کد مطلب: 

245443
دکتر ستاری در نشست وزرای علم و فناوری کشورهای UNCSTD:

همکاری‌های فناورانه محور مقابله جهانی با کرونا است/ ایران در حال مبارزه با تروریسم اقتصادی است/ اکوسیستم فناوری ایران آماده همیاری‌های بین‌المللی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نشست بیست و سومین جلسه وزرای علم و فناوری کشورهای عضو UNCSTD سخنرانی کرد. این نشست عالی‌رتبه با عنوان «بهره‌برداری از علم، فناوری و نوآوری برای سرعت بخشیدن به پیشبرد اهداف توسعه پایدار و مقابله با کووید 19» برگزار شد.
همکاری‌های فناورانه محور مقابله جهانی با کرونا است/ ایران در حال مبارزه با تروریسم اقتصادی است/ اکوسیستم فناوری ایران آماده همیاری‌های بین‌المللی است

به گزارش سیتنا، دکتر سورنا ستاری در این نشست که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد سخنان خود را با سپاسگزاری از جامعه جهانی پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی و خانواده‌های آنها آغاز کرد و گفت: آنها با به خطر انداختن جان، سلامتی و خوشبختی خود برای جهانی عاری از این بیماری همه گیر، هزینه بالایی پرداخت کرده‌اند.
 
ستاری ادامه داد: غلبه بر کووید19، به عنوان یک بحران بین‌المللی بدون توسل به تلاش‌های مشترک همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی با رویکرد چند جانبه‌گرائی، همکاری و همبستگی میسر نیست.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه علم و فناوری به عنوان راه حلی برای برطرف کردن چنین بحران‌هایی قلمداد می‌شود، افزود: از ابتدای شیوع این بیماری، جمهوری اسلامی ایران اقدامات مختلفی را در خصوص پیشگیری، تشخیص و درمان انجام داده است. البته پیش از این تجربیات خود در خصوص مبارزه با کووید19 را با دبیرخانه UNCSTD با عنوان «نقش علم و فناوری در مدیریت و درمان بیماری کرونا» به اشتراک گذاشتیم.
 
ستاری همچنین بیان کرد: تجربیات ارزشمند مشابهی درخصوص نقش علم، فناوری و نوآوری در زمان بحران وجود دارد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پبشنهادی به UNCSTD مطرح کرد که تمام داستان‌های موفقیت را در قالبی مدون گردآوری کنند تا متخصصان ما این تجربیات را در جلسات آینده مورد بحث و بررسی قرار دهند.
 
واکنش جهانی نیاز است

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: این ویروس نه تنها زندگی و رفاه مردم را در سراسر جهان تهدید می‌کند بلکه فقر، گرسنگی و نابرابری میان کشورها را نیز افزایش می‌دهد و به مثابه ضرباتی منفی بر پیکره دستیابی به اهداف توسعه پایدار تلقی خواهد شد. برای مقابله با این بحران، واکنش جهانی و اقدامات چند جانبه مورد نیاز است و یقینا علم، فناوری و نوآوری از ارکان اساسی این اقدامات است.
 
ستاری با بیان اینکه تجربه ما، مشابه تجربه دیگران، حاکی از اهمیت وجود فضای مناسب خارجی برای مقابله با این بیماری همه‌گیر است، بیان کرد: رو‌ش‌های اجرای آن یک عامل بسیار مهم است و از کشورهای توسعه یافته انتظار می‌رود تعهدات خود را در خصوص تأمین منابع مالی، انتقال فناوری و ایجاد ظرفیت  بدون سیاسی کردن این روند انجام دهند. سازمان ملل نقش مهمی در تقویت همکاری و مشارکت در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای ایفا می‌کند.
 
ایران در حال مبارزه با تروریسم اقتصادی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه همه کشورها حق دارند به ملزومات مورد نیاز برای جلوگیری از انتقال بیشتر کووید19 دسترسی داشته باشند، ادامه داد: با این حال، اقدامات اجباری یک‌جانبه علیه چند کشور آلوده به کووید 19، موانعی جدی برای تحقق این حق اساسی پدید آورده است. در حالی که تمام جهان از جمله ایران همچنان با بدترین همه‌گیری در دوران مدرن دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از کشورهای جهان به دنبال ایجاد همبستگی برای محدود کردن انتشار این بیماری همه‌گیر هستند، ایران در حال مبارزه با تروریسم اقتصادی و سلامت تحمیل شده از جانب ایالات متحده است.
 
به گفته ستاری، پیامدهای منفی اقدامات اجباری یک‌جانبه بسیار گسترده و شدید است. به ویژه اقدامات ناقض حقوق بشر و علی‌الخصوص حق زندگی. فراخوان پایان دادن به این مجازات های غیرقانونی توسط جامعه جهانی از جمله کشورهای عضو سازمان ملل، دبیر کل، و کمیساریای عالی حقوق بشر، همچنان از سوی دولت آمریکا نادیده گرفته شده است.
 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از تلاش ایران و سایر کشورهای تحت تحریم برای نجات جان مردم سخن گفت و افزود: با این وجود نیاز جدی به تضمین این نکته وجود دارد که در بحران‌های آینده به جای اقدامات اجباری یک‌جانبه، همبستگی جهانی و دوستی بر رفتار همه کشورها و کل جامعه بین‌المللی حاکم باشد. بنابراین از UNCSTD می‌خواهیم با حمایت سایر آژانس‌های مربوطه سازمان ملل، در خصوص تأثیرات منفی اقدامات اجباری بر بهره‌برداری از علم ، فناوری و نوآوری در رفع بحران‌ها و همچنین تحقق اهداف توسعه پایدار ملی مطالعاتی انجام داده و در جلسه بعدی خود ارائه دهد.
 
وی با اطمینان از آمادگی ایران برای همکاری نزدیک با سایر کشورها در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف کمک به مدیریت جهانی این بیماری سخنان خود را پایان داد.
بر اساس این گزارش، در این اجلاس علاوه بر وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو UNCSTD، متخصصان، صاحبنظران، سیاستمداران حوزه علم و فناوری و سازمان‌های مرتبط دولتی و غیر دولتی حضور داشتند.
 
کمیسیون علم و فناوری برای توسعه سازمان ملل یا UNCSTD، مهمترین بخش شورای اقتصادی و اجتماعی سارمان ملل متحد است که خود یکی از ارکان شش‌گانه این سازمان به شمار می‌رود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-06-12 19:21

افزودن دیدگاه جدید