کد مطلب: 

250634

سود سرشار کنسرن‌های اینترنتی در دوران پاندمی کرونا

در دوران کرونا همه زیان می‌بینند اما کنسرن‌های اینترنتی نه تنها زیان نمی‌بینند، که سود سرشار می‌برند. گوگل، اپل، فیس‌بوک و آمازون در سه ماه گذشته روی هم ۳۸ میلیارد دلار سود برده‌اند و از همه بیشتر فروشگاه اینترنتی آمازون.
سود سرشار کنسرن‌های اینترنتی در دوران پاندمی کرونا

به گزارش سیتنا به نقل از دویچه وله، گسترش پاندمی و تغییر عادت‌ها و رفتارهای مردم به سود کنسرن‌های اینترنتی تمام شده است. آمازون با فروش از راه اینترنت در سه ماهه گذشته به رکوردی تازه در فروش رسیده است.

درآمد فیس‌بوک از آگاهی‌های تبلیغاتی بالا رفته، زیرا شرکت‌های متوسط و کوچک برای جبران زیان مالی خود در دوران بحران بیش از پیش به اینترنت متوسل می‌شوند.  

در کنسرن گوگل هم کار شبکه یوتیوب رونق فراوانی پیدا کرده، زیرا مردم بیش از گذشته خانه‌نشین شده‌اند و سرگرم دنیای مجازی.

اپل هم در روزگار کار و آموزش از راه دور، موفق شده کامپیوترها و تجهیزات اینترنتی بیشتری به فروش برساند.

حجم معاملات آمازون در سه ماه گذشته نسبت به سال گذشته حدود ۳۷ درصد افزایش داشته و سود این کنسرن با افزایشی سه برابری به رکورد ۳ / ۶ میلیارد دلار رسیده است.

مردم بیش از پیش از آمازون کالا می‌خرند و حالا در آستانه سال نو میلادی از خانه برای دوستان و بستگان خود کادو سفارش می‌دهند.

آمازون انتظار دارد که حجم فروش این شرکت در فصل جاری میان ۱۱۲ تا ۱۲۱ میلیارد دلار باشد که در تاریخ فعالیت این شرکت بزرگ بی‌سابقه است.

از آغاز گسترش پاندمی کرونا فروش آمازون پیشرفت روزافزون داشته و اکنون فروش ذخیره‌های اطلاعاتی مانند کلاود و سرویس‌های اینترنتی نیز به رونق این کسب و کار افزوده است.

رونق کسب به رغم بحران کرونایی

در آغاز گسترش پاندمی این نگرانی وجود داشت که با کاهش فعالیت بسیاری از بنگاه‌های متوسط و کوچک، فیس‌بوک شمار زیادی از آگهی‌های تبلیغاتی را از دست بدهد، در واقع هم کرونا به فعالیت بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها پایان داد. اما با وجود این، بسیاری از شرکت‌ها برای یافتن راه‌حل‌های تازه به اینترنت مراجعه کردند.

با افزایش آگهی‌های تبلیغاتی معاملات فیس‌بوک به میزان ۲۲ درصد بالا رفت و به ۲ / ۲۱ میلیارد دلار رسید، که عایدی شبکه اجتماعی را ۲۹ درصد بالا برد و به ۸۵ / ۷ میلیارد دلار رساند.

شمار کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک طی سه ماه ۳۰ میلیون نفر افزایش یافت و به حدود یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون کاربر رسید. روزانه بیش از ۲ و نیم میلیارد نفر در سراسر جهان به اپلیکیشن‌های این کنسرن، یعنی اینستاگرام و وتس‌اپ مراجعه می‌کنند.

در همین شرایط سود سرشاری نصیب گوگل شده است و این کنسرن با افزایش فروش تا بیش از ۴۶ میلیارد یورو، سود خود را به بیش از ۱۱ میلیارد دلار افزایش داده است. بیشترین درآمد این شرکت از پخش آگهی‌های تبلیغاتی حاصل می‌شود.در سه ماهه قبل عایدی یوتیوب، وابسته به گوگل، نیز به شکلی جهشی افزایش یافت و به پنج میلیارد دلار رسید.

تجهیزات پرطرفدار اپل

برخلاف کنسرن‌های یادشده که درآمد آنها بیشتر از فروش خدمات نرم‌افزاری بود، بالاترین منبع درآمد اپل همچنان از فروش دستگاه‌ها و تجهیزات سخت‌افزاری است.

اشکالی که در فصل گذشته برای اپل پیش آمد، این بود که برخلاف وعده‌ای که داده بود، نتوانست آیفون تازه خود را در ماه سپتامبر عرضه کند و یک ماه بعد آن را به بازار فرستاد. همین تأخیر سود اپل را حدود ۷ و نیم درصد یعنی تا ۷ / ۱۲ میلیارد دلار پایین آورد.

از فروش آیفون نسبت به سال قبل حدود یک پنجم کاسته شد و به حدود ۲۶ و نیم میلیارد دلار کاهش یافت؛ اما مجموع فروش اپل حدود یک درصد افزایش داشت و به ۷ / ۶۴ میلیارد دلار رسید.

در سه ماهه گذشته حجم فروش اپل از کامپیوترهای مک و آی‌پدهای جدید روی هم نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار بوده است.

اکنون باید منتظر بود و واکنش مشتریان را به آیفون ۱۲ که قرار است در آستانه سال نو میلادی عرضه شود، مشاهده کرد.

نگرانی تازه بزرگترین کنسرن‌های اینترنتی این است که دادگستری ایالات متحده بیش از پیش آنها را به خاطر تخلف از اصول رقابت آزاد زیر فشار قرار داده است. برای نمونه هفته گذشته وزارت دادگستری آمریکا کیفرخواستی علیه شرکت گوگل تنظیم کرد.

دادگستری آمریکا گوگل را متهم کرده است که ماشین جستجوی این شرکت به شکلی جانبدارانه و غیرقانونی به سود صاحبان سهام و آگهی عمل می‌کند و بدین سان مقررات رقابت آزاد را زیر پا می‌گذارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-11-01 15:48

افزودن دیدگاه جدید