کد مطلب: 

243856
بخش نخست/ مدیرعامل رایتل در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا:

مشکل سرعت اینترنت با استفاده از باندهای مورد اختلاف صداوسیما و وزارت ارتباطات رفع می‌شود/ نقش باندهای 700 و 800 در افزایش سرعت تماشای ویدئو در منازل و توسعه‌ی 5G کلیدی است/ عدم استفاده از این باندها کیفیت سرویس را کاهش و هزینه‌ی خدمت را افزایش می‌دهد

مدیرعامل رایتل، اظهار داشت: فرکانس‌های 700 و 800 نیاز به اینترنت کاربران تلفن همراه را در منازل تامین کرده و باعث رفع مشکل کندی اینترنت به ویژه در هنگام تماشای ویدیو خواهد شد.
مشکل سرعت اینترنت با استفاده از باندهای مورد اختلاف صداوسیما و وزارت ارتباطات رفع می‌شود/ نقش باندهای 700 و 800 در افزایش سرعت تماشای ویدئو در منازل و توسعه‌ی 5G کلیدی است/ عدم استفاده از این باندها کیفیت را کاهش و هزینه‌ی خدمت را افزایش می‌دهد

مهندس یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در خصوص دلیل وزارت ارتباطات برای در اختیار گرفتن باندهای 700 و 800 مگاهرتز، گفت: در رابطه با باندهای 700 و 800 در چند هفته گذشته اظهار نظرهای زیادی شده است و متاسفانه بسیاری از این موارد از منظری خاص بوده است که نیاز است از منظر تکنولوژی به این موضوع نگاه کنیم و همزمان تاثیرات اقتصادی و تجاری در صنعت مخابرات و تجربه ای که برای مشترکین ایجاد می کند و تاثیراتی که بر اقتصاد کشور می گذارد را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهم این موضوع را تحلیل کنم، از این زاویه شروع می‌کنم که باید زیرساخت در اختیار اپراتورها قرار گیرد؛ چراکه نیاز کشور است. اگر به اتحادیه اروپا نگاه کنید در سال 2013 قوانینی را آورده است که باندهای تلویزیونی آنالوگ آزاد شوند و در اختیار اپراتورهای موبایل قرار گیرند که فرصتی دو تا سه ساله داشت و عملا در اواخر سال 2015 و 2016 این ظرفیت آزاد شد و در تمام کشورهای اتحادیه اروپا این باندها را از تلویزیون های آنالوگ تخلیه کردند و در اختیار اپراتورهای موبایل قرار دادند.

رضاخواه خاطرنشان کرد: دلیل این امر که در اتحادیه‌ی اروپا این عمل انجام شد، تحرکی بود که مشترکین اتحادیه‌ی اروپا بین کشورهای دیگر داشتند و باید حرکت می کردند بدون آنکه سرویس شان قطع شود تا از این فرکانس استفاده کنند.

مدیرعامل رایتل در ادامه‌ی گفت‌وگو با سیتنا اظهار داشت: در آمریکا نیز پنج سال پیش، زمانی که گوشی جدید آیفون ارایه شد، آزمایشگاه های شرکت اپل با آزمایشگاه‌های اپراتورهای بزرگ آمریکا، به دنبال این بودند که قبل از آنکه حتی گوشی جدید به بازار بیاید این اطمینان را حاصل کنند که باند 700 و 800 توسط گوشی های جدید پشتیبانی می‌شود و اپراتورها نیز زیرساخت لازم برای این کار را داشته باشند، این تجربه‌ی بازیگران بزرگ صنعت ICT در دنیاست. اگر این کار غیر اقتصادی و غیر تجاری و به نفع کشور نبود تمامی کشورهای دنیا سراغ این باندها نمی رفتند.

وی افزود: بیش از 70 تا 80 درصد ترافیک شبکه‌های موبایل، ویدئو است و این ترافیک‌ها درون خانه‌ها ایجاد می‌شود که اصطلاحا به آن indoor گفته می‌شود. بزرگترین شکایت مشترکین از سرعت اینترنت مربوط به زمانی است که می‌خواهند فیلم ببینند یا از سرویس‌های ویدئویی استفاده کنند و این ترافیک زمانی حجم عمده ای دارد که مردم داخل ساختمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: پوشش درون ساختمانی بزرگترین گلوگاه شبکه‌های موبایل هستند. اگر فیزیک امواج الکترومغناطیسی را بررسی کنید، امواجی که در باند یک گیگاهرتز به پایین هستند ضریب نفوذ بسیار بالاتری درون ساختمان‌ها دارند و ما با استفاده از باندهای پایین‌تر از یک گیگاهرتز مانند 900 یا 700 و 800 می‌توانیم مشکل درون ساختمانی را بهتر حل کنیم تا بخواهیم زیرساخت‌ها را به گونه‌ای تغییر دهیم که بخواهیم با باندهای بالاتر مانند 1500 مشکل پوشش ساختمان را حل کنیم.

رضاخواه در عین حال به خبرنگار سیتنا گفت: علاوه بر این، باند 700 و 800 بر توسعه‌ی 5G نقش کلیدی دارند و زمانی که کشور بخواهد در راستای انقلاب صنعتی چهارم و IoT قدم بردارد، نه تنها می تواند اقتصاد موبایلی به معنای مصرف کننده را ایجاد کند، بلکه می‌تواند صنایع مختلف را در تحول دیجیتال ایجاد کند. این باندها هم منطق اقتصادی و هم منطق فیزیکی دارد، برای ایجاد پوشش درون ساختمانی مناسب و تجربه دنیا هستند.

وی افزود: نکته بعدی این است که ما در کشور تکنولوژی‌های جدیدی داریم و پیمانکارها در اختیار اپراتورها قرار دادند. بسیاری از زیرساخت‌ها درون کشور وجود دارد و با این باندها اپراتورها می توانند در مدت چند هفته خدمت را در اختیار مشترکین قرار دهند، چراکه عمده تغییرات با نرم افزار است و اگر سخت افزاری هم نیاز داشته باشیم در اسرع وقت در اختیارشان قرار می گیرد. در دوره کرونا و افزایش ترافیکی نوروز توانستیم سخت افزارهای مورد نیاز را سریعا وارد کشور کنیم، اما بسیاری از موارد با نرم افزارها قابل اجرا هستند. با نگاهی به تمام جوانب اگر این باند در اختیار اپراتورها قرار گیرد پوشش ساختمانی بهتری خواهیم داست، سخت افزار و نرم افزار آن داخل کشور وجود دارد و اگر وجود نداشته باشد در اسرع وقت قابل بهینه سازی است، تحول اقتصاد دیجیتالی را به همراه خواهد داشت و تجربه تمام دنیاست.

مدیرعامل رایتل گفت: در دوره‌ی کرونا، رایتل 1000 سایت را در باند 2100 با استفاده از نرم افزار و تغییر سخت افزاری در شهر تهران بالا آورد. بحث ارزبری در کشور مورد توجه قرار نگرفته است. به دلیل تحریم ها ما کشوری هستیم که منابع ارزی زیادی نداریم. در پوششی که ما با یک فرکانس باند 700 و 800 ایجاد می‌کنیم در باند 2100 نیاز به هفت سایت داریم و در باند 3500 نیاز به 12 سایت داریم؛ چراکه ضریب نفوذ باندهای بالا کمتر است، یعنی باید 12 سایت از وندورهای خارجی خریداری کنیم، علاوه بر این باید هزینه های نگهداری این سایت ها را پرداخت کنیم و در نتیجه هزینه خدمتی که به مشترکین می دهیم بالا تر می رود. عدم استفاده از این باندها کیفیت را پایین آورده و هزینه خدمت را بالاتر می‌برد.

خبرنگار: زهرا طاهری

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-04-21 10:48

افزودن دیدگاه جدید