کد مطلب: 

244386

چگونه از کرونا درآمدزایی کنیم؟

با توجه به‌ سرعت تغییرات در عصر تحول دیجیتال و وابستگی موفقیت به فاکتورهای فناوری و نوآوری، بسیاری از شغل‌هایی که امروز وجود دارند، تا ده سال آینده از بازار حذف شده و برنامه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) و زنجیره بلوکی (Block chain) یا ماشین‌هایی با کمک هوش‌ مصنوعی (AI) این مشاغل را انجام خواهند داد.
چگونه از کرونا درآمدزایی کنیم؟

دکتر مهدی بینا، متخصص حوزه فناوری و توسعه شهر هوشمند (AIT اتریش)، در یادداشتی برای سیتنا، نوشت:

هر تهدید و بحرانی یک پنجره فرصت دارد، فرصتی برای جایگزینی باورهای جدید روز با تفکرات سنتی و نادرست، فرصتی برای یادگیری‌های عمیق؛ تردیدی نیست که همه گیری کرونا منجر به کاهش بسیار گسترده ای در تجارت داخلی و بین المللی شده است، اما با نگاهی عمیق تر این اتفاق عملا یک واکنش زمین به رفتارهای سال های گذشته انسان است، چه بسا که ویروس پاندمی کرونا، فرصتی را فراهم آورده که موجب کاهش بیش از دویست میلیون مترمکعب گازهاى گلخانه‌اى و دی‌اکسیدکربن شده و این یعنی پایین آمدن دماى کره زمین در آینده نزدیک وحفظ بقاى بیش از ۷۰۰ گونه گیاهى و جانورى، یعنی یک نفس عمیق و راحت زمین از دست انسان.

با توجه به‌ سرعت تغییرات در عصر تحول دیجیتال و وابستگی موفقیت به فاکتورهای فناوری و نوآوری، بسیاری از شغل‌هایی که امروز وجود دارند، تا ده سال آینده از بازار حذف شده و برنامه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) و زنجیره بلوکی (Block chain) یا ماشین‌هایی با کمک هوش‌ مصنوعی (AI) این مشاغل را انجام خواهند داد. باید در سیستم آموزشی فرصتی را فراهم آوریم تا چیزهایی را یاد بگیریم و به فرزندانمان بیاموزیم که در دهه آینده ماشین ها و ربات ها نتوانند آنها را انجام دهند. برای رقابت با ربات ها باید روی تقویت قدرت تفکر تحلیلی و نوآورانه، کار تیمی، متمرکز شویم چرا که توسعه حاصل یادگیری‌های عمیق جمعی است.

این موضوع از نگاه یونسکو در تعریف فرد باسواد امروز اینگونه مطرح میشود که "باسواد ، کسی است که بتواند از خوانده‌ ها و آموخته‌ های خود ،تغییری در زندگیِ خود ایجاد کند" و این یعنی تغییر پارادایم های فکری در تجهیز امروز خود و فرزندانمان به ابزارهای فناوری و نوآوری برای ایجاد تغییر مثبت و رشد فردایمان.

اگر در یک یا چند ناحیه از مسیر توسعه کشور، روزنه بهبود وجود ندارد، باید از موارد دیگری که می توانیم از خودمان شروع کنیم، تا دریچه فرصت ها برای دیگر تغییرات فراهم آید.

پیشنهادات ویژه کسب و کارها و شرکت های دانش بنیان:

اقدامات پیشنهادی که کسب و کارهای کوچک و متوسط و شرکت های دانش بنیان باید انجام دهند:

۱- ترسیم چارت مواجهه و حل چالش های ضروری که برای نیروی کار، ذینفعان و مشتریان آن کسب و کارها پیش آمده 

۲- تدوین نقشه راه تاب آوری:

اساساً هر مکانیزم اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیازمند برخورد با حداقل پارامترهای شوک میباشد. این مهم از تاب آوری در توسعه شهرها (از اصول توسعه شهرهای هوشمند) گرفته تا تاب آوری در حوزه اقتصادی، پولی و بانکی را شامل می شود. استقرار دیده بان مدیریت تاب آوری بمنظور پایش شاخص های کلیدی توسعه از اقدامات اصلی این مهم تلقی می شود.

۳- برنامه ریسک های تجاری:

الف- شناسایی و اولویت بندی ریسک های تخریبی بر اساس شدت و میزان تاثیرگذاری
ب- ترسیم سناریوهای واکنشی مناسب بعلاوه سناریوی وضعیت بدبینانه
پ- شناسایی شکاف های بالقوه مالی و مدیریت و کنترل جریان نقدینگی

۳- تدوین برنامه اجرایی و mile stone بازگشت به نقطه قبل از بحران
الف- جایگزینی منابع و دیجیتالایز کردن سیستم تعاملات
ب- طبقه بندی مناطق بر اساس شدت مواجهه با ویروس 

۴- بازنگری در برنامه توسعه پس از مرحله بازگشت:

در دوران کووید۱۹، در اکثر بخش های اقتصادی عرضه و تقاضا با افت چشمگیری روبروست و کاهش تقاضای مصرف کننده داخلی، تأثیر منفی بر تولید و اشتغال گذاشته است. این کاهش میتواند در تولیدات کارخانه ای تاثیر منفی کمتری داشته باشد، اگر شرکت ها بتوانند با استفاده از تسهیلات دولتی دوره گذار کرونا، بجای کاهش تولید و اخراج کارمندان و کارگران، موجودی انبار خود را افزایش دهند. با این اقدام، تأثیرات مثبت بر بخش خدمات با مقیاس کوچک تولید، چشمگیر خواهد بود.
 
۵- از تخصص شخصی، تیمی و سازمانی خود درآمدزایی کنید:

افرادی که در محیط‌های اقتصادی و دارای امتیازات ویژه اجتماعی رشد می‌ کنند، همیشه مزیتی در برابر آن دسته از افرادی که در شرایط محیطی کمتر مطلوبی هستند، خواهند داشت. بدیون منظور سعی کنید خود را در محیط درست قرار دهید. با شرایط کاهش ارزش ریالی، فرصت سازی کنید، یا بسترسازی و ایجا پلتفرم های عرضه و تقاضا و یا عرضه کننده تخصص و هنر خود باشید. در زیر تنها به چند مورد کوچک از فرصت های درآمدزایی اشاره شده است:

الف- کارهای آزاد یا Free lancer: نمونه های کارتان را در پلتفرم داخلی و بین المللی آپلود کنید، قطعا اگر کسی به تخصص شما یا تیمتان نیاز داشته باشد و از نمونه کار شما خوشش بیاید، به شما درخواست کار میدهد. حال این پروژه های میتواند از عکاسی، حسابداری، ویرایش فیلم، صداگذاری و طراحی سایت و گرافیک تا برنامه نویسی هوش مصنوعی باشد.

ب- تولید کتاب صوتی: کافیست کتابهای مناسب سلیقه بازار هدف خود را به نسخه های صوتی تبدیل کنید و بر بستر پلتفرم های اشتراک صوت قرار دهید. هر بار که کسی این کتاب را دانلود کند، پلتفرم بخشی از درآمدهای خود را با شما تسهیم میکند.

پ- مشارکت در مطالعه بازار و آمار: پلتفرم های مختلفی برای نظرسنجی محصولات و خدمات و نیز مطالعه بازار وجود دارند که میتواند در تصمیم گیری بهتر آنان و مشتریانشان عمل کند، بنابراین صاحبان این پلتفرم ها برای این نظرات و اطلاعات، هزینه پرداخت می‌کنند.

ت- آموزش آنلاین: هر دانش و تخصصی که دارید را با اسلاید و فیلم به زبان انگلیسی و فارسی توضیح دهید و درآمدزایی کنید. چه چیز بهتر از هزینه ریالی، درآمد ارزی.

بدانیم که ایران امروز در بهترین شرایط جمعیتی به لحاظ نسبت تکفل و شرایط تحصیلی قرار دارد و میتوان مبتنی بر تغییر پارادایم های روز اشتغال در جهان با بهره گیری از فناوری بلاکچین از علاوه بر به افزایش سهم اشتغال در کشور، از تحریم ها نیز فرصت بسازیم.

فرصت های پیش روی دولت: 

فرصت نخست: در این برهه زمانی، دولت میتواند با دو ابزار مهم سیاستگذاری یعنی نرخ ارز و نرخ بهره ونقش موثری در تبدیل تهدید کرونا به فرصت ایفا کند. بانک مرکزی با سیاست کاهش نرخ بهره و الزام بانکهای تجاری به اجرای آن در خصوص ارایه تسهیلات آسان و کم بهره به کسب وکارهای کوچک و متوسط بشرط حفظ نیروهای کار و در عین حال با کاهش سپرده‌های قانونی این بانک ها نزد بانک مرکزی، میتواند نقدینگی در سیستم را افزایش دهد. فرصت نهفته این است، که کاهش ارزش پول برای حفظ رقابت در مقابل کاهش تقاضای جهانی ممکن است حتی ضروری باشد.

فرصت دوم: جذب بخش قابل توجهی از نقدینگی سیار با از طریق صندوق حمایتی دوره گذار کرونا در بورس با ارایه سود منطقی صورت پذیرفته و کلیه سازمان های عمومی، دولتی، خصوصی و حتی مردم را تشویق به خرید واحدهای صندوق (که عمدتاً متشکل از یونیت های شرکت های دانش بنیان و فناور است) کرده و ضمن رصد و پایش لحظه ای از طریق دیده بان مدیریتی منابع، از آشفتگی تورم و رکود اقتصادی تا حدی جلوگیری کند.

در این میان، دولت‌ میتواند با تغییر نگرش، خدمات عمومی را به جای بدهی‌ خود به افراد ببیند و کاملا شفاف و صادقانه آنرا با مردم در میان بگذارد. عملاً سیاست‌هایی مانند انتشار اوراق بدهی و تسریع در فروش دارایی‌های مازاد دولت، مالیات بر درآمد پایه و مالیات بر ثروت که شاید تا به امروز غیر عادی تلقی می شدند، میتوانند در دستور فوری کار دولت برای تامین هزینه ها و تسهیلات قرار گیرند‌.

فرصت سوم: اگر درست بنگریم، کشور حتی میتواند از قیمت جهانی پایین نفت فرصت سازی کند، در واقع ضرب این افت جهانی، میتواند از طریق کاهش قیمت سوخت و برق به تولیدکنندگان و کارخانه جات صنعتی و تجاری و کاهش قیمت گازوئیل در بخش کشاورزی و ترابری منتقل شود و حاصلضرب منفی در منفی، برای کشور مثبت شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-05-09 10:00

افزودن دیدگاه جدید