کد مطلب: 

251085

توانمندسازی مربیان قرآن با بهره‌مندی از شبکه شاد

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: توانمندسازی مربیان قرآن با برگزاری چندین دوره آموزشی با توجه به فعالیت در بستر فضای مجازی (شاد) در اولویت این وزارتخانه است.
توانمندسازی مربیان قرآن با بهره‌مندی از شبکه شاد

پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس به دلیل جلوگیری از تجمعات انسانی و حفظ سلامت فرزندان، آموزش‌ها در فضای مجازی آغاز شد.

آموزش در بستر فضای مجازی باعث شد تا ساعات اوقات فراغت آنها افزایش یابد، از این‌رو نیاز به برگزاری برنامه‌های آموزنده هنری، فرهنگی و ورزشی برای دانش آموزان به خوبی حس می‌شد، بنابراین وزارت آموزش و پرورش باید تدابیری برای این موضوع می‌اندیشید.

تقریبا پس از گذشت مدت زمانی از راه‌اندازی شبکه شاد، کانال‌هایی فرهنگی و هنری آموزنده، جشنواره و مسابقات مختلف در این سامانه برای دانش‌آموزان راه‌اندازی شد که از جمله آنها می‌توان به برنامه‌های مختلف حوزه قرآن، عترت و نماز اشاره کرد.

تهیه برنامه‌های قرآنی علاوه بر پُرکردن زمان مناسب اوقات فراغت دانش‌آموزان، می تواند با مفاهیم الهی باعث آرامش بخشی ذهنی و روحی دانش‌آموزان نیز شود، بنابراین ضرورت وجود این نوع برنامه‌ها دوچندان می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش به منظور درک و رفع نیازهای دانش‌آموزان سعی کرد تا برنامه‌های قرآن، عترت و نماز را به صورت تخصصی برای دانش‌آموزان ارائه کند تا آنها با عضویت در این کانال‌ها از آموزه‌های الهی بهره‌مند شوند.

محمدرضا مسیب‌زاده در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: این وزارتخانه پس از شیوع بیماری کرونا و حاکم‌شدن شرایط خاص در برگزاری فعالیت‌های رسمی و گروهی حضوری از جمله بخش‌های آموزشی بود که از همان نخستین روزها برنامه‌های خود را با تغییر روش و شیوه جدید در بستر فضای مجازی و شبکه شاد راه‌اندازی کرد.

وی با بیان این که مقدمات برنامه‌های سال تحصیلی جدید قرآن، عترت و نماز در بستر فضای شاد از تابستان نیز ویژه برای سال تحصیلی جاری آماده شد، افزود: در تابستان شرایط قرمز، زرد، و سفید در مناطق مختلف کشور پیش‌بینی شده بود و بیشتر فعالیت‌ها با در نظرگرفتن شرایط قرمز و تعطیلی بیشتر مدارس در بستر شاد در نظر گرفته شد.

برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۲ هزار نفر

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دوره سواد رسانه‌ای در سه سطح مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی در حوزه قرآن، عترت و نماز برای مربیان قرارگاه مجازی پیش‌بینی شد، در یک ماه و نیم گذشته سواد رسانه‌ای مقدماتی در بین ۲ هزار نفر از مربیان و کارشناسان کشوری و ستادی برگزار شد که هزار و ۵۰۰ نفر از این همکاران توانستند دوره را با موفقیت سپری کنند.

مسیب‌زاده یادآور شد: ۷۰درصد دوره سواد رسانه‌ای به صورت عملی و ۳۰ درصد به صورت تئوری طراحی شده بود که همکاران در عین آموزش مسایل تئوری نسبت به عملیاتی کردن و تولید یک کلیپ و برنامه خاص مد نظر آموزش‌ها اقدام می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین همزمان با برگزاری دوره سواد رسانه‌ای، امسال سه دوره ویژه معلمان و مدیران مدارس نیز پیش‌بینی شده که در قالب سه دوره ۲۰ هزار نفری آموزش ضمن خدمت در سامانه جامع نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

برگزاری دوره‌های طرح مبین برای ۲۰ هزار نفر

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت:  دوره‌های طرح مبین (مدیریت برنامه یاوران نماز) ویژه مدیران مدارس برای ۲۰ هزار نفر پیش‌بینی شده که در حال حاضر در حال اجراست.

به گزارش ایرنا، هدف از اجرای طرح مبین، مهارت افزایی مدیران مدارس در خصوص جذب دانش آموزان به اقامه نماز در مدارس است که از سال ۹۴ در مدارس راه‌اندازی شد.

آموزش روش تدریس احکام عملی نماز

مسیب‌زاده افزود: دوره آموزش روش تدریس احکام عملی نماز ویژه معلمان پایه سوم مدارس ابتدایی دخترانه و پایه هشتم دوره متوسطه اول پسران هر کدام برای ۲۰ هزار نفر پیش‌بینی شده که تا مجموع ۱۰۰ هزار نفر قابل ارتقاست.

وی ادامه داد: معلمان و همکاران بسیاری برای این دوره ثبت‌نام کرده اند و این دوره‌ها هم‌اکنون در حال اجراست اما نکته حائز اهمیت درباره برگزاری دوره‌ها این است که درواقع با همکاری ستاد مرکزی اقامه نماز محتوای این دوره‌ها برای تدریس و در قالب مجازی در اختیار معلمان و مدیران قرار گرفت.

آموزش مربیان ۷۵۰ دارالقرآن

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره راه‌اندازی دارالقرآن‌ها در فضای مجازی اظهار داشت: ۷۵۰ مرکز قرآنی در مناطق آموزش و پرورش به صورت مجازی و با تولید محتوای متمرکز از طریق کانال شاد در حال برگزاری است که آموزش های دارالقرآن ها مکمل آموزش معلمان عزیزاست که به صورت داوطلبانه است.

مسیب زاده یادآور شد: علاقه‌مندان به آموزه‌های بیشتر قرآنی می‌توانند با گذراندن دوره های تخصصی آموزشی دارالقرآن ها را طی و گواهینامه دریافت کنند.

وی عنوان کرد: معلمان می‌توانند فعالیت‌های غیر مستمر را به واسطه آموزش‌های دارالقرآن ارائه دهند تا به عنوان یک مزیت برای دانش‌آموزان تلقی شود اما نکته حائز اهمیت برای وزارت آموزش و پرورش، معلمان، دانش‌آموزان و اولیاء نوع آموزش و کسب سواد قرآنی برای دانش‌آموزان عزیز است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مربیان ۷۵۰ مرکز دارالقرآن از ۱۲ تا ۴۸ ساعت آموزش های مربوطه راعهده دار هستند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-11-13 11:34

افزودن دیدگاه جدید