کد مطلب: 

251299

شبکه شاد بزرگترین اپلیکیشن داخلی ایران با بیشترین کاربر است

وزیر آموزش و پرورش در برنامه "مدرسه ایران" شبکه چهار سیما با اشاره به اینکه شبکه شاد بزرگترین اپلیکیشن داخلی ایران با بیشترین کاربر است، اظهار کرد: انتقال از دانش محوری به مهارت محوری اصلی‌ترین موضوع سند تحول است.
شبکه شاد بزرگترین اپلیکیشن داخلی ایران با بیشترین کاربر است

به گزارش سیتنا، محسن حاجی میرزایی با بیان اینکه کرونا باعث شد که همه حیات اجتماعی و سیاسی دنیا تحت تاثیر قرار گیرد، گفت: کرونا تمام دنیا را غافلگیر کرد و کشورها با سطح توسعه متفاوت در مقابل این پدیده غافلگیر شدند و سرعت، کیفیت و تنوع واکنش در مقابل کرونا در کشورها حائز اهمیت است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به این پرسش که ۳میلیون دانش‌آموز دسترسی به ابزارهای هوشمند برای آموزش‌های مجازی ندارند، اظهار کرد: ۶۷درصد معلمان در تمام دنیا برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه می‌کنند، آموزش مجازی می‌توانست بخشی از مسائل ما را حل کند و ۶۵ تا ۷۰درصد مسائل ما از طریق آموزش مجازی قابل حل بود اما بخشی از تعهد ما برای آموزش دانش آموزان باقی می‌ماند. بنابراین استراتژی اصلی برای سال تحصیلی جاری تاکید بر آموزش حضوری بود و همچنان بر این باور هستم که هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری را نمی گیرد و کارکردهای آموزش حضوری بسیار بیشتر از آموزش مجازی است.

وی تصریح کرد: در آموزش مجازی نمی‌توانیم روابط دانش‌آموزان با همسالان، تقویت ظرفیت های روانی و اجتماعی دانش آموزان را داشته باشیم و به دلیل محدودیت‌های ستاد ملی کرونا پیش‌بینی کردیم که جمعیت کلاس‌ها را کم کنیم تا بتوانیم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: یک سوم پایانی سال تحصیلی گذشته به صورت غیرحضوری برگزار شد که در آن شرایط دانش‌آموزان و معلمان همدیگر را می شناختند، امسال اصل را بر حضور گذاشتیم تا این آشنایی ها و ارتباط های عاطفی بین معلم و دانش آموز  شکل بگیرد و اکنون هم منتظر فرصت شرایط مناسب هستیم تا آموزش‌ها را حضوری برگزار کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که آموزش حضوری تاثیری بر شیوع کرونا نداشته است زیرا نظارت معلمان و اولیا در مدارس صورت می‌ گیرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه۳۰درصد جمعیت دانش آموزان کشور به آموزش مجازی دسترسی نداشتند، اظهار کرد: برای این تعداد از دانش‌آموزان آموزش های تلویزیونی را در نظر گرفتیم و ۹۷درصد پوشش تلویزیونی داشتیم. همان برنامه‌ای که از طریق آموزش حضوری و یا آموزش مجازی برگزار می شد همان آموزش ها از طریق تلویزیون ارائه شد اما ایراد تلویزیون این است که آموزش ها تعاملی نیست بنابراین در عرضه آموزش ها نمی‌دانیم که دانش‌آموز مشکلی یاد گرفتن داشته است یا نه.

وی با اشاره به تاسیس شبکه شاد، گفت: شاد بزرگترین اپلیکیشن داخلی ایران است که بیشترین کاربران را برای مدت طولانی در روز در اختیار دارد و در مورد آموزش های مجازی پیش‌بینی کردیم تا هر۱۰روز دانش آموزان به مدرسه بیایند و رفع اشکال کنند. به همه مدارس اعلام کردیم اطلس آموزشی مدارس را تهیه کنند و مدیران مدارس بدانند هر کدام از دانش آموزان چه وضعیتی دارند. کدام یک از دانش آموزان از آموزش مجازی، تلویزیونی یا بسته های آموزشی استفاده می کنند.

وی گفت: بسته های آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است تا بتوانند در صورت عدم دسترسی به آموزش مجازی و تلویزیونی از آنها استفاده کنند.

حاجی میرزایی تاکید کرد: نباید مدرسه را تعطیل کنیم. مدرسه باید باز باشد و مدیر و کادر اجرایی در مدرسه حضور داشته باشند تا حلقه اتصال بین خانواده و مدرسه قطع نشود و اطمینان داشته باشیم که هیچ دانش آموزی از آموزش‌ها دور نمی ماند.

وی گفت: درگیر شدن خانواده ها در امر تعلیم و تربیت یکی از مزایای کرونا است و خانواده ها در حال حاضر نگران آموزش فرزندانشان هستند و این نگرانی مثبت و مناسب است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چه کارهایی  برای رفع نگرانی خانواده‌ها در مورد آموزش فرزندانشان انجام داده است، گفت: همزمان همه محتواهای آموزشی در شبکه شاد قرار داده شد و خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و کانالی در شبکه شاد برای والدین ایجاد شده است که ۳میلیون و۶۴۰هزار نفر در آن حضور دارند و هر هفته یک موضوع مرتبط با دانش‌آموزان است در آن آموزش داده می‌شود.

محسن حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیاز به تلاش بیشتری دارد تا مشکلات و مسائل مرتبط با کرونا را رفع کند، اظهار کرد: در گذشته کاری را برای سال‌ها انجام داده بودیم هر سال تکرار می کردیم و تجربه آن کار را داشتیم. در حال حاضر هر روز یک تجربه جدید داریم و مدام باید از تجربیات جدید برای حل مسائل استفاده کنیم.

وی با تشریح عملکرد نظام تعلیم و تربیت کشور در شرایط کرونا در مقایسه با سایر کشورها گفت: هفته بعد از تعطیلی مدارس برنامه آموزش تلویزیونی آغاز شد و یک ماه بعد از پدیده کرونا شبکه آموزشی دانش آموزان تاسیس شد و امروز شبکه شاد بزرگترین اپلیکیشن داخلی ایران است که بیشترین کاربران را برای مدت طولانی در روز در اختیار دارد و ترافیک آن در مقایسه با بسیاری از شبکه‌های دیگر بسیار بالا است.

محسن حاجی میرزایی بی عدالتی در دسترسی و فرصت های آموزشی را منشاء اصلی بی عدالتی هایی که در زندگی آشکار می‌شود نامید و گفت: یکی از مهمترین ماموریت های ما این است که همه دانش‌آموزان را در معرض آموزش قرار دهیم و این هدف تحقق پیدا کرده است و یک و دو دهم درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل داریم که این دانش آموزان مدرسه ندارند.  ۵هزار مدرسه با ۵دانش آموز داریم که این موضوع نشان دهنده اهمیت ما در دسترسی همه کودکان به آموزش است.

وی هدف بعدی را دسترسی همه دانش‌آموزان به کیفیت آموزشی یکسان دانست و گفت: معلمان با تجربه در مناطق توسعه یافته کشور هستند و مناطق کمتر توسعه یافته معلمان کم تجربه تری دارند. باید همه دانش‌آموزان صرف نظر از اینکه در کدام منطقه زندگی می‌کنند  از آموزش های با کیفیت یکسانی برخوردار باشند.

 وی ادامه داد: به دلیل شرایط کرونا توانستیم تدریس بهترین معلم ها را در همه نقاط ایران داشته باشیم و هماهنگی و یکسانی در کیفیت تدریس در همه ایران به وجود آوردیم اما تحقق عدالت آموزشی یکی از مهمترین ماموریت های نظام تعلیم و تربیت است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره سیاست‌های دولت در مدرسه سازی گفت: اعتبارات سازمان نوسازی مدارس ۴برابر شده است. در ساخت مدارس روستایی اگر ۳۰درصد هزینه آن را خیر بدهد ۷۰درصد را دولت می دهد و در شهرها اگر۵۰درصد را خیر بدهد ۵۰درصد دیگر را دولت کمک می کند.

وی گفت: ۹۹درصد هزینه‌های آموزش و پرورش صرف اعتبارات پرسنلی می شود  و با کرونا یا بدون  کرونا  هزینه‌ها کاهش نمی یابد تا به عنوان مثال صرف مدرسه سازی شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۴به تعادل می‌رسد.  در سال جاری ۱۹۷هزار معلم در آموزش و پرورش کسری داشتیم ۲۰هزار نفر از این کسری از طریق دانشگاه فرهنگیان، ۲۰هزار نفر از طریق ماده ۲۸،  پنج هزار نفر از جامانده های دانشگاه فرهنگیان و ۲۵هزار نفر از طریق تبدیل وضعیت کسانی که حق التدریس بودند، جبران شد.

حاجی میرزایی ادامه داد: افرادی که به صورت نیروی حق التدریس با آموزش و پرورش کار می‌کنند و قانون ما را متعهد کرده است تا پایان برنامه توسعه این افراد را استخدام کنیم و زمانی که استخدام این افراد تمام شد از طریق ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان استخدام نیرو خواهیم داشت.

حاجی میرزایی افزایش کیفیت را اولویت دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: فلسفه تاسیس دانشگاه فرهنگیان داشتن معلم با کیفیت و توانمند است و علت وجودی دانشگاه فرهنگیان افزایش کیفیت معلمان است.

وی مهمترین ماموریت آموزش و پرورش را اجرای سند تحول دانست و گفت: اگر نقطه عزیمت سند تحول را در برنامه درسی آموزش ملی بدانیم و اینکه چه محتوا چه آموزش‌ها و چه مهارت هایی باید به دانش آموزان آموزش داده شود. یکی از اصلی‌ترین بحث های سند تحول  انتقال از دانش محوری به مهارت محوری است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: ماموریت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این است که تا پایان امسال الگوی بسته های یادگیری را تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند که مبنای تهیه بسته‌های آموزشی است. این محتوا باید توسط معلمان آموزش داده شود که دانشگاه فرهنگیان موظف به تربیت آن است. نظام آموزشی که این معلم در آن تدریس می کند باید ارزشیابی شود به طوری که نقاط قوت و ضعف را پیدا کند.

حاجی میرزایی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که مانع پیشرفت نظام آموزشی کشور می‌شود، کاستی در نظام ارزشیابی است. ارزشیابی بازخورد ضعف‌ها و کاستی‌ها را ارزیابی می‌کند. آنچه که در پایان نظام آموزشی ارزیابی می‌شود هیچ نسبتی با نظام آموزشی کشور ندارد. کنکور سنجش تست زدن دانش آموزان است اما اگر در طول دوره تحصیلی در مورد فضیلت، کرامت، مهارت، اخلاق و بسیاری از مفاهیم این چنینی کار شود در انتهای آموزش‌ها این مسائل ارزیابی نمی شود.

وی ادامه داد: ۸۵درصد رشته محل های دانشگاهی بدون کنکور قابلیت ثبت نام دارد و همه رقابت کنکور بر سر ۱۵درصد رشته‌ها است. سعی می‌کنیم پذیرش دانشجو را از طریق معدل انجام دهیم اما حذف کنکور زمانی آغاز می شود که محتوایی را که به دانش آموز می آموزیم فراتر از دانش محوری باشد و به عرصه‌های مختلف زیستی او از جمله جنبه های شخصیتی مهارتی توانایی حل مسئله و غیره توسعه دهیم و نظام سنجش هم بتواند این مهارت را بسنجد .بنابراین سند تحول می خواهد بنیان نظام آموزشی را تحول ببخشد.

وی ادامه داد: براساس سند تحول باید ۶ساحت تربیتی دانش آموزان آموزش داده شود و همه این قابلیت‌ها باید در دانش آموز ایجاد شود و دانش آموز امکان زیستن و زندگی کردن داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۹سال از اجرای سند تحول می‌گذرد، گفت: اگر بخواهیم تصویری از اجرای سند تحول داشته باشیم باید بگوییم کارهای زیادی درباره اجرای سند تحول انجام شده است اما این کارها به کف مدرسه نرسیده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: امسال ۲۵بسته تحولی طراحی کردیم تا بتوانیم نتایج اجرای سند را به خانواده‌ها و جامعه نشان دهیم و هدف این بسته‌ها ارائه نتایج اجرای سند تحول در کف مدرسه است و اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را با این بسته ها اجرا می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای سند تحول گفت: پروژه‌های استانی، ۲۵بسته تحولی و نظام ارزشیابی برای سند تحول آماده شده است تا مشخص کند هر یک از این اهداف تا چه حد رشد داشته است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز تهیه بسته های یادگیری را در دستور کار دارد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در اجرای سند تحول برای همه دانش آموزان باید برنامه داشته باشیم، گفت: در اجرای سند تحول به اهداف کوتاه، میان مدت و بلندمدت نیازمند داریم تا همه دانش آموزان در همه دوره های تحصیلی را شامل شود.

 وی اضافه کرد: یکی از خطاهایی که در گذشته انجام شده است این است که فکر می‌کنیم باید برای معلمان در اجرای سند تحول دوره های آموزشی بگذاریم این روش نمی تواند سند را به موضوع معلمان و جامعه تبدیل کند. گفتمان سند تحول زمانی شکل می‌گیرد که حول بحث هایی از سند گفتمان جمعی را شکل دهیم. به عنوان مثال هر دانش‌آموز باید بتواند حول بومی که در آن زندگی می کند یک مهارت داشته باشد و برای اجرای سند باید بگوییم که چطور هر دانش آموز می تواند یک مهارت داشته باشد این موضوعی است که برای خانواده، معلم و جامعه جذاب است و موضوع باید به تقاضای اجتماعی تبدیل شود تا تبدیل به گفتمان اجتماعی شود.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه از طریق انتقال جزوه های آموزشی و سخنرانی حس اجرای عمل پدید نمی آید، گفت: این موضوع زمانی که در بستر اجرا قرار می گیرد تبدیل به گفتمان می شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به برنامه ویژه مدرسه (بوم) اظهار کرد: هر مدرسه می تواند دو ساعت در هفته متناسب با مشورت هایی که با اولیا و دانش آموزان و نیازهایی که دانش‌آموزان و منطقه دارند برنامه آموزشی خودش را طراحی و آموزش می دهد.

وی در پایان گفت: تصویر آینده یک جامعه در آموزش آن کشور شکل می‌گیرد و آموزش و پرورش باید به موضوع جامعه تبدیل شود و آموزش و پرورش باید در اندازه های واقعی خود توسط همه جامعه از جمله خانواده، دولت و مجلس دیده شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-11-18 09:34

افزودن دیدگاه جدید