نتایج مثبت آزمایش واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد

بر اساس نتایج آزمایش‌های اولیه، یکی از واکسن‌های احتمالی ویروس کرونا که توسط شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد کشف و تولید شده، مصونیتی قوی نسبت به بیماری ایجاد کرده و به نظر می‌رسد برای استفاده امن و ایمن باشد.
ثبت نتایج مثبت آزمایش واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد

به گزارش سیتنا، اولین مرحله آزمایش که شامل ۱۰۷۷ نفر بود دریافت این واکسن اثرات جانبی اندکی ایجاد کرده و به سیستم ایمنی بدن اجازه می‌دهد پادتن‌ها و گلبول‌های سفیدی برای مقابله با این ویروس تولید کند.

پروفسور سارا گیلبرت از دانشگاه آکسفورد این نتایج را امیدبخش توصیف کرد ولی گفت که «هنوز نیاز به انجام کارهای بسیار بیشتری است تا بتوانیم تایید کنیم واکسن ما به مدیریت و خاتمه دادن به بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ کمک خواهد کرد.»

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا این نتیجه را «خبری بسیار خوب» نامید و توییت کرد: «دست مریزادی عظیم به دانشمندان و محققان پیشروی دنیا و درخشان ما در دانشگاه آکسفورد. هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد و ما به نقطه پایان نرسیده‌ایم و به آزمایش‌های بیشتر نیاز است اما این گامی مهم در جهتی درست است.»

در تحقیقی که روز دوشنبه در نشریه علمی لانست منتشر شد، دانشمندان گفتند به یافته آنها واکسن آزمایشی کووید-۱۹ دو واکنش مصونیتی را در افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله ایجاد می‌کند، یکی تولید گلبول‌های سفید در فاصله ۱۴ روز از واکسن زدن و دیگری تولید پادتن‌های لازم بعد از ۲۸ روز.

محققان گفتند استفاده از این واکسن در مقایسه با گروه کنترل، عوارض جانبی اندکی ایجاد کرد اما بعضی از این عوارض می‌تواند با استفاده از استامینوفن کاهش یابد که هیچ تضادی جدی هم با دریافت واکسن ندارد.

دانشگاه آکسفورد طی همکاری با شرکت آسترازنکا بنا دارد این واکسن را در مقیاس جهانی تولید کند و این شرکت عظیم داروساز همینک نیز به تولید ۲ میلیارد دوز از آن متعهد شده است.

بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز این واکسن را تاکنون سفارش داده است در حالی که بعضی از دولت‌های سراسر دنیا، از جمله ایالات متحده، فرانسه و آلمان، قراردادهایی تجاری با این شرکت بسته‌اند که تنها در صورت موفقیت و تاثیر اثبات شده واکسن و اخذ تاییدات لازم، آن را خواهند خرید.

آسترازنکا گفته است قصد ندارد طی شیوع این بیماری عالم‌گیر از تولید و توزیع واکسن سود ببرد.

آزمایش‌هایی بزرگ برای ارزیابی تاثیر این واکسن، از جمله آزمایش روی ۱۰ هزار نفر در بریتانیا و همینطور داوطلبانی در برزیل و آفریقای جنوبی، در حال حاضر نیز در جریان است. آزمایش بزرگ دیگری قرار است به زودی در ایالات متحده آغاز شده و قرار است ۳۰ هزار نفر در آن شرکت کنند.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا گفت خبر جدید این واکسن «خبری خیلی خوب و امیدبخش» است.

او افزود: «ما همینک نیز ۱۰۰ میلیون دوز این واکسن را در صورت موفقیت سفارش داده‌ایم. تبریک به دانشمندان دانشگاه آکسفورد و گروه واکسن آکسفورد و مدیریت شرکت آسترازنکا.»

وقتی از نویسنده اصلی این تحقیق، پروفسور اندرو پولارد از دانشگاه آکسفورد درباره نحوه کار این واکسن پرسیده شد، پاسخ داد: «واکسن جدید یک آدنوویروس مسری در بدن شامپانزه است که شاخک‌های پروتئینی ویروس سارس-کوو-۲ را نشانه می‌گیرد. این واکسن از ویروس (آدونوویروس) سرماخوردگی معمولی در شامپانزه‌ها استفاده می‌کند و آن را تضعیف کرده تا نتواند انسان را بیمار کند و از نظر ژنتیکی دستکاری می‌شود تا شاخک پروتئینی ویروس سارس-کوو-۲ در بدن انسان را هدف قرار دهد.»

او ادامه داد: «این بدان معنی است که وقتی آدنوویروس وارد بدن افراد واکسن زده می‌شود ترکیب ژنتیکی شاخک‌های پروتئینی ویروس کرونا را به سیستم ایمنی بدن ارائه می‌دهد. این باعث می‌شود سلول‌های خون فرد این شاخک پروتئینی را تولید کنند که به سیستم ایمنی بدن نشان می‌دهد چگونه ویروس سارس-کوو-۲ را شناسایی کرده و با آن مقابله نماید.»

واکسن آسترازنکا در میان نامزدهای پیشروی فعلی تحت تهیه است و حدود دوجین واکسن دیگر در حال حاضر در مرحله آزمایش روی انسان قرار دارند که آخرین مرحله قبل از شروع تولید عمده است و بیشتر این آزمایش‌ها در چین، ایالات متحده و اروپا در حال وقوع است.

2020-07-20 21:30