کد مطلب: 

248654
آذری جهرمی در دیدار با فعالان اقتصادی زنجان:

بی انصافی است که عده‌ای با سیاسی کاری، کل شبکه ملی اطلاعات را محدود به پیام رسان می‌کنند/ پیام رسان مهم است، ابعاد سیاسی و امنیتی هم دارد، اما اقتصاد دیجیتال فقط پیام‌رسان نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: خیلی بی انصافی است که عده‌ای کل شبکه ملی اطلاعات را با سیاسی کار محدود به پیام رسان می‌کنند.
بی انصافی است که عده‌ای با سیاسی کاری، کل شبکه ملی اطلاعات را محدود به پیام رسان می‌کنند/ پیام رسان مهم است، ابعاد سیاسی و امنیتی دارد، اما اقتصاد دیجیتال هم فقط پیام‌رسان نیست

به گزارش سیتنا، محمد جواد آذری جهرمی در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه خود به استان زنجان در نشستی با حضور فعالان اقتصادی نخبگان و صاحبان کسب و کار در حوزه ICT با بیان اینکه اقتصاد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات علی رغم همه رکودها رشد داشته است گفت: در سال 98 رشد اقتصادی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بنا بر آمار مرکز آمار 31 درصد مثبت بوده است. این در حالی است که پیش بینی برنامه ششم توسعه برای نرخ رشد سالانه ارزش افزوده بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات 19درصد بوده است.

وی افزود: سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در حوزه اقتصاد کشور و تولید ناخالص کشور به عدد 6.5 درصد رسیده است. این آمار در سال 1396، 2.7 درصد بوده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مفهوم این آمارها این است که اقتصاد حوزه ارتباطات و فناوری بزرگتر شده است که علایم آن با گسترش ارائه خدمات به واسطه ارتباطات و فناوری اطلاعات ملموس است گفت: اثرات رشد اقتصاد دیجیتال در زندگی ملموس است که این خود نشانه‌ای از بزرگ شدن اقتصاد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است که بخشی بزرگی از رشد مرهون توسعه‌ زیر ساخت های ارتباطی است.

وی افزود: دو سال پی ‌در پی به گواهی سازمان ملل ایران، دومین نرخ رشد توسعه ICT در دنیا را به خودش اختصاص داد.

آذری جهرمی ادامه داد: در یک دوره دو، سه ساله کل کشور به تکنولوژی نسل چهارم متصل شد یا رشد 33 برابری هسته شبکه ملی اطلاعات طی سه سال محقق شد. بیش از 20 هزار میلیارد تومان فقط دولت و بیش از 100هزار میلیارد تومان بخش خصوصی در حوزه زیر ساخت‌ها سرمایه ‌گذاری کردند که باعث شدحرکت بزرگی رقم بخورد.

وی تصریح کرد: همه این اقدامات بخش عمده آن منجر به توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات شده است. شبکه ملی اطلاعات سه واژه دارد. ابتدا باید شبکه را ساخت تا بتوان آن را ملی اطلاعات کرد.
وی با بیان اینکه برخی انتقاد می‌کنند که در حوزه شبکه ملی اطلاعات کاری انجام نشده است، تصریح کرد: اگر این شبکه وجود نداشت، سرمایه ‌گذاری انجام نشده بود، نرم‌افزارهای بومی چگونه می‌توانستند به مردم ارائه خدمت کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه پیام رسان همه حوزه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال نیست، گفت: خیلی از اپلیکیشن ها در حال ارائه خدمت به مردم هستند و توان رقابت با نمونه‌های خارجی را هم دارند. اگر شبکه ملی اطلاعات وجود نداشت یا اگر شهرهای مختلف 4G نبود تا در اختیار خدمات ایرانی باشد، اقتصاد بخش خدمات هرگز شکل نمی‌گرفت.

آذری جهرمی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات اجزای مختلفی مثل مراکز IXP یا گذرگاه‌های ایمن مرزی دارد، گفت: پیش از این اگر یک حمله سایبری مثلا به هدفی در استان چهارمحال و بختیاری می‌شد، تمام مسیر ارتباطات کشور از دسترس خارج می‌شد. این ساختاری بود که ما در سال 92 و 93 با آن رو به رو بودیم. امروز سنگین‌ترین حملات سایبری روی گذرگاه‌های بین‌المللی وارد می‌شود، اما شبکه داخلی ما متاثر نمی‌شود. این یعنی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و روی آن کار شده است.

وی افزود: خیلی بی انصافی است که عده‌ای کل شبکه ملی اطلاعات را با سیاسی کار محدود به پیام رسان می‌کنند. پیام رسان مهم است، ابعاد سیاسی و امنیتی دارد اما همه شبکه ملی اطلاعات پیام رسان نیست. اقتصاد دیجیتال هم فقط پیام‌رسان نیست.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اتفاقات بزرگی در این مدت برای رشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رخ داده است.

وی با بیان اینکه برخی با ایجاد حواشی سیاسی حول محور شبکه ملی اطلاعات دنبال دور کردن ما از اهدافمان هستند، اظهار کرد: طبیعی است این حواشی سیاسی ایجاد می‌شود چرا که پدیده فناوری اطلاعات، پدیده جدیدی است و همه چیز را درگیر کرده است. انواع کسب و کارها سنتی، انحصارها و... را به هم زده؛ بنابراین طبیعی است که همه نسبت به آن حساسیت پیدا کنند و عده‌ای هم مخالف سیاسی آن شوند.

وی افزود: این ضرورت آمادگی بیشتر بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را نشان می‌دهد که ظرفیت‌ها و آمادگی‌ها‌ را بالا ببریم و صرفا به توسعه فنی فکر نکنیم، همزمان با توسعه فنی، سایر بخش‌ها را پیش ببریم.

پیش از سخنان وزیر ارتباطات تعدادی از فعالان اقتصادی، نخبگان و صاحبان کسب و کارها در حوزه ICT نقطه نظراتی را بیان کردند که آذری جهرمی توصیه‌ها و رهنمودهایی به آنان ارائه کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-09-09 16:28

افزودن دیدگاه جدید