کد مطلب: 

246736

اهمیت ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی

پروژه ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی از تازه ترین اقدامات سازمان امور مالیاتی است که به منظور توسعه دولت الکترونیک و پیشبرد اهداف و برنامه های نظام مالیاتی در حوزه مکانیزاسیون فرایندها اجرایی شده است.
اهمیت ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی

به گزارش سیتنا، سایت سازمان امور مالیاتی کشور، نوشت:

اداره کشور با منابع پایدار غیرنفتی از جمله مالیات، از برنامه های راهبردی اقتصادی دولت است که این مهم با وجود یک نظام مالیاتی هوشمند میسر می شود. یکی از اقدامات مهم در این زمینه طرح جامع مالیاتی است که با اجرای آن، خدمات مالیاتی به صورت الکترونیکی به مودیان ارایه می‌شود، که پروژه ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی از تازه ترین اقدامات سازمان امور مالیاتی است که به منظور توسعه دولت الکترونیک و پیشبرد اهداف و برنامه های نظام مالیاتی در حوزه مکانیزاسیون فرایندها اجرایی شده است.

منظور از ابلاغ در قانون مالیات های مستقیم ارائه اوراق مالیاتی به مودی بر اساس قواعد و شرایط مواد 203 تا 209 قانون مالیات های مستقیم می باشد.یکی از مهمترین مباحث در خصوص مسائل مالیاتی بحث ابلاغ می باشد که بی اطلاعی از موارد مرتبط با آن می تواند باعث بروز مشکلات و جریمه های مالیاتی شود. ابلاغ; شامل انواع اوراق مالیاتی مانند برگ درخواست اسناد و مدارک، برگ تشخیص مالیات، برگ تعیین تاریخ هیات حل اختلاف مالیاتی و … می باشد.

ابلاغ به شیوه سنتی، گذشته از تحمیل هزینه بسیار به سازمان ،امر وصول مالیات را کند و درصورت عدم آگاهی مودی از ابلاغ برگ تشخیص، قطعی وبرگ رأی هیات های حل اختلاف مالیاتی متحمل هزینه های سنگینی می شد . از زمانیکه برگه تشخیص به مودی ابلاغ می شود تا زمان قطعیت آن وحتی ارجاع پرونده به اجرائیات ومراحل دیگر نظیر رأی بدوی وتجدید نظر، ابلاغ نقش کلیدی خواهد داشت که اگر فرآیند ابلاغ در هرمرحله دچار نقص باشد می تواند رویه وصول مالیات را دچار مشکل نماید.

با الکترونیکی شدن فرآیند ابلاغ ، هم اکنون مودیان سراسر کشور با تایید و ارسال فرم الکترونیکی «درخواست استفاده از خدمات الکترونیکی ابلاغ و مدیریت درخواست ها» که از کانال های مختلف الکترونیکی سازمان در دسترس قرار گرفته،می توانند از این خدمت نوین بهره مند گردند. هر مودی مالیاتی با مراجعه به سامانه الکترونیکی می تواند علاوه بر ارسال اظهارنامه خود، در صورت داشتن اعتراض نسبت به اوراق، آن را به صورت الکترونیکی ثبت کند.بر این اساس برای تمام مودیان، حساب کاربری ایجاد و برای متقاضیان استفاده از خدمات ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی، اوراق تشخیص و قطعی مالیات بر عملکرد و ارزش افزوده آنان به محض صدور در این حساب کاربری، بارگذاری می شود.

عدم مراجعه حضوری ،کاهش هزینه های جاری، صرفه جوئی در زمان وآگاهی از میزان مالیات ، تسریع در امور، تکریم ارباب رجوع ورفاه حال شهروندان با دسترسی سریع به اطلاعات برگه ابلاغی از مزایای ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی است. علاوه بر آن این شیوه ابلاغ مواجهه رو در روی ممیز مالیاتی و مودی را به حداقل میرساند که منجربه شفافیت و کاهش فرار مالیاتی و وصول درآمدهای مالیاتی خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-07-19 12:50

افزودن دیدگاه جدید