کد مطلب: 

247100

باید نقش دانش و نوآوری را در پیشرفت اقتصاد نمایان کنیم

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان همدان، گفت: باید اثر دانش را در اقتصاد ببینیم. مگر می‌شود این همه در حوزه آموزش خرج کرد و اثر آن را در اقتصاد کشور و زندگی مردم ندید. پس قطعا جایی از راه را اشتباه رفته‌ایم.
باید نقش دانش و نوآوری را در پیشرفت اقتصاد نمایان کنیم

به گزارش سیتنا، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این نشست، گفت: همدان استان فوق‌العاده‌ای از نظر زیرساخت‌های طبیعی و انسانی است و قریب به 100 هزار دانشجو و حدود 3 هزار هیات علمی دارد. اقتصاد دانش‌بنیان یک نرم‌افزار است که روی سخت‌افزار کشور می نشیند. باید فرهنگ را تغییر دهیم. متاسفانه نفت خیلی از زیرساخت‌های فرهنگی کشور را نابود کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: نفت به بچه های ما یاد داد که استخدام شوند و این کار را به یک ارزش تبدیل کرد که باعث نابودی کارآفرینی شد. کشوری که 4 هزار سال تاریخ کارآفرینی، تجارت، اقتصاد، دانش و فناوری داشت به واسطه پول نفت بسیاری از زیرساخت های فرهنگی خود را از دست داد. 

ستاری در ادامه بیان کرد: ما اگر به  بچه‌های خودمان بفهمانیم که معنای استخدام خیانت، کشتن نوآوری و از بین بردن اعتماد به نفس است، قدم بزرگی برداشته‌ایم. در اقتصاد نفتی همه مشکلات با پول حل می‌شود. اگر پول داشته باشید اشتغال، سواد و فناوری دارید در حالیکه اینها خریدنی نیست.

ارزش دانش بیشتر از تامین ماده اولیه

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، دانش و فناوری خریدنی نیست بلکه یاد گرفتنی است. اما ما با آلوده شدن در اقتصاد نفتی این‌ها را از دست دادیم. از جمله بخش‌هایی که به نفت آلوده شد دانشگاه‌های کشور بود. دانشگاهی که صددرصد پول خود را از دولت بگیرد مثل صنعتی است که دولتی باشد.

رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: پژوهشی که از پول دولت بیرون بیاید محصول نخواهد داشت و برای مردم مفید نیست. اگر می‌خواهید پژوهشی محصول محور داشته باشید باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را داشته باشید. پول دولت در زیرساخت‌های پژوهشی باید هزینه شود ولی کار پژوهشی با پول دولت، محصول محور نیست.

به گفته ستاری، در تاریخ کشور امروز بیشترین هزینه را در بخش آموزش داریم اما خروجی نمی‌گیریم. وقتی روی پژوهش هزینه می‌کنید، باید 5 سال یا 10 سال بعد نتیجه آن را در زندگی مردم مشاهده کنید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: امروز قیمت یک کیلو بذر خیار و گوجه در دنیا از قیمت طلا بیشتر است. چون این دانش است که به ماده اولیه قیمت و ارزش می‌دهد. دیگر نفت و زعفران به خودی خود ارزشی ندارند. مهم این است که چه چیزی از این مواد می سازید. اینکه قرار است از این مواد چه رنگی، چه دارویی و چه عطری تولید شود مهم است.

نوآوری بزرگ‌ترین نعمت

ستاری افزود: برگ ترین موهبتی که خدا به انسان داده نوآوری است. اما نوآوری در جوامعی با اقتصاد زیرزمینی به راحتی سرکوب می شود. کلید این قضیه و نگه داشتن نوآوری در میان جوانان در دست خود ما است. این کار هم با تغییر فرهنگ اتفاق می افتد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: این که در استان از کشف یک معدن گچ خوشحال شوید، خیلی تفاوت دارد با اینکه یک دانشجو را از دل دانشگاه های بزرگ تهران به استان خود بازگردانید. این خوشحالی بزرگ تر است. این یک فرهنگ عمومی است که باید اصلاح شود. دانشگاه ها کلید حل مسایل استانی در خود استان هستند. مشکلات با دانش و عقل در داخل خود استان حل می شود. راه حل ها بومی است.

ستاری همچنین گفت: این راه حل ها در دست همین شرکت های دانش بنیان است. همه باید محیط کسب و کار و مجوزها را اصلاح کنیم. دانشگاه و صنعت باید با همه امکانات خود پای کار باشند. دانشگاهیان فراموش نکنند که با پول و مالیات مردم درس خوانده اند. چون مردم فکر می کنند دانشگاهیان می توانند مشکلات کشور را حل کنند و توسعه دهند.

دانشگاه محور توسعه استان‌ها

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: دانشگاه باید محور توسعه استان باشد. ولی این زمانی اتفاق می افتد که عدد قابل توجهی از درآمد از محل توسعه فناوری، قراردادهای ارتباط با صنعت و شرکت های دانش بنیان تامین شود. دانشگاهی که صد در صد پول خود را از دولت بگیرد هیچ تاثیری در جامعه ندارد.

ستاری با تاکید بر اینکه باید جهت گیری دانشگاه ها اصلاح شود گفت: باید در کنار تغییر نگاه دانشگاه، نگاه صنعت و جامعه هم اصلاح شود. اگر بخواهیم اقتصاد دانش بنیان را در یک جمله تعریف کنیم باید بگوییم که  اقتصاد دانش بنیان اقتصاد جوانانی است که سرمایه‌هایشان در جیبشان نیست بلکه نوآوری و خلاقیت و قدرت ذهن آنها مهم است.

رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده است. در حال حاضر بیش از 5 هزار شرکت دانش بنیان داریم که 120 هزار میلیارد تومان فروش دارند. امروز روی تابلوی بورس 35 شرکت دانش بنیان داریم.

به گفته ستاری، ارزش شرکت های دانش بنیان در بورس حدود 180 هزار میلیارد تومان است. شاید 6 سال پیش اصلا فکر نمی کردیم این اعداد در شرکت های دانش بنیان ثبت شود. این شرکت ها سالانه صادرات محصول هم به دیگر کشورها دارند.

استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها در شیوع کرونا

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: باید بین یک تحصیل کرده که با دانش خود ارزش آفرینی می کند با یک فرد عادی تفاوت وجود داشته باشد. گاهی استارتاپ‌های خوب ما هفته ای بین 10 تا 15 درصد رشد می کنند. در همین روزهای کرونایی تعداد زیادی از شرکت های دانش بنیان رشد خوبی تجربه کردند. در بحران کرونا همین شرکت ها کشور را نجات دادند.

ستاری در ادامه بیان کرد: در دوران شیوع کرونا همین جوانان با ابداعات و نوآوری های خود به داد کشور رسیدند. خودشان راه خود را یافتند و قدم های خوبی در این زمینه برداشتند. مگر با وجود این افراد، کشور کمبودی حس کرد؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید سیستم سنتی و بروکراسی را کنار بگذاریم، گفت: باید محیطی آماده کنیم که نیروی انسانی جوان بتواند در آن توانایی های خود را شکوفا کند.

ستاری با اعلام آمادگی معاونت علمی و فناوری برای کمک به توسعه زیرساخت های استان همدان، گفت: این توسعه زمانی اتفاق می افتد که از توان دانش بنیان ها و جوانان استفاده کنید. کارهای اداری دانش بنیان ها و جوانان استانی را در کمترین زمان انجام دهید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معتقد است که این اقتصاد، اقتصاد آینده کشور است و ما در این حوزه در منطقه فوق العاده هستیم. ما بزرگ ترین استارتاپ های نانو و زیست فناوری را منطقه را داریم. حوزه علم و فناوری از جمله حوزه های افتخار آفرین ایران است.

تدوین سند راهبردی توسعه استان همدان

همچنین سعید شاهرخی استاندار همدان هم در این نشست،‌ گفت: اولویت اول دولت فعلی توجه به معیشت، اشتغال و تولید است. ما هم با این رویکر تلاش کردیم مجموعه مدیریت استان برای رسیدن به این هدف با برنامه و اصولی حرکت کنند.

به گفته وی، همه مدیران استان همدان تلاش می‌کنند از هدر رفت منابع پیشگیری کنند با همین هدف هم سند راهبردی و عملیاتی برای استان تعریف و تدوین شده است.

شاهرخی همچنین تاکید کرد: هماهنگی خوبی بین ارکان نظام در استان وجود دارد و همین موضوع باعث شده کارها روان و خوب پیش رود. این سند، فعالیت‌ها را قابل اندازه‌گیری می‌کند و همه مدیران در سطح استان و شهرستان ها بر مبنای اهداف تعیین شده این سند فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-07-26 13:37

افزودن دیدگاه جدید