کد مطلب: 

243910
رییس اتحادیه‌ی صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران:

باید قوانین حمایت از تولید داخل، الزامات اجرایی پیدا کند/ ترویج مصرف کالاهای داخلی به‌منظور تحقق سیاست‌های «جهش تولید» ضروری است/ دوران کرونا و پساکرونا فرصتی بزرگ برای کسب‌وکارهای جدید است

به اعتقاد رییس اتحادیه‌ی صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، بخش اعظمی از قوانین حمایتی در حوزه‌ی تولید، منجر به مصرف تولید داخلی نمی‌شود و در حد اقدامات منفصل برای رونق تولید یا جهش تولید باقی خواهد ماند و حتی می‌تواند اثر معکوس در بخش اقتصادی کشور داشته باشد؛ مگر اینکه قوانین حمایتی، الزامات اجرایی پیدا کند.
باید قوانین حمایت از تولید داخل، الزامات اجرایی پیدا کند/ ترویج مصرف کالاهای داخلی به‌منظور تحقق سیاست‌های جهش تولید ضروری است/ دوران کرونا و پساکرونا یک فرصت بزرگ برای کسب‌وکارهای جدید خواهد بود

دکتر داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا و در پاسخ به این سوال که اشباع بازار داخلی از کالای ایرانی با تکیه بر الگوی مصرف درون زا و همسو نمودن نیاز مصرفی با ظرفیت تولید چگونه می‌تواند محقق شود؟ گفت: به نظر می‌رسد این موضوع تا زمان اصلاح قوانین، مشکلات خاص خود را خواهد داشت و با تمامی حمایت‌هایی که از تولید صورت می‌گیرد، ممکن است الگوی تولید محقق شود، ولیکن الگوی مصرف درون‌زا به صورت کارا محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: دلیل آن این است که بخش اعظمی از قوانین حمایتی تولید، منجر به مصرف تولید داخلی نمی‌شود و در حد اقدامات منفصل برای رونق تولید یا جهش تولید باقی خواهد ماند که این کافی نیست و حتی می‌تواند اثر معکوس در بخش اقتصادی کشور داشته باشد؛ مگر اینکه قوانین حمایتی الزامات اجرایی پیدا کند.
 
وی افزود: این که سال های مختلفی به نام حمایت از کالای داخلی، رونق  تولید و یا جهش تولید نام گذاری شود و در مقابل بخش‌های وسیعی از بدنه‌ی اجرایی سازمان‌های دولتی و شبه دولتی تمایلی به خرید کالای داخلی نداشته باشند، تحقق این شعارها را با مشکل روبرو می‌سازد و  این خود تبدیل به ضد ارزش می‌شود.

ادیب ادامه داد: ما شاهدیم در بدنه‌ی سازمان های دولتی و شبه دولتی عده‌ای از تصمیم سازان و تصمیم گیران، علی‌رغم وجود تحریم‌های اقتصادی، به دلایل نامعلوم تمایلی به خرید و استفاده از محصولات داخلی ندارند. این به این مفهوم نیست که این محصولات کیفیت پایینی دارند، بلکه برخی از این محصولات با داشتن استانداردهای جهانی، یا صادر می‌شوند و یا پتانسیل صادراتی دارند.

وی افزود: مشکل بزرگ دیگر این است که این‌گونه افراد در بدنه‌ی سازمان‌های دولتی وقتی می‌بینند تخلف آنها از قوانین حمایت از محصولات داخلی، تبعاتی برایشان ندارد و برخورد خاصی نیز با آنها صورت نمی‌گیرد، در ادامه تخلفات خود گستاخ تر هم می‌شوند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال که کارآمدسازی نظام توزیع کالاها و خدمات با استفاده از کاهش واسطه‌های غیرضرور و ناکارآمد چگونه امکان‌پذیر است؟ توضیح داد: این مورد بند 21 ابلاغ سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب (1391/11/24) می‌باشد که باید به درستی انجام شود. اصولا جهش و رونق تولید به جهت این که حجم عمده‌ای از زنجیره‌های تولید و توزیع را در داخل کشور شکل می‌دهد به صورت خودبخود بخشی از نظام توزیع کالا را بهینه و کارآمد می‌سازد.

وی افزود: حجم عمده‌ی تولید به غیر از تامین مواد اولیه‌ی وارداتی، بر فعالیت‌های درون‌زا استوار است و طبعا برای ایجاد جهش صعودی در این حوزه در هر کدام از زنجیره‌های استراتژیک تولید از قبیل طراحی، تولید و توزیع باید مانع تثبیت رویکرد فساد اقتصادی و دلالی شد.

وی در ادامه با بیان اینکه برای اصلاح این موضوع  باید با اصلاح نظام توزیع، هزینه‌هایی که باعث بالارفتن قیمت محصولات در اثر توزیع نامناسب شده است را  شناسایی و مدیریت کرد، گفت: نظام توزیع یکی از مهمترین ارکان قیمت تمام شده است. نظام توزیع به جهت اینکه حلقه‌ی واسط مصرف کننده و تولید کننده است در بهبود فرآیند و کارایی بازار نقش اساسی دارد؛ در صورتی که  نظام توزیع کالا از شفافیت مناسبی برخوردار باشد اطلاعات بازار به صورت واقعی در اختیار تولیدکننده قرار خواهد گرفت و از طرف دیگر مصرف کنندگان کالا و خدمات نیز قیمت واقعی محصولات و خدمات مورد نظر را پرداخت می‌نمایند و در این صورت دیگر حضور واسطه های اضافی و افزایش غیرمنطقی بهای مربوطه به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

ادیب در عین حال بیان کرد: طبیعی است در صورتی که برنامه‌هایی که وزارت بازرگانی در برنامه‌ی پنجم توسعه برای بهبود نظام توزیع اعلام کرده به درستی انجام شود، شاهد کارآمدسازی نظام توزیع خواهیم بود که طرح نظام طبقه‌ بندی و خدمات شناسه کالا، ساماندهی و توسعه فعالیت شرکت‌های پخش (شامل اقداماتی مانند ایجاد و توسعه نهادهای غیردولتی برای حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان)، تبلیغ و ترویج فرهنگ مطلوب مشتری‌ مداری و قانون‌گرایی و اصلاح الگوی مصرف (شامل اقداماتی مانند ساماندهی فعالیت‌های نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی)، تدوین و اجرای سیاست‌های توسعه خدمات بازرگانی برای محصولات کشاورزی (شامل تدوین و طراحی نظام جامع بازرگانی بخش کشاورزی)، تدوین برنامه توسعه مراکز بارانداز کالا در سراسر کشور (شامل اتخاذ سازوکار مناسب جهت تشویق واحدهای تولیدی، وارد کننده و موارد این‌چنینی برای عرضه در بورس) و تدوین و تصویب و اجرای طرح توسعه استفاده از علامت تجاری واحد از جمله‌‌ی این برنامه‌های اعلامی می‌باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط جدید حاکم بر اقتصاد کشور، نظرتان در خصوص  توسعه‌ی کانون‌های تولیدی خرد و کارگاه های کوچک با توجه به نقش قابل توجه آنها در اشتغال و آفرینی چیست؟ گفت: نام گذاری سال 99 با عنوان جهش تولید و همچنین شیوع ویروس کرونا فرصت قابل توجهی در اشتغال و کارافرینی‌های مبتنی بر شبکه‌های مجازی که اغلب کسب و کارهای کوچک می‌باشند، خواهد بود؛ اولی به جهت حمایت حاکمیت و دومی به جهت پارادایم های جدیدی که در کسب و کارها در حال ظهور می‌باشد. کرونا اگرچه یک چالش و تهدید ملی و جهانی است، ولیکن در کنار این تهدیدات، فرصت‌هایی هم به همراه دارد. در همین حال، از کارافرینان به عنوان فرصت طلبان نام برده شده است.

ادیب در ادامه با تاکید بر اینکه دوران کرونا و پساکرونا یک فرصت بزرگ برای کسب و کارهای جدید خواهد بود، توضیح داد: ما دو جریان شاخص نظری داریم و ادبیات کارافرینی در جهان متاثر از بنیان گذاران بزرگ کارافرینی مانند شومپیتر و کرزنر با مقوله هایی از قبیل خلق فرصت و کشف فرصت می‌باشد. یقینا در سال 99 فرصت های متعددی در کسب و کارهای جدید، در کنار تهدیدات کرونا خواهیم داشت. در میان کسب و کارهای کوچک و کانون های تولیدی که اشتغال آفرینی مبتنی بر کارآفرینی را خواهد داشت می‌توان به اپلیکیشن های لازم جهت مدیریت سازوکارها و فرایندها، روش ها، فرایندهای کنترل و انجام  کار به صورت دور کاری با استفاده از ابزارهای اینترنت اشیاء، پلت فرم های آموزش از راه دور، پلت فرم های درمانی مبتنی بر تله مدیسن، استفاده از پرسنل مجازی، منابع اپن سورس و متن باز و تغییر نگاه از نوآوری درون زا به نوآوری باز، تورهای مجازی، سیستم های مانیتورینگ و تشخیص مبتنی بر هوش مصنوعی، توسعه مراکز کال سنتر جهت ارایه‌ی سرویس پاسخگویی به شرکت ها و سازمان ها، پشتیبانی و خدمات فنی مهندسی به صورت ریموت، بازاریابی پورسانتی و فروش از راه دور و استفاده از VR و AR در تمامی امورات کسب و کار از جمله پزشکی و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به صورت اینترنتی اشاره کرد که از جمله‌ی آن، کسب و کارهای کوچک و کانون های تولیدی است که اشتغال آفرینی مبتنی بر کارآفرینی را خواهد داشت.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در پایان و در پاسخ به این سوال که اتحادیه چه اقداماتی را در خصوص خروج از بحران های احتمالی پیش رو خواهد داشت، گفت: اخیرا به پیشنهاد دبیر و عضو هیات مدیره‌ی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و تصویب هیات مدیره اتحادیه ، کمیسیون ویژه بحران با مسولیت دبیر اتحادیه تشکیل گردیده است که با همکاری اعضا اتحادیه در چند روز آتی سند اجرایی برای مقابله با بحران های پسا کرونا تدوین خواهد شد و همچنین با توجه به شرایط بحران های اخبر در کشور و جهان و مسائل و مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت اعضا اتحادیه، مقرر گردبده است که این موارد برای کوتاه مدت احصا و پیگیری شود و در بلند مدت برای کنترل بحران‌های صنفی اعم از اقتصادی، قانونی و پرسنلی پیش بینی های لازم صورت پذیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-04-23 01:18

افزودن دیدگاه جدید