کد مطلب: 

251529

طراحی سامانه کمک ناوبری بصری با کمک دانشگاه‌ها

یک همکاری فناورانه به طراحی و ساخت سامانه کمک ناوبری بصری منجر شد. در حال حاضر این کار به مرحله دریافت استاندارد رسیده است.
طراحی سامانه کمک ناوبری بصری با کمک دانشگاه‌ها

به گزارش سیتنا، صنعت هوانوردی صنعتی گسترده است که طیف وسیعی از خدمات را دربرمی‌گیرد. علمی که به انسان کمک می‌کند تا با کمک ماشین‌ها و ابزارهای فناورانه پرواز کند. برخی هم هوانوردی را علم طراحی و توسعه اجسام پرنده می‌دانند. البته که این صنعت قدمتی به درازای تاریخ زندگی بشر دارد و با گذشت زمان توسعه‌یافته‌تر و پیشرفته‌تر شده است. به گونه‌ای که این روزها نسل‌های جدیدی از هواپیماهای سبک و سنگین به بازار معرفی می‌شود.

اما تامین نیازهای این بازار بزرگ، علم و دانشی می‌خواهد که به آن علوم هوانوردی می‌گویند. علمی که از ساخت ریزترین قطعات آغاز شده و تا طراحی یک هواپیمای غول‌پیکر امتداد می‌یابد. گستره وسیعی از توانمندی‌ها، خلاقیت‌ها، ابزار و علم و دانش که در کنار هم زنجیره صنعت هوانوردی را شکل می‌دهند. مجموعه‌ای کاملی از دانش و فناوری که در نهایت به توسعه این صنعت کاربردی می‌انجامد.

ایجاد شبکه‌ای بین‌المللی و خرید تجهیزات و قطعات از کشورها هم به توسعه این صنعت کمک می‌کند. بازاری بزرگ و فناورانه که کشورهای دارای توانمندی، محصولات و خدمات خود را در آن به فروش می‌گذارند و کشورها با خرید از این بازار، نیازهای خود را تامین می‌کنند. اما کشوری مثل ایران که به دلیل تحریم‌ها دسترسی به این بازار ندارد در تلاش است تا نیازهای خود را به شکلی بومی و با کمک توانمندی علمی متخصصانش تامین کند.

بر همین اساس هم حمایت از تولید محصولات، تجهیزات، قطعات و ابزارهای این صنعت را در اولویت قرار داده است و در زیست‌بوم فناوری و نوآوری به دنبال توسعه بازار فناورانه کشور است. یکی از صنایعی که در اثر تحریم‌ها با مشکلات جدی روبرو شد، صنعت هوانوردی است. حوزه‌ای فناورانه که این روزها به دست جوانان سرآمدان علمی کشور سپرده شده است و نیازهایش را با تکیه بر توان بومی تامین می‌کند.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به عنوان یکی از نهادهای موثر در این صنعت فناورانه در تلاش است تا با حمایت از توان دانشی جوانان، آنها را به حرکت به سمت خودکفایی این صنعت ترغیب کند. بر همین اساس هم با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی سعی در هم‌افزایی امکانات و دارایی‌های دانشی در کشور دارد.

یکی از این تلاش‌ها و همکاری‌ها به طراحی و تولید دستگاه‌های کمک ناوبری بصری(Visual Navaids) منجر شده است. یک همکاری سه‌جانبه که سال گذشته میان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر به عنوان مجری پروژه، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان بهره‌بردار و ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهاد ناظر پروژه و متولی استاندارد محصول منعقد شد.

امروز سامانه در مراحل پایانی و در حال گذراندن تست‌های استاندارد محصول قرار دارد همچنین ساخت نمونه صنعتی چراغ‌های رانوی و تاکسی‌وی‌پ، دستگاه ccr و ترانس‌های ایزوله و کانکتورها محقق شده است.

کاری که به تولید چراغ‌ها، علائم نقاشی سطحی (مارکینگ)، مارکر، علائم راهنمایی و بادنمای مربوط به باند، مسیرهای خزش و توقف‌گاه‌ها و غیره منجر می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2020-11-23 13:15

افزودن دیدگاه جدید