کد مطلب: 

248083

ارتقاء تاب‌آوری اقتصاد، محور همه فعالیت‌ها و تلاش‌های دولت است

رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت که به صورت ویدئو کنفرانس در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان رجایی و باهنر تاکید کرد که دولت تدبیر و امید همواره رهنمودهای مقام معظم رهبری را وجه همت خود برای رفع مشکلات و عمران و آبادانی کشور قرار داده است.
ارتقاء تاب‌آوری اقتصاد، محور همه فعالیت‌ها و تلاش‌های دولت است

به گزارش سیتنا، حسن روحانی روز یکشنبه در این نشست، "ارتقاء تاب‌آوری اقتصاد و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی" را یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست و اظهارداشت: در همین راستا ارتقاء تاب‌آوری اقتصاد و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سرلوحه و محور همه فعالیت‌ها و تلاش‌های دولت قرار گرفت که آثار مثبت آن در مواجهه با تکانه‌های بیرونی به اقتصاد کشور در سال‌های اخیر آشکارا قابل مشاهده است.

 روحانی با اشاره به همه‌گیری کرونا که از اواخر سال گذشته جمهوری اسلامی ایران را نیز مانند دیگر کشورهای دنیا تحت تأثیر قرار داده است، گفت: پیش از شیوع کرونا نیز کشور در دوره دولت تدبیر و امید با ۲ تکانه بیرونی جدی دیگر مواجه شده بود که یکی سقوط قیمت نفت در اوایل سال ۹۳ و دومی تحریم‌های شدید و ظالمانه آمریکا از سال ۹۷ بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر چه سقوط قیمت نفت و بویژه تحریم‌های بی‌سابقه و ظالمانه آمریکا مشکلاتی را نیز برای مردم ایجاد کرد اما دولت در مواجهه با این مشکلات، کشور را به خوبی اداره کرد و با بهره‌گیری از تجربه مواجهه موفق با این دو تکانه، توانست کشور را در برابر مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا نیز به خوبی مدیریت کند.

 روحانی خاطر نشان کرد: در حالی که اقتصاد بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا تا ۲۰ درصد کوچک شد اما اقتصاد ایران در برابر مشکلات ناشی از شیوع کرونا تنها ۳ درصد آسیب دید که این نشان توانمندی دولت در ایستادگی در برابر این مشکل و مدیریت آن است.

رئیس جمهور ادامه داد: البته دولت از پیش و در راستای عمل به تأکیدات حضرتعالی برای کاهش اتکاء بودجه به نفت در طول سال‌های گذشته اتکاء بودجه به نفت را به ۹.۹ دهم درصد در سال ۹۸ رسانده بود که امسال این اتکاء از این هم کمتر شد.

روحانی در توضیح دستاوردهای دولت تدبیر و امید در ۷ سال گذشته، گفت: در حالی که شیوع کرونا در همه کشورها باعث افزایش بیکاری شد، در ایران در طول مدتی که با همه‌گیری کرونا مواجه بوده‌ایم، بیکاری در مجموع ۱.۱ دهم درصد کاهش هم یافته است که این دستاورد به خودی خود حاصل نشده بلکه در سایه تلاش‌های دولت در سال‌های گذشته تحت رهنمودهای حضرتعالی به دست آمده است.

رئیس جمهور با اشاره به ۲ برابر شدن تخت‌های بیمارستانی در طول مدت سپری شده از دولت تدبیر و امید نسبت به تمام سال‌های پیش از این دولت تا پیروزی انقلاب اسلامی، کاهش چشمگیر هزینه‌های درمان مردم، افزایش قابل توجه تجهیزات پزشکی و نرخ دسترسی مردم به پزشک و امکانات پزشکی به شکلی برابر در سراسر کشور، اضافه کرد: دولت برغم مشکلات فراوان اقتصادی، تحولی بزرگ را در بخش درمانی و سلامت کشور ایجاد کرده که حاصل آن را در پایین‌بودن تعداد جانباختگان ناشی از کرونا در کشورمان نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته مشاهده کردیم.

 روحانی به گسترش چشمگیر زیرساخت‌های ارتباطی در دولت تدبیر و امید و ۳۳ برابر شدن ظرفیت تبادل اطلاعات در عرصه فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: در عرصه دولت الکترونیک از رتبه ۱۰۶ به رتبه ۸۶ ارتقاء یافتیم و اقدامات دولت در این عرصه در ایام شیوع کرونا کمک بسیاری به اجرای پروتکل‌های بهداشتی و صیانت از جان مردم کرده است.

رئیس جمهور افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کشور از ۵۵ به ۵ هزار و ۲۰۰ شرکت در طول دولت تدبیر و امید را دستاورد مهم دیگری عنوان کرد که علاوه بر یاری به رونق اقتصادی در کشور در ایام شیوع کرونا نیز در زمینه تأمین داروها و تجهیزات مورد نیاز کمک بزرگی به سیستم بهداشتی و درمانی کشور کردند.

 روحانی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید تنها دولتی بود که پس از انقلاب فعالیت خود را در شرایط رکود تورمی شدید آغاز کرد، اما به فاصله کوتاهی نرخ تورم را کاهش داده و برای اولین بار پس از ۲۶ سال آن را تک رقمی کرد، اظهار داشت: حدود ۳ سال پس از آغاز فعالیت خود با ثبت نرخ رشد اقتصادی ۱۴ درصدی در جایگاه نخست رشد اقتصادی دنیا قرار گرفت.

رئیس جمهور تصریح کرد: در ۷ سال گذشته تولید کشور در صنعت پتروشیمی و فولاد تقریباً به ۲ برابر افزایش پیدا کرده و درآمدهای کشور از محل صادرات محصولات پتروشیمی از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسیده که با اتمام جهش سوم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ این درآمدها به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید. تولیدات کشور در زمینه تولید آلومینیوم، مس، صنعت خودرو و لوازم خانگی و دیگر عرصه‌ها نیز از افزایش و رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

 روحانی با بیان اینکه در ۴ ماهه ابتدایی سال ۹۸ نرخ رشد تولیدات کشور برغم شیوع کرونا نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: تولید محصولات کشاورزی که در ابتدای دولت تدبیر و امید ۹۷ میلیون تن بود، به ۱۲۵ میلیون تن رسیده و تا پایان این دولت به بیش از ۱۳۰ میلیون تن خواهد رسید. سطح زیرکشت گلخانه‌ای کشور نیز از ۸ هزار هکتار به ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار و راندمان آبیاری نیز از ۹۰۰ گرم تولید محصول در ازای یک مترمکعب آب به ۱۳۵۰ گرم رسیده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در طول ۷ سال گذشته ۴.۵ میلیون واحد مسکن ساخته شده است، گفت: در حالی که در دولت قبل تنها ۷۷۵ هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده بود در این دولت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر، تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است و در زمینه ساخت مسکن اجتماعی و مسکن روستایی اقدامات خوبی انجام شده که در آینده شاهد تحولات مثبت ناشی از آنها در عرصه مسکن خواهیم بود.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه توسعه بنادر و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز برای رونق تولید، اظهارداشت: در طول این دولت بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر راه‌آهن و ۱۰ هزار کیلومتر راه احداث شده، ظرفیت جابجایی کالا در بنادر ۶۶ هزار تن افزایش داشته و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار شتاب یافته است.

روحانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت تدبیر و امید تلاش در اجرای عدالت و کمک به معیشت مردم محروم و مستضعف بوده است، تصریح کرد: تعداد روستاهای برخوردار از گاز در این دولت از ۱۴ هزار به ۳۱ هزار روستا افزایش یافته و تعداد روستائیان برخوردار از آب آشامیدنی سالم و پایدار از ۹۰۰ هزار نفر به ۱۰ میلیون نفر رسیده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: پوشش شبکه برق‌رسانی در کشور تقریباً از ۹۹ درصد عبور کرده و ۳۲ هزار روستا از امکانات ارتباطی پهن‌باند برخوردار شده‌اند و در بخش سلامت و راه روستایی نیز خدمات چشمگیری ارایه شده است.

روحانی در ادامه سخنان خود افزایش ۶ برابری حداقل حقوق کارگران و کارمندان در ۷ سال اخیر برغم مشکلات مالی، افزایش ۶ برابر مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و افزایش ۵ برابری حقوق فرهنگیان را از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: دولت با وجود محدودیت‌های شدید مالی پس از شروع کرونا علاوه بر اعطاء وام یک میلیون تومانی به همه خانواده‌هایی که یارانه دریافت می‌کنند، بسته‌های متنوع حمایتی و وام ودیعه مسکن نیز برای کمک به آسیب‌دیدگان از مشکلات ناشی از کرونا در نظر گرفت.

رئیس جمهور اظهارداشت: در جلسه امروز دولت تصمیم گرفتیم برای حدود ۳ میلیون نفر جمعیت کشور که مصرف برق آنها پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است، هزینه برق رایگان شود تا برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی برق مستضعفین و اقشار محروم کم مصرف رایگان شود.

 روحانی با اشاره به تلاش‌های دولت در زمینه استیفای حقوق ملت ایران در عرصه بین‌المللی، تصریح کرد: امروز در زمینه بهره‌برداری از میادین مشترک گازی و نفتی و ساماندهی آب‌های مرزی گام‌های موفقی برداشته شده و در دو دعوای مهم حقوقی با آمریکا تا به حال در دادگاه لاهه پیروز بوده‌ایم و علاوه بر لغو قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی توانستیم پرونده PMD علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز ببندیم.

رئیس جمهور با تأکید دوباره بر اینکه عمل به توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری، سرلوحه همه خدمات‌ و تلاش‌های دولت تدبیر و امید بوده است، گفت: دولت تلاش کرده با اصلاح ساختار بودجه و نظام بانکی و تکمیل زیرساخت‌های دولت الکترونیک هر چه بیشتر در نظام مالی و اداری کشور شفافیت ایجاد کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-08-23 16:57

افزودن دیدگاه جدید