کد مطلب: 

246774

افزایش رسوخ فناوری در تولید محصولات کشاورزی

تفاهمی برای افزایش نفوذ فناوری در تولید و توزیع محصولات کشاورزی با همکاری میان وزارت جهاد کشاورزی و ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انجام شد. ایجاد زنجیره توسعه فناورانه کشاورزی با کمک دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها مهم‌ترین هدف این همکاری است.
افزایش رسوخ فناوری در تولید محصولات کشاورزی

به گزارش سیتنا، توسعه بازار نهاده‌ها و کالاهای بخش کشاورزی هدفی است که در این تفاهم‌نامه همکاری مورد تاکید است. ظرفیت‌هایی که در صندوق توسعه سرمایه‌گذای کشاورزی موجود است و می‌تواند با کمک توان دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها توسعه یابد. این کار هم به توسعه فناورانه بخش کشاورزی می‌انجامد و هم ایجاد اشتغال می‌کند.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات ستاد در حوزه توسعه کشاورزی، گفت: ستاد در حوزه تولید بذور با فناوری بالا اقدامات مختلفی مانند افزایش تولید محصول، کاهش واردات روغن و دانه‌های روغنی، کاهش واردات خوراک دام و کاهش واردات بذر را در اولویت قرار داده است.

به گفته قانعی، ظرفیت صنعت کشاورزی برای نفوذ فناوری بالا است. اگر بتوانیم از توان دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها برای توسعه کشاورزی مبتنی بر فناوری استفاده کنیم، بهره‌وری این حوزه افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به این‌که سند امنیت غذایی در شورای عالی امنیت در حال بررسی است، گفت: یکی از دغدغه‌های این روزهای کشور تامین امنیت غذایی است. غذایی ایمن و فاقد مواد شیمیایی و سالم.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: رسوخ فناوری در کشاورزی و تامین امنیت غذایی دو شاخص مهم هستند که باید در این همکاری مشترک مدنظر باشد.

قانعی همچنین بیان کرد: تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان هم یکی دیگر از اهدافی است که باید در این همکاری به آن توجه کنیم. تجاری‌سازی و ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی با سه شاخص فناوری، صنعت و بازار و سرمایه‌گذاری محقق می‌شود.

به گفته او، ستاد با هدایت سرمایه‌ها و منابع مالی به سمت دانش‌بنیان‌ها در تلاش است تا منفعت سرمایه‌گذاران را بالا ببرد. در این زمینه صندوق‌های توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی فعال وزارت جهاد کشاورزی با 8 هزار تشکل، نقش تاثیرگذاری دارند و می‌توانند در ایجاد بازار بر ای این محصولات موثر باشند.

بر اساس گزارش‌های موجود سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی حدود 14 درصد، سهم این صنعت در ایجاد اشتغال حدود 5 درصد و کل سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت کشاورزی حدود 5 درصد است. شاید اگر این آمارها اندکی تغییر کند و افزایش یابد، تاثیر زیادی در توسعه صنعت کاربردی و مهم کشاورزی در کشور داشته باشد.

صندوق توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی یکی از نهادهایی است که با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و با حضور بخش خصوصی و دولتی کنار هم فعالیت می‌کند. در این مجموعه اقتصادی، 154 صندوق فعالیت می‌کنند و 32 استان هم در آن عضو هستند. این یعنی یک ظرفیت خوب برای ایجاد بازار محصولات کشاورزی دانش‌بنیانی و مبتنی بر فناوری.

همین ظرفیت نهفته دلیلی شد تا ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دست یاری این صندوق برای رسوخ نوآوری در صنعت کشاورزی با کمک ظرفیت‌های موجود در این صندوق‌ها و دانش‌بنیان‌ها را بفشارد و این همکاری فناورانه بین دو نهاد شکل گیرد. همکاری مشترکی که به ایجاد ارزش افزوده و توسعه بازار دانش‌بنیان‌های حوزه کشاورزی می‌انجامد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-07-20 10:30

افزودن دیدگاه جدید