کد مطلب: 

244453

فرصت کرونا برای توسعه‌ی حمل‌ونقل هوشمند

کرونا آمد تا محکی شود برای توانمندی‌های علمی. تهدیدی که از دل آن فرصت‌های بی بدیلی بیرون آمد تا خود را محک بزنیم و نواقص و خلاهای موجود در زوایای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی درمانی خود را بیابیم و رفع کنیم. یکی از نقاط مثبت این اتفاق، تجهیز و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوشمند است. هدفی که در شرایط فاصله‌گذاری‌های اجتماعی جای رشد خوبی دارد.
فرصت کرونا برای توسعه‌ی حمل‌ونقل هوشمند

به گزارش سیتنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه حمل‌ونقل هوشمند در روزهای سخت قرنطینه و فاصله گذاری‌های اجتماعی با تلاش دانش‌بنیان‌ها میسر می‌شود و باید به دنبال فرهنگ‌سازی برای این مهم باشیم. هدفی که با تقویت زیرساخت‌های هوشمند و فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات محقق می‌شود.

کرونا به کسب‌وکارها آسیب جدی زد. دانش‌بنیان‌ها هم از این آسیب‌ها در امان نماندند و ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند اما کسب و کارهایی توان ماندن در این بازارهای کساد را دارند که بتوانند با ایده‌ها و خلاقیت‌های شان مسیر کاری خود را هوشمند کنند. در این میان دانش‌بنیان‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل هم باید تلاش کنند با توسعه زیرساخت‌های فناورانه خود بتوانند به جایگاه قبلی خود بازگردند و آسیب‌های ناشی از کرونا را جبران کنند.

جبران آسیب‌های وارد شده به حمل‌ونقل

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برای توسعه فعالیت این کسب و کارها برنامه دارد. آن طور که شهاب خدامرادی مسئول هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، می‌گوید: ستاد در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها طرح‌های جبرانی خود را عملیاتی کند تا با کمک این طرح ها به جبران خسارت شرکت ها کمک کرده باشد.

وی با اشاره به این‌که خسارات ناشی از کرونا به بخش حمل و نقل سنتی بیشتر از حمل‌ونقل هوشمند بوده، بیان می‌کند: با توجه به این‌که در حمل و نقل سنتی ارتباط با مردم فیزیکی و مستقیم است ضرر و زیانی که این کسب و کارها از کرونا و قرنطینه دیدند بیشتر بود. اما حمل و نقل هوشمند که مبنتی بر زیرساخت‌های ارتباطات و اطلاعات است مصون تر ماندند.

خدامرادی ادامه می‌دهد: شرایط به وجود آمده هرچند آسیب‌ها و زیان‌هایی ر ا به پیکره حمل‌ونقل وارد کرد اما دستاوردهای خوشایندی هم در برداشت و در چند حوزه موجب فرهنگ‌سازی در بین مردم شد.

وی در ادامه می‌گوید: طی این چند سال استارت‌آپ‌هایی شکل گرفته‌اند که خدمات، محصولات و یا اپلیکیشن‌هایی را ارائه می‌دهند تا مردم بتوانند از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و کمترین تماس و ارتباط فیزیکی را با سایر مسافران داشته باشند.

خدامرادی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴۰ شرکت دانش‌بیان در حوزه حمل‌ونقل هوشمند داریم، بیان می‌کند:  حدود ۱۸۰ شرکت، سازمان، انجمن و گروه فعال در بخش خصوصی و دولتی در حوزه حمل‌ونقل هوشمند در کشور فعال است که می‌توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم. از این ۱۸۰ نهاد، ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان هستند و بقیه آنها سازمان‌هایی از وزارتخانه‌های مختلف هستند که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با حمل‌ونقل هوشمند ارتباط دارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-05-11 10:55

افزودن دیدگاه جدید