کد مطلب: 

246829

تسهیلات کرونایی صندوق نوآوری، فرصتی برای حفظ چرخه‌ی کسب‌وکار شرکت‌های دانش بنیان

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: پیش بینی می‌کنم حدود هزار شرکت متقاضی دریافت تسهیلات کسب و کار‌های آسیب‌دیده از کرونا ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان متوسط و بزرگ باشند که بیشتر در حوزه ICT و سلامت هستند.
تسهیلات کرونایی صندوق نوآوری، فرصتی برای حفظ چرخه‌ی کسب‌وکار شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر، با حضور در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر سیما جزئیات مرحله سوم حمایت از کسب و کار‌های آسیب‌دیده از کرونا ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان متوسط و بزرگ را تشریح کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان یا به صورت کلی کسب و کار‌های فناورانه بعد از شیوع ویروس کرونا در فرآیند تولید، تامین مواد اولیه و فروش محصول آسیب دیدند. این در حالی است که پلتفرم‌های وبیناری و برگزارکنندگان رویداد‌های مجازی توانستند در این دوران به کسب و کار خود رونق بدهند.

ملکی‌فر به مجموعه حمایت‌های صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش بنیان و فناور در حوزه مقابله با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: پس از تامین مالی شرکت‌های فعال در حوزه ساخت تجهیزات و لوازم مرتبط و حمایت و کمک به تداوم کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور کوچک آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا و همچنین شتابدهنده‌ها و تأمین‌کنندگان فضای کار اشتراکی، در مرحله جدید این حمایت‌ها (دوره سوم)، تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان متوسط و بزرگ (نیروی انسانی بیشتر از ۵۰ نفر و فروش بیشتر از ۲۰ میلیارد ریال در سال ۹۸) در نظر گرفته شده است.

ملکی‌فر در مورد جزییات مرحله سوم تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در این مرحله حمایت از کسب و کار‌های آسیب‌دیده از کرونا ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان متوسط و بزرگ است که پیش بینی می‌کنیم حدود هزار شرکت متقاضی دریافت تسهیلات باشند که بیشتر در حوزه ICT و سلامت هستند. تسهیلات مرحله سوم تا سقف ۱۰ میلیارد تومان و نرخ ۹ درصد و بازپرداخت ۱۸ ماهه است که در یک مرحله پرداخت می‌شود. تسهیلات بعد از ارزیابی صندوق نوآوری از طریق شعب سه بانک آینده، کار آفرین و صنعت و معدن پرداخت خواهد شد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد عملکرد مراحل گذشته تسهیلات کرونایی این صندوق برای شرکت‌های دانش بنیان گفت: در مراحل گذشته برای ۴۰۰ شرکت دانش بنیان کوچک، فناور و خلاق، فضا‌های کار اشتراکی و استارت‌آپ‌ها بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان تسهیلات مصوب و پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در دور اول تسهیلات کرونایی به ۲۶۰ شرکت دانش بنیان کوچک در مجموع بیش از ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب یا پرداخت شده است. پیش از آن نیز صندوق نوآوری و شکوفایی از ابتدای شیوع ویروس، حمایت خود را از شرکت‌های تولیدکننده اقلام مرتبط با کنترل و مدیریت بیماری کرونا نظیر تجهیزات پزشکی و ونتیلاتور، ماسک و مواد ضدعفونی کننده و حتی نرم‌افزار‌های مرتبط آغاز کرد و تا پایان اسفند ماه، ۶۱ طرح منتخب را شناسایی و برای تولید بیشتر به آن‌ها ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

ملکی‌فر شرایط شرکت‌های دانش بنیان بزرگ و متوسط برای دریافت تسهیلات مرحله سوم را تشریح کرد و گفت: شرایط بهره‌مندی از این تسهیلات شامل دارا بودن فروش رسمی اظهار شده در سامانه الکترونیکی صورت معاملات از ابتدای سال ۹۷ بوده که آسیب دیدگی آن‌ها از شیوع ویروس کرونا، از طریق کاهش حداقل ۲۰ درصدی در نسبت فروش زمستان ۹۸ و بهار ۹۹ به کل سال ۹۸، در مقایسه با همین نسبت در سال ۹۷ احراز شود. همچنین میزان تسهیلات تا سقف ۱۰ میلیارد تومان بر اساس هزینه‌ها، فروش، حقوق و دستمزد توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تعیین و مطابق با ظرفیت اعتباری تعیین شده توسط بانک پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: منابع صندوق توسعه ملی در نزد سه بانک پرداخت کننده برای این تسهیلات وجود دارد و صندوق نوآوری و شکوفایی حداکثر همکاری را برای تسهیل ضمانت بازپرداخت انجام می‌دهد. وثیقه مورد نیاز برای تسهیلات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان از طریق چک و سفته و بیشتر از آن با ضامن معتبر است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از پرداخت سرمایه در گردش فوری برای پنج کسب و کار در اسفندماه سال گذشته خبر داد و گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا کسب و کار‌های بزرگ حمل و نقل اینترنتی و گردشگری با ناامیدی مواجه شده بودند که می‌توانست به کل اکوسیستم نوآوری سرایت کند. بر همین اساس به سرعت برای پنج کسب و کار حمل و نقل اینترنتی و گردشگری تسهیلات سرمایه در گردش فوری به میزان ۵۰ میلیارد تومان مصوب و پرداخت شد.

ملکی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در جهش تولید و توسعه اقتصاد مقاومتی نقش آفرینند و ما در صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با تمام قوا در خدمت آن‌ها هستیم.

در ادامه برنامه، سه شرکت دانش بنیان کوچک که از تسهیلات مرحله اول صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کرده بودند ضمن بیان آسیب‌های وارد شده به کسب و کار خود در اثر شیوع ویروس کرونا، سرعت پرداخت تسهیلات صندوق را مناسب عنوان کردند و آن را فرصتی برای حفظ چرخه کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان نوپا عنوان کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-07-21 10:37

افزودن دیدگاه جدید