کد مطلب: 

251835

آشنایی با فناوری‌ خانه‌های هوشمند

خانه های هوشمند یکی از 10 حوزه اقدام اولویت دار اتحادیه اروپا در برنامه راهبردی فناوری‌های حوزه انرژی است؛ ایجاد فناوری‌، راهکار و خدماتی که هوشمندی را برای مصرف کنندگان انرژی به ارمغان می آورد. در پشت این راهبرد، مصرف بهینه انرژی، بازار جدید برای انرژی‌های نو، مدیریت و حفاظت از داده ها است.
آشنایی با فناوری‌ خانه‌های هوشمند

به گزارش سیتنا، رشد روزافزون فناوری باعث شده است از دیوارهای منازل عبور کنند و تجهیزات فناورانه به کمک زندگی بهتر و مصرف بهینه انرژی بیایند. فناوری خانه هوشمند (Smart home technology) شامل حسگرها، مانیتورها، رابط ها، وسایل و دستگاه‌های متصل به یکدیگر برای امکان کنترل محلی و از راه دور محیط داخلی است.

وسایل و دستگاه های قابل کنترل شامل سیستم های گرمایش و آب گرم (دیگ‌های بخار ، رادیاتور، روشنایی، پنجره ها، پرده ها، درهای گاراژ، یخچال ، تلویزیون و ماشین لباسشویی است. حسگرها و مانیتورها عوامل محیطی از جمله دما، نور، حرکت و رطوبت را تشخیص می دهند.

قابلیت کنترل توسط نرم افزار توسط تلفن های هوشمند، تبلت ها، رایانه‌های شخصی یا از طریق رابط های سخت افزاری اختصاصی به عنوان مثال ، کنترل های نصب شده روی دیوار ارائه می شود. فناوری‌های مختلف با استفاده از پروتکل‌های ارتباطی استاندارد ، معمولاً به صورت بی سیم به یکدیگر مرتبط می شوند. خانه هوشمند دارای پیکربندی های بسیاری است و از زمینه‌های درخور توجه شرکت‌های فناور به شمار می‌رود.

در دنیا به این فناوری توجهی جدی شده است. به طوری که خانه های هوشمند یکی از 10 حوزه اقدام اولویت دار اتحادیه اروپا در برنامه راهبردی فناوری‌های حوزه انرژی است؛ ایجاد فناوری‌، راهکار و خدماتی که هوشمندی را برای مصرف کنندگان انرژی به ارمغان می آورد. در پشت این راهبرد، مصرف بهینه انرژی، بازار جدید برای انرژی‌های نو، مدیریت و حفاظت از داده ها است.

طیف گسترده ای از پروژه های بودجه عمومی در سراسر اتحادیه اروپا برای مشارکت مصرف کنندگان در این چشم انداز در نظر گرفته شده است.چنین خانه هایی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از سیستم کارآمد انرژی در آینده دیده می شود زیرا به کاهش تقاضای کلی و همچنین کاهش محدودیت های عرضه در دوره های اوج بار کمک می کند. کارشناسان اتفاق نظر دارند که تغییرات اقلیمی و سیاست انرژی باعث توسعه بازار خانه های هوشمند خواهد شد.

آینده خانه‌ها

نقش فناوری خانه‌های هوشمند به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است و از مدیریت مصرف انرژی به نقش‌های تازه‌ای مانند کنترل سیستم های گرمایشی، آب گرم و روشنایی توسعه یافته است. پیش بینی می شود که بازار جهانی لوازم هوشمند به میزان 650 برابر از 40 میلیون دلار در 2012 به 30 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یابد. تحقیقات جهانی مصرف کنندگان در هفت کشور جهان، از جمله انگلستان و آلمان نشان دهنده استقبال بالا از این فناوری‌ها است.

بیش از نیمی از مصرف کنندگان در نظرسنجی علاقه عمومی خود را به خانه های هوشمند ابراز داشتند و 50درصد از آنان معتقدند فناوری خانه‌های هوشمند تا چند سال آینده بر زندگی آنها تأثیر می‌گذارد. با این حال، رواج فناوری‌ خانه‌های هوشمند و مدیریت مصرف انرژی، نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی، نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد کشش واقعی در بازارها و گسترش و دسترس‌پذیری تجهیزات این حوزه است.  رشد بازار در نهایت به کاربران احتمالی بستگی دارد که ویژگی‌های این فناوری نوظهور را بپذیرند و از آن استقبال کنند.

خانه هوشمند و مدیریت انرژی در ساختمان‌ها

فناوری‌ خانه‌های هوشمند در بخش‌های گوناگونی کاربرد دارد که یکی از آن‌ها مدیریت انرژی ساختمان است. SHT ها می توانند نه تنها مدیریت انرژی را بهبود دهند ، بلکه همچنین امنیت و پایداری ساختمان را افزایش می دهند. اما این مزایا به تنهایی برای جذب کاربران و سازندگان ساختمان‌ها به سوی فناوری خانه‌ها هوشمند و مدیریت انرژی ساختمان کافی نیست.

تحقیقات بازار نشان داده است که مهمترین مانع در این مسیر، پذیرش هزینه های پیش پرداخت و به دنبال آن عدم آگاهی و نگرانی درباره کارایی، امنیت و پایداری این تجهیزات و همچنین حفظ حریم خصوصی کاربران است. چندین مطالعه با استفاده از نمونه های کوچک و آزمایشگاهی، نگرانی های احتمالی کاربران در مورد SHT را عمیق تر بررسی کرده اند. این مطالعات علاقه به پتانسیل مدیریت انرژی خانه های هوشمند را تأیید کرده است ، اما همچنین موانع احتمالی بازار را برای تصویب شامل هزینه ، حریم خصوصی ، امنیت ، قابلیت اطمینان و قابلیت همکاری فناوری های مختلف مشخص کرده است.

این تحقیقات نشان می دهد که کاربران  نسبت به سیاستگذاران در مورد SHT ها احتیاط بیشتری دارند. تجزیه و تحلیل بازار  آگاه سازی بازیگران بازار ، صنعت و خرده فروشان درباره خانه های هوشمند و برقراری ارتباط با ویژگی ها ، به ویژه مزایای این سیستم و ترویج آن کمک می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2020-12-01 10:10

افزودن دیدگاه جدید