ممکن است که برای شخص غیر شاغل سند سازی کرده باشد و کارگزاریها چه کمکی میتوانند در این زمنه انجام دهند و گویا به نظر میرسد از زمان شکل گیری این کارگزاریها برخی در تصمیمات خود فکر کرده اند که چطور برای این دفاتر کارگزاری کار و سرویس جدید ایجاد کنیم؟

یوسف زاده در پایان گفت: معمولا در چنین بحث هایی یک اتهام ناعادلانه به مردم زده می شود که دانش آنها برای استفاده از خدمات آنلاین کم است، به عنوان یک پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات قاطعانه عنوان می کنم که اتفاقا مردم در چند سال گذشته نشان داده اند که چندین گام از دولت الکترونیک و استفاده از خدمات برخط از دولت و سرویس های ما جلوتر بوده اند و این اتهام را اصلا نمی توان قبول کرد.

برین نیز در پایان صحبتهای خود گفت: سطح دانش مردم ما در استفاده از فضای مجازی متفاوت است و بیمه شده ما از اقشار ضعیف جامه هستند و وظیفه ما حمایت از بخش هایی است که توان استفاده از این خدمات برخط را ندارند و دفاتر کارگزاری ما با حدود ۵ هزار نیروی تحصیلکرده آماده ارائه خدمات به مردم در این زمینه ها به شکل حضوری هستند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-12-10 10:04

دیدگاه‌ها

تصویر نظری
خدمات سازمان تامین اجتماعی افتضاح است
ارسال شده توسط نظری در 04 دى 99 - 02:30

افزودن دیدگاه جدید