کد مطلب: 

250466
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات:

برخی مدیران هنوز با کارتابل کاغذی عجین هستند/ دوران کرونا می‌تواند گسست چند ساله‌ی الکترونیکی کردن خدمات را جبران کند/ گزارش دستگاه‌های موفق و تعللگر به رییس جمهور داده می‌شود

رییس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک، با اشاره به عقب ماندگی چند ساله در حوزه الکترونیکی کردن سرویس ها و خدمات، دوران کرونا را فرصتی دانست که می توانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.
برخی مدیران هنوز با کارتابل کاغذی عجین هستند/ دوران کرونا می‌تواند گسست چند ساله‌ی الکترونیکی کردن خدمات را جبران کند/ گزارش دستگاه‌های موفق و تعللگر به رییس جمهور داده می‌شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رییس گارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک در نشست خبری آنلاین درگزارشی به روند شکل گیری این شورا و ماموریت های آن اشاره کرد و گفت: هم اکنون این شورا به عنوان نهادی مستقل عمل می کند و در این دوره جدید فعالیت شورا، نظارت ها، هماهنگی و تعامل پذیری دستگاه ها بیشتر شده است.

وی به برگزاری 17 جلسه کارگروه تعامل پذیری اشاره کرد و افزود: این کارگروه در ذیل شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی فعالیت می کند.

رییس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک با اشاره به چالش های این حوزه، گفت: چالش های اصلی این حوزه در لایه های فنی، معنایی، بین سازمانی و سیاست گذاری  مشاهده می شد که این کارگروه نقش پررنگی در مرتفع کردن این چالش ها داشته و با ایجاد هماهنگی و کمک به دستگاه ها برای رفع این مشکلات تلاش کرده است.

باقری اصل با اشاره به اینکه 5 جلسه آخر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با حضور رییس جمهور برگزار شده است، گفت: در ابتدای سال جاری 10 پروژه اولویت دار از طرف رییس جمهوری ابلاغ و برخی از پروژه ها که در زمان کرونا اولویت بیشتری داشت هدف گذاری شد و به صورت هفتگی و ماهانه درباره این پروژه ها به مسوولین گزارش ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد جدید شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه واقعی خدمات و سرویس ها به مردم است، افزود: دبیرخانه این شورا زمانی از اجرای پروژه ای قانع می شود که نتیجه آن برای مردم ملموس شده باشد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه برخی از این پروژه ها در حال اجرایی شدن و برخی نیز به موانعی برخورده، گفت: دبیرخانه شورا با همکاری دستگاه های متولی، به صورت ویژه در حال بررسی این موانع و رفع آنها است.

وی استعلام مدارک تحصیلی و گواهی اشتغال به تحصیل را یکی از محورهای موفق در این حوزه عنوان کرد و افزود: بسیاری از پایگاه داده ها مانند پایگاه داده مدارک تحصیلی باید مرجع و درباره صحت داده نیز پاسخگو باشد و هم اکنون نیز با همکاری وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد امروز یک پایگاه اطلاعات از مدارک تحصیلی تشکیل شده که دامنه اطلاعات آن نیز در حال افزایش است.

باقری اصل تصریح کرد: با این پروژه ثبت نام برخط دانشجویان نیز انجام می شود و تاکنون بیش از 90 دانشگاه امکان ثبت نام آنلاین را ایجاد کرده اند.
وی پروژه دیگر این حوزه را برگزاری الکترونیکی مجامع شرکت های بورسی، توزیع سود سهام و ثبت نام سجام اعلام کرد و افزود: پرتفوی سهام عدالت اتفاق بزرگی بود که مردم بدون نیاز به مراجعه، وضعیت سهام عدالت خود را مشاهده می کردند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از واریز 13 میلیون سود سهام بدون مراجعه حضوری سهام داران خبر داد.

وی گام بعدی این حوزه را سلامت الکترونیک بیان کرد و افزود: برای نخستین بار پایگاه بیمه ای کشور به صورت یکپارچه درآمد و با این کار امکان اجرای نسخه الکترونیک و حذف دفترچه های  بیمه نیز میسر می شود.

باقری اصل تاکید کرد: 80درصد مراکز درمانی به بیمه سلامت و تامین اجتماعی متصل شدند و برای حذف کامل دفترچه های کاغذی نیاز به اقداماتی در حوزه داروخانه ها داریم که با انجام آن با اخذ کد ملی تمام این مراحل به صورت الکترونیکی انجام می شود.

وی افزود: با تصویب شورا در جلسه آینده، این پروژه در ابتدا به صورت آزمایشی در 4 استان و تا پایان سال نیز در تمام کشور اجرایی می شود.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، پروژه اولویت دار دیگر را مربوط به سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: سرویس های بیمه بیکاری، تایید نسخه، سوابق بیمه شدگان به صورت الکترونیکی انجام می شود و تامین اجتماعی اعلام کرده سرویس الکترونیکی برای بازنشستگی و مفاصا حساب خدمات کارفرمایی نیز در حال انجام است.

وی سازمان امور مالیاتی را یکی دیگر از اولویت های الکترونیک کردن خدمات و سرویس ها عنوان کرد و افزود: اخذ مالیات بر نقل و انتقال املاک در املاک مسکونی به صورت عملی راه اندازی شده است و ابلاغ الکترونیک مالیات و پرداخت آن، صدور گواهی نامه مالیات بر ارزش افزوده نیز به صورت کامل اجرایی شده است.

باقری اصل تصریح کرد: مطالبه شورا از سازمان امور مالیاتی در اختیار قرار دادن اظهارنامه های برآوردی برای مودیان مالیاتی است که مردم بتوانند این به صورت برخط اظهارنامه را تایید کنند یا وارد فرایند اعتراضی شوند.

وی خدمات بانک مرکزی را یکی دیگر از اولویت های الکترونیکی کردن سرویس ها بیان کرد و افزود: بانک مرکزی بعد از چند سال برای ارائه کیف پول الکترونیکی دستورالعملی را تدوین و ابلاغ کرده که باید برای اجرایی شدن آن نیز پیگیری ها انجام شود.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، خدمات پرداخت کارت های اعتباری و حذف مستندات کاغذی در زمان افتتاح حساب از موارد پیگیری این شورا اعلام کرد و گفت: در این حوزه بانک مرکزی کم کاری هایی دارد و بهتر است به جای ابلاغ مصوبات شورا به بانک ها، دستورالعملی های داخلی بانک ها را اصلاح کند.

وی افزود: مرکز ملی تبادل اطلاعات به صورت رایگان اطلاعات متوفیان و همچنین محل سکونت قانونی افراد را دارند اما برخی از بانک ها این اطلاعات را به روز نمی کنند و مردم در مراجعه به بانک ها، به مراکز دیگر ارجاع داده می شوند.

رییس گارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک تصریح کرد: مرکز ملی تبادل اطلاعات حدود 740 سرویس را ارائه می دهد و بسیاری از استعلامات حذف شده است اما برخی از سرویس دهندگان هنوز برای مردم در این موارد مشکل ایجاد می کنند.

وی به مصوبه سامانه واحد تجارت اشاره کرد و افزود: این مصوبه سال ها به اجرا نرسیده بود و هم اکنون این شورا با هماهنگی دستگاه های متولی این حوزه درتلاش است یک پنجره واحد تجارت در کشور داشته باشیم.

باقری اصل با انتقاد از سختی تبادل اطلاعات بین گمرک، وزارت صمت و بنادر، تاکید کرد: تمام این دستگاه ها حاکمیتی و وظیفه سرویس دهی به مردم را دارند و جای سوال دارد که با توجه به امکان الکترونیکی کردن چرا در این حوزه اقدام مناسبی انجام نشده است.

وی در پاسخ به سیتنا افزود: برخی از مدیران برای تحول دیجیتال انگیزه ای ندارند و هنوز با کارتابل کاغذی بیشتر عجین هستند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، تاکید کرد: منافع شرکت های اقماری برخی از دستگاه ها نیز در مقاومت برای تبادل اطلاعات و الکترونیکی کردن سرویس ها اثرگذار است.

وی افزود: البته در برخی از دستگاه ها موازی با الکترونیکی کردن سرویس ها، این فرآینده ها را هنوز به صورت فیزیکی و کاغذی انجام می دهند که این وضعیت به مرور با گذشت زمان اصلاح می شود.

باقر اصل در پاسخ به سوالی درباره سرویس های تامین اجتماعی و عدم حذف فرآیند های کاغذی این سرویس ها، گفت: نظارت برای اجرای صحیح فرآیند های الکترونیکی با دستگاه های متولی این حوزه است و شورای اجرایی فناوری اطلاعات ابزاری برای تنبیه ندارد و فقط می تواند نحوه اجرا و پیشرفت امور را به مسوولین کشور گزارش دهد.

وی افزود: در مورد فعالیت کارگزاری های تامین اجتماعی واقعیت این است که فعالیت آنان با شرایط جدید زائد است.

باقری اصل به گسست چند ساله در الکترونیکی کردن سرویس ها و خدمات اشاره کرد و گفت: دوران کرونا باعث شده که این گسست به سرعت جبران شود اما برخی از دستگاه ها از این فرآیند جامانده اند.

وی با اشاره به اینکه در کشور 10 میلیون نفر کارت هوشمند ملی ندارند، افزود: با توجه به شرایط کرونا و نیاز به برخی ابزارها برای عملی کردن استفاده واقعی از کارت هوشمند برای احراز هویت اما در تلاش هستیم از احراز هویت بیومتریک برای ثبت نام و دریافت سیم کارت استفاده کنیم.

وی به عدم کارکرد دفاتر خدماتی دستگاه ها مانند گذشته اشاره کرد و افزود: کارکرد این دفاتر باید تغییر کند و می توانند به کسانی که برای دریافت خدمات الکترونیک دچار مشکل هستند به صورت برخط ارائه خدمت کنند.

باقری اصل خبر داد: هفته آینده اسامی دستگاه هایی که در این حوزه پیشرفت مناسبی داشتند و دستگاه هایی که تعلل کرده اند را به رییس جمهور گزارش می کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-10-28 13:16

افزودن دیدگاه جدید