کد مطلب: 

245135

«دانشگاه عملگرا» راهکار حل مشکلات استانی و محلی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه بازدید از مراکز علمی و فناوری استان خراسان جنوبی، در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی بیرجند حاضر شد. وی دانشگاه فناور و عملگرا را راهکار حل مشکلات محلی در استان‌ها خواند.
«دانشگاه عملگرا» راهکار حل مشکلات استانی و محلی است

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری، در این دانشگاه با توجه به اختصاص ساختمان  در خور به مرکز نوآوری و شتابدهی در مراکز دانشگاهی استان، گفت: خوشحال هستم که نهاد دانشگاه در بیرجند و سراسر کشور به این بلوغ رسیده است که بهترین ساختمان‌ها و امکاناتش را برای مراکز نوآوری، رشد و شتابدهی تخصیص دهد. حرکت به این سو، این امکان را فراهم می‌کند که دانشگاهی عملگرا و در مسیر حل مشکلات مردم متولد شود. چنین دانشگاهی در نقطه مقابل دانشگاه صرفاً مقاله محور و تئوریک قرار دارد.

ستاری ضمن تشریح وظایف بنیادین مراکز دانشگاهی، افزود: نمی شود در یک استان چند دانشگاه بزرگ و فراگیر وجود داشته باشد، اما آن استان به شکلی وسیع از مشکلات مربوط به کشاورزی و یا هدر رفت منابع آبی رنج ببرد. وظیفه دانشگاه بیش از همه چیز تعهد به حل چنین مشکلاتی است.  این مسئله مستلزم این موضوع است که دانشگاهی چابک داشته باشیم که راهکارهای فناورانه، سریع و قابل اجرا برای مشکلات و گرفتاری‌های مردم در جوامع محلی ارائه دهد و این راهکارها را تا  اتمام کار دنبال کند.

حرکت همزمان کلیه اجزای زیست بوم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، بیان کرد: وقتی مشاهده می‌کنیم که دانشگاه صنعتی بیرجند در این مسیر مثبت حرکت می‌کند، کلیه اجزای زیست بوم مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان احساس مسئولیت بیشتری خواهند کرد که این دانشگاه را در این مسیر همراهی کنند.  معاونت علمی و فناوری نیز با ارائه بسته های حمایتی مادی و معنوی اعم از حمایت مالی، تسهیلات و خدمات تسهیل در فرایندهای اداری این استان و فعالان دانش بنیان و فناور آن  را همراهی خواهد کرد تا  به سمت اهداف متعالی و فناورانه خود استوارتر گام بردارند.

وی افزد: یک زیست بوم شامل صندوق پژوهش و فناوری، پارک علم و فناوری، شتابدهنده‌ها، مراکز رشد، مراکز نوآوری و نظایر آن در استان طراحی شده است تا  مستعد ترین بستر را برای توسعه نوآوری در استان فراهم کند. امیدوار هستیم که مجدداً شور و شوق علم جویی در دانشگاه با گذر از شیوع کرونا اوج بگیرد و شاهد حضور پر شمار جوانان دوستدار علم و زیست بوم دانش بنیان کشور در دانشگاه‌ها باشیم.

ستاری در همین شهر و در نشستی دیگر که در جمع مسئولان و فناوران استان که در محل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی برگزار شد، ضمن تاکید بر کارنامه قابل قبول زیست بوم مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان در مسئله شیوع ویروس کووید 19 بیان کرد:  خوشبختانه هر بار که به این استان سفر می کنم شاهد گام های رو به جلوی هستم که  در نوع خود امید بخش است. شرکت‌های  فناور و استارتاپ ها نیازمند تامین مالی هستند و باید بخش خصوصی را ترغیب کرد تا فرصت های کم نظیر سرمایه گذاری در شهرستان‌ها را نیز مد نظر قرار دهند و تنها به پایتخت اکتفا نکنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به عملیاتی شدن کار صندوق پژوهش و فناوری استان، افزود: امیداوریم با کمک این صندوق و جذب سرمایه گذاری های خطر پذیر شاهد تزریق حجم بیشتری از نقدینگی به طرح‌ها و شرکت های فناور در استان باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین در نشست با امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان و همچنین در نشست اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید که به حضور مسئولان استانی برگزار شد، آخرین نیازمندی ها و تحولات زیست بوم اقتصاد دانش بنیان استان و شرکت ها و استارتاپ های فعال در شرق کشور را بررسی کرد.

بازدید از چند نمایشگاه عرضه محصولات دانش بنیان و فناور و افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی بیرجند در کنار بازدید از دیگر مراکز دانشگاهی و علمی استان، بخش دیگری از برنامه‌های سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان را شامل شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-06-02 11:25

افزودن دیدگاه جدید