کد مطلب: 

251886

رزم حسینی: تجارت مدرن و وزارت صمت شفاف، با سامانه جامع تجارت ایجاد می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن معرفی فراوانی کالا به عنوان سیاست اخیر این وزارتخانه، از ایجاد تجارت مدرن و وزارت صمت شیشه ای و شفاف با عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت، خبر داد.
رزم حسینی: تجارت مدرن و وزارت صمت شفاف، با سامانه جامع تجارت ایجاد می‌شود
به گزارش سیتنا، علیرضا رزم حسینی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، پیرامون سامانه جامع تجارت، اظهار داشت: سامانه جامع تجارت یکی از زیرساخت های اقتصادی کشور ها است البته کشورهای پیشرفته کار را زودتر شروع کرده اند و ما با تاخیر آن را شروع کرده ایم. این سامانه کمک زیادی به شفافیت اقتصادی کشور می کند و همچنین به برنامه ریزان نیز برای توسعه کشور کمک زیادی می کند. از طرف دیگر سامانه جامع تجارت می‌تواند زمینه‌های فساد را کمتر کند.
وزیر صنعت در ادامه اضافه کرد: الان خوشبختانه از ثبت سفارش تا صدور مجوزهای ۲۳ گانه مرتبط با کالاها در سامانه جامع تجارت انجام می شود و با بانک مرکزی و بانک های عامل نیز کاملا متصل است و از این مسیر تامین ارز صورت می گیرد و پس از آن مراحل بعدی انجام می شود. لازم به ذکر است در حوزه واردات نیز این سامانه کامل شده است. اگر بتوانیم به طور کامل اطلاعات لازم را در این سامانه عملیاتی کنیم خیلی از زمینه های فساد و تبعیض های اقتصادی برطرف خواهد شد. چه بسا در حوزه امضاهای طلایی نیز شخصی که تاجر یا تولیدکننده است، مجبور نباشد برای امضاهای طلایی هزینه هایی را پرداخت کند. سامانه جامع تجارت از مواردی است که دغدغه رهبر معظم انقلاب نیز می باشد و ایشان تاکیدات زیادی را برای تکمیل این سامانه داشته اند. رییس جمهور نیز تاکید زیادی بر این سامانه و تکمیل آن دارد و در هفته جاری آغاز مرحله اول اجرایی آن انجام شد.
وظیفه سایر دستگاه ها در قبال سامانه جامع تجارت
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کار مهمی که در این رابطه باید انجام شود این است که گمرک ایران باید کد شناسه کالا را دنبال و اقدامات لازم را انجام دهد که این امر به صورت آزمایشی بر روی برخی کالاها انجام شده است. بیش از ۳۵۰ هزار انبار در سراسر کشور در سامانه جامع تجارت ثبت شده است و کالاهایی که به انبارها می آیند ردگیری می شود و این اقدامات می تواند تجارت مدرن را در ایران ایجاد کند و با این اقدامات هر تاجری می تواند در هر جایی که حضور دارد خدمات ارائه دهد.
همه سازمان ها سامانه مستقلی دارند اما همه آن‌ها به سامانه جامع تجارت متصل خواهند بود و می توانند با این سامانه کار کنند. امیدواریم که این سامانه بتواند فضای کسب و کار را در کشور بهبود دهد. در واقع هر چه بتوانیم به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم، ظرفیت های کسب و کار در کشور بهبود خواهد یافت.
رزم حسینی، افزود: بخشی از سامانه تجارت مربوط به تولیدکنندگان است و بخشی از آن نیز مربوط به کاربران است. در حال حاضر تمام اطلاعات ثبت سفارش و مراحل بعدی از جمله تامین ارز و سایر موارد برای هر تاجر را توسط این سامانه در دسترس داریم. این سامانه به صورت آنلاین در اختیار است و برنامه ریزان برای توسعه اقتصاد کشور می توانند به خوبی از آن استفاده کنند. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که بیشتر کار در رابطه با سامانه جامع تجارت مربوط به گمرک و بنادر است که امیدوارم تا ۱۱ بهمن مراحل بعدی این سامانه و روند تکمیل شود.
نظارت بر کالاها از طریق سامانه جامع تجارت
رزم حسینی درباره نظارت بر کالاها از طریق سامانه جامع تجارت نیز، بیان داشت: نظام اداری حاکم بر جامعه مربوط به این دولت نیست و نظام ما نظام دیوان سالاری است که این موضوع آهنگ توسعه کشور را با کندی روبرو کرده است و فعالان اقتصادی از این موضوع رضایت ندارند و همین موضوع نیز موجب بروز فسادهایی در کشور شده است. اگر فرهنگ سازی صورت بگیرد و الزاماتی که مربوط به سامانه جامع تجارت است رعایت شود، یک دولت و یک وزارت صنعت شیشه‌ای و شفاف خواهیم داشت.
ستاد تنظیم بازار و نظارت بر بازار
وزیر صمت درباره نظارت میدانی بر بازار، اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار برای بررسی این موضوع وجود دارد که ۱۴ عضو از همه دستگاه های مسئول در آن عضو هستند و وظیفه نظارت را بر عهده دارند. در عین حال کشور ما دچار جنگ اقتصادی شده است و در این شرایط که نرخ ارز چندین برابر شده است، مجبور به واردات ۲۰ میلیون تن کالا هستیم که این امر قطعا بر اقتصاد کشور تاثیر می گذارد.
سیاست وزارت صنعت در دو ماه اخیر عرضه و فراوانی کالا است یعنی باید شرایطی فراهم شود که کالا به فراوانی در دسترس باشد. وقتی که عرضه باشد و تقاضا نیز متناسب با عرضه باشد قیمت ها متعادل خواهد شد. سیاست ستاد تنظیم بازار در حوزه گرانفروشی است یعنی اگر کالایی به صورت غیرمتعارف گران شده می تواند برخورد لازم را انجام دهد.
وی، ادامه داد: ۳۵۰۰ بازرس در سراسر کشور وجود دارد و با همکاری بسیار خوبی که با بسیج و سپاه انجام دادیم، ۴۵۰۰ نفر نیز به این تعداد اضافه کردیم. در حال حاضر نیز بازرسی در سراسر کشور را به صورت رندوم به خصوص از انبارهای موجود در کشور آغاز کرده ایم.
پیگیری سیاست فراوانی کالا در وزارت صمت
رزم حسینی در ادامه به سیاست جدید واردات در مقابل صادرات پرداخت و گفت: فکر می کنم با سیاست جدید واردات در مقابل صادرات که تصمیم شجاعانه‌ای بوده است و در عین حال کمک بسیاری کرده است، شرایط بسیار بهتری را در آینده شاهد باشیم. بر اساس این سیاست بسیار خوب ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا در حال ترخیص است که در چند روز گذشته ۴ میلیون تن کالای آن ترخیص شد و به همین دلیل از این به بعد انشاا… فراوانی کالا خواهیم داشت. صادرکنندگانی که صادرات کردند و تعهد ارزی دارند و می خواهند که صادرات خود را ادامه دهند با استفاده از این روش می توانند نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام و کالای خود را وارد کشور کنند.
وزیر صنعت با اشاره به قیمت برخی محصولات در بازار، عنوان کرد: در حوزه فولاد کاهش قیمت وجود داشته است که در این حوزه از قیمت ۱۴ هزار تومان به ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان رسیده‌ایم. در بحث خودرو نیز قیمت انواع خودروها ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است حتی رکودی هم در بخش تولید خودرو صورت گرفته است. در واقع سیاست فراوانی کالا کمک خوبی به منطقی کردن قیمت ها در بازار خواهد کرد.
تحقق رشد تولید
رزم حسینی به تولید برخی کالاها نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه لوازم خانگی با رشد تولید ۲۸ درصدی مواجه بوده‌ایم و همچنین در حوزه تولید تلویزیون ۷۰ درصد رشد داشته ایم. در این حوزه در سال ۹۸ نزدیک به ۹ میلیون دستگاه تولید داشته ایم که برنامه امسال تولید ۱۲ میلیون دستگاه در این بخش است. فراوانی کالا موجب می شود قیمت ها متعادل و تولید داخلی نیز تقویت شود. با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته و اقدامات انجام شده امیدوارم در حوزه بازار وضع متناسب تری را در آینده شاهد باشیم.
دو نرخی بودن ارز، عامل فساد و دلال بازی
رزم حسینی درباره حضور دلالان در بازار نیز، اظهار داشت: اگر بخواهیم شفاف صحبت کنیم، ریشه این امر در دو نرخی بودن نرخ ارز است و تا موقعی که این موضوع در جریان باشد فساد هم وجود خواهد داشت. در حوزه خودرو دلالان وجود دارند که ما به دنبال حذف دلالان هستیم و حتما در این حوزه افزایش تولید خواهیم داشت.
خوشبختانه در هشت ماهه امسال ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشتیم و تا خرداد ماه سال آینده ۵۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.افزایش تولید و عرضه قیمت خودرو را متعادل خواهد کرد و به دنبال آن هستیم که گام به گام واسطه ها و دلالان را حذف کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، افزود: در حوزه نهاده‌ها متاسفانه این مشکل وجود دارد و برای این موضوع باید کنترل های بیشتری در وزارت جهاد صورت بگیرد. متاسفانه دلالی در این حوزه وجود دارد و به هر شکلی که شده باید دلالان حذف شوند.
وی در خصوص تامین مواد اولیه نیز، بیان داشت: برای خودروسازان و لوازم خانگی در حال تحویل ورق فولادی فولاد مبارکه هستیم. خوشبختانه این امر تاثیر زیادی در قیمت خودرو و قیمت لوازم خانگی داشته است. در حوزه فولاد نیز با رشد ۸ درصدی روبرو بوده ایم که احتمالا تا پایان سال به ۱۰ درصد برسد.
عملکرد وزارت صمت در جهش تولید
رزم حسینی درباره اقدامات وزارت صمت برای جهش تولید، بیان داشت: در حوزه خودرو تا خرداد ماه ۵۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت. در حوزه لوازم خانگی در برخی اقلام تا ۵۲ درصد افزایش تولید داشتیم و برآورد ما در مجموع تولید در این حوزه، رسیدن به تولید ۱۲ میلیون کالا تا پایان سال جاری است. در حوزه شوینده ها با وجود شیوع کرونا رشد خوبی داشته ایم به طوری که تولید ماسک روزانه در کشور به ۲۲ میلیون عدد رسیده است و در حال حاضر می خواهیم صادرات این محصول را بررسی کنیم. لازم به ذکر است که در این حوزه نیاز بیمارستان ها برآورده شده است. طبق قانون جلوی صادرات این محصول را نمی توانیم بگیریم مگر اینکه ستاد ملی کرونا تصمیمی در این راستا بگیرد. در حوزه های صنعت، معدن رشد داشتیم ولی در حوزه تجارت شیوع کرونا به کسب کار ها ضربه وارد کرده است. در شش ماهه اول سال جاری ۱۹ درصد صادرات کاهش پیدا کرد که به دنبال افزایش آن هستیم و انشاا… در شش ماهه دوم سال جاری حتما در حوزه صادرات افزایش خواهیم داشت.
وی گفت: ۱۵ درصد ساخت داخل خودروسازان را در برنامه داریم و در این حوزه بخش خصوصی متعهد شده بین ۴۰ تا ۵۰ درصد قطعات مورد نیاز خودروهای تولید داخل را داخلی سازی کند. تحریم فرصتی را به وجود آورد که ظرفیت های داخلی خودمان را بشناسیم و نشان دادیم که تولید کشور آن ظرفیت را دارد که بتواند نیازهای خود را تامین کند و حتما این مسیر را دنبال خواهیم کرد.
سیاست واردات در مقابل صادرات
وزیر صمت در ادامه و درباره سیاست واردات در مقابل صادرات و احتمال واردات کالاهای غیر ضروری با پیگیری سیاست مذکور، بیان داشت: این امر وظیفه وزارت صنعت است و این وزارتخانه تعرفه‌هایی را برای مواد اولیه کارخانجات، کالاهای واسطه ای و کالاهای ضروری مشخص کرده است و به گمرکات و بانک مرکزی اعلام کرده است و بحث ثبت سفارش نیز را با جدیت کنترل می کنیم که کالاهایی وارد کشور شود که حتما ضروری باشد. در حوزه مربوط به کالاهای ضروری مثل گوشت قرمز و کره ارز مورد نیاز از طریق واردات در مقابل صادرات یا ارز نیمایی تامین می شود.
سیاست جدید دولت، صادرکننده را مختار کرده است که یا ارز خود را در سامانه نیما به فروش برساند و یا در کنار یک وارد کننده همکاری کند و ارزی که صادر شده به واردات کالای مورد نیاز کارخانجات تبدیل شود و تعهد خودش را در بانک مرکزی بر طرف کند. این موضوع فرصت خوبی برای تولیدکنندگان در حوزه صنعت است. در ۳ هفته گذشته پس از ابلاغ رییس جمهور حدود یک میلیارد دلار واردات در مقابل صادرات داشتیم.
چالش های صنعت خودرو و سیاست وزارت صمت
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش پایانی صحبت های خود به توضیحاتی پیرامون صنعت خودرو پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه به دلیل انحصاری بودن صنعت خودروی ایران و عدم رقابت، کیفیت خودروها قابل بحث است. چندین شرکت باید در کنار سایپا و ایران خودرو رقابت داشته باشند و بر اساس کیفیت، محصولات مقایسه شوند. باید فضا برای بخش خصوصی فراهم شود و به دنبال آن هستیم سهم دولت را از شرکت‌های خودروسازی کاهش دهیم. وزارت صنعت به دنبال تصدی گری نیست و سیاست این وزارتخانه خصوصی سازی و مردمی کردن اقتصاد است. متاسفانه کیفیت خودروها به آن اندازه ای که باید باشد نیست. باید به مردم کشورمان خودرویی مناسب با قیمت مناسب تحویل دهیم که البته این موضوع در برنامه خودروسازان وجود دارد و در سال جدید به دنبال رونمایی از خودروی جدیدی هستند و تلاش می کنند که به این سمت حرکت کنند. رقابتی کردن خودرو را حتما انجام خواهیم داد و در این رابطه طرح و برنامه وجود دارد و امیدوارم شرایط به گونه پیش برود که هم عرضه بیشتر شود و هم رقابت در این حوزه ایجاد شود.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-12-02 11:13

افزودن دیدگاه جدید