کد مطلب: 

243801
وزیر آموزش ‌و پرورش:

تا کنون 9.5 میلیون نفر در شبکه‌ شاد وارد شده‌اند/ امنیت بانک اطلاعاتی در شبکه‌ شاد تضمین شده است/ آموزش دانش‌آموزان در فضای مجازی استمرار می‌یابد/ در صورت مهیا بودن شرایط، کنکور در دهه‌ی سوم تیر برگزار می‌شود

وزیر آموزش ‌و پرورش درباره بانک اطلاعاتی در شبکه شاد و امنیت این شبکه اظهار کرد: اطمینان می‌دهم حفظ امنیت اطلاعات خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای ما بسیار اهمیت دارد لذا اطلاعات نزد وزارتخانه است و امنیت آن تضمین‌ شده است.
تا کنون 9.5 میلیون نفر در شبکه‌ شاد وارد شده‌اند/ امنیت بانک اطلاعاتی در شبکه‌ی شاد تضمین شده است/ آموزش دانش‌آموزان در فضای مجازی استمرار می‌یابد/ در صورت مهیا بودن شرایط، کنکور در دهه‌ی سوم تیر برگزار می‌شود

به گزارش سیتنا، محسن حاجی میرزایی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ساعت 22 و 30 شبکه دو سیما با موضوع مسائل آموزشی پیش‌روی دانش‌آموزان در دوران کرونایی و شبکه آموزشی دانش آموزان، اظهارکرد؛ کرونا به‌عنوان یک پدیده فراگیر مخاطرات زیادی را برای همه مردم دنیا به وجود آورد.

وی افزود؛ با شیوع این بیماری حدود 1.5 میلیارد دانش‌آموز و دانشجو از حضور در محیط‌های آموزشی محروم شدند که بیش از ۹۰درصد جمعیت در دنیا را درگیر این مسئله کرده است؛ بنابراین کشورها باید برای این وقفه آموزشی تدبیر می‌اندیشیدند.

در شبکه شاد، آموزش محتوا و ارزشیابی هر دو انجام می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: از همان ابتدا باید به این موضوع واکنش نشان می‌دادیم بنابراین صداوسیما به کمک ما آمد و ما نیز به معلمان فراخوان دادیم تا با تلاش خود اجازه ندهند آموزش تعطیل شود لذا معلمان نیز باکارهای خلاقانه به کمک ما پیوستند.

وی ادامه داد: در ابتدای راه‌اندازی شبکه شاد حدود ۷۵درصد از محتواهای آموزشی در مدارس تدریس شده بود بنابراین در این شبکه آموزشی ارزیابی از مجموعه آموخته‌شده انجام و آموزش مابقی محتواهای درسی ادامه و به پایان می‌رسد.

بیش از 612 هزار معلم و مدیر در شبکه شاد فعالیت می‌کنند

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه‌روزی توانستیم شبکه آموزشی دانش آموزان را هم‌زمان با فرخنده روز نیمه شعبان راه‌اندازی کنیم لذا این شبکه کار خود را با دانش آموزان دوره ابتدایی آغاز و سپس دوره‌های متوسطه اول و دوم وارد این شبکه آموزشی شدند.

وی از ورود 9.5 میلیون نفر به این شبکه تاکنون خبر داد و اضافه کرد: ۱۱۲هزار مدیر و حدود ۵۰۰ هزار معلم در این سامانه فعالیت خود را آغاز کردند. این شبکه در روز حدود ۷ میلیون کاربر دارد که فرآیند آموزش را انجام می‌دهند.

عضو کابینه تدبیر و امید از تبادل بیش از 96 میلیون فایل و 234 میلیون پیام در چهار روز اخیر در شبکه شاد خبر داد و افزود: این پیام‌ها در یک محیط امن و ایزوله بین دانش‌آموز و معلم است، لذا ما به‌عنوان متولی امر آموزش جامعه، مسئول هستیم که آموزش را در دسترس عموم دانش‌آموزان قرار دهیم و از انتقال مفاهیم کاملاً مطمئن شویم، تسلط زیادی در این شبکه‌داریم و به‌طور متمرکز فرآیند آموزشی را کنترل و محتوای آموزشی را می‌سنجیم.

آزمون‌ها را طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت برگزار خواهیم کرد

وی تصریح کرد: در برگزاری آزمون‌ها تابع سیاست‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم اگر بتوانیم با رعایت پروتکل حضور دانش‌آموزان را داشته باشیم آزمون را حضوری برگزار می‌کنیم چراکه اولویت اصلی برگزاری آزمون به‌صورت حضوری است که در این صورت سهم معلمان را در آزمون افزایش می‌دهیم.

حاجی میرزایی در ادامه گفت: در شبکه شاد، برخط به این معنا است که امکان اینکه معلم محتوای آموزشی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد، وجود دارد.

‌معلمان تعطیل نیستند بلکه با صرف انرژی بیشتری مشغول آموزش دانش آموزان هستند

وی شبکه شاد را، اپلیکیشن اختصاصی آموزش‌وپرورش عنوان کرد و افزود: با فروکش کردن شیوع کرونا نیز همچنان آمادگی داریم تا در زمان‌های مختلف و تعطیلات بلافاصله دوره‌های آموزشی را منتقل کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: اتمام سال تحصیلی و انتقال همه محتوای آموزشی بر عهده معلمان است لذا نه‌تنها معلمان تعطیل نیستند بلکه با علاقه‌مندی بیشتری در میدان حضور دارند و تمام‌وقت خود را صرف آموزش دانش آموزان می‌کنند. لذا ما نیز باید از آنان حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

جابجایی روزانه 30 درصد معلمان از منطقه‌ای به منطقه دیگر می‌توانست شیوع کرونا را تشدید کند

وی از امکان به اشتراک گذاشتن محتوای تدریس معلمان در این شبکه آموزشی خبر داد و افزود: ۳۰درصد معلمان از منطقه‌ای به منطقه دیگر تردد می‌کنند که این موضوع نگرانی‌ها را در خصوص انتقال بیماری کرونا تشدید می‌کند لذا در هر منطقه باید پروتکل وزارت بهداشت و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم اما در برخی کلاس‌ها ممکن است این امکان وجود نداشته باشد.

دانش‌آموزان ۲۵ درصد سهم تردد را افزایش می‌دهند

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: در بررسی‌های انجام‌شده تعطیلی مدارس ۱۲درصد و تردد ۲۲درصد در شکستن فاصله اجتماعی مؤثر است، دانش‌آموزان ۲۵درصد سهم تردد را افزایش می‌دهند البته در چنین مواقعی مدارس و سایر واحدهای آموزشی در دنیا اولین مکانی هستند که تعطیل می‌شوند و آخرین مکانی‌ هستند که بازگشایی می‌شوند.

در صورت مهیا بودن شرایط آمادگی داریم در دهه سوم تیر کنکور را برگزار کنیم

وی با اشاره به موضوع کنکور خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان پایه ۱۲برای ما اهمیت زیادی دارند لذا این افراد باید بخش عظیمی از محتوای آموزشی و شروع سال جدید را با مرور درس‌ها و تقویت یادگیری‌ها همراه کنند؛ ما اردیبهشت را مدنظر داریم که در این ماه مرور درس‌ها صورت گیرد بعد از پایان اردیبهشت ۳هفته زمان لازم داریم که امتحانات نهایی را برگزار کنیم. بعدازآن نیازمند ۳هفته برای آمادگی کنکور هستیم، لذا دهه سوم تیر آمادگی داریم کنکور را برگزار کنیم اما اگر شرایط طوری دیگری شود این شرایط نیز تغییر می‌کند.

حاجی میرزایی بر برگزاری آزمون حضوری دانش آموزان تأکید و اظهار کرد: اگر شرایط به گونه ای باشد که وزارت بهداشت اجازه آزمون حضوری را ندهد به سمت آزمون غیرحضوری خواهیم رفت البته می‌توانیم با رعایت فاصله در سالن‌های بزرگ و همچنین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری آزمون حضوری، برنامه‌ریزی کنیم اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که وزارت بهداشت این موضوع را اجازه ندهد به سمت آزمون غیرحضوری می‌رویم.

وی گفت: روزانه یک‌میلیون و ۱۰۰هزار نفر به شبکه شاد وارد می‌شوند همچنین اتاق تلفنی طراحی‌شده که پاسخگوی ابهامات و برخی اشکالات است. همچنین هیچ اپلیکیشن داخلی نیست که این مقدار کاربر داشته باشد.

فضای شبکه شاد کاملاً امن و تضمین‌شده است خانواده‌ها نگران نباشند

وزیر آموزش ‌و پرورش درباره بانک اطلاعاتی در شبکه شاد و امنیت این شبکه اظهار کرد: اطمینان می‌دهم حفظ امنیت اطلاعات خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای ما بسیار اهمیت دارد لذا اطلاعات نزد وزارتخانه است و امنیت آن تضمین‌ شده است.

وی درباره اینترنت شبکه شاد نیز گفت: در ستاد مبارزه با کرونا طرح موضوع کردیم که این شبکه شاد جایگزین آموزش‌های عمومی است لذا برای رایگان شدن اینترنت این شبکه تلاش می‌کنیم تا شرایط را برای همه کاربران تسهیل شود.

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: آموزش نباید تعطیل شود و محیط باید برای آموزش مناسب باشد درجایی که اینترنت نیست تولید بسته‌های آموزشی را داریم به مدیران گفتیم معلمان باید به این سامانه بپیوندند تا جریان آموزش ادامه پیدا کند. البته اگر آمار دانش‌ آموزانی که موفق به ورود به این شبکه نشدند به‌طور دقیق مشخص شود برای آموزش آنان تدبیر خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: هرچند از امکان حضور دانش آموزان در مدارس محروم هستیم اما ابزارهای فراهم‌شده قابلیت‌های متمایزی دارد، پیش‌بینی کردیم.

در این شبکه آموزشی دانش آموزان، کانال‌های پرورشی، تربیت‌بدنی و انجمن اولیا و مربیان نیز راه‌اندازی می‌شود

حاجی میرزایی گفت: البته در این فرایند از فعالیت‌های پرورشی، تربیت‌بدنی و سایر برنامه‌های مدرسه غافل نشدیم بنابراین در این سامانه کانالی برای معاونت پرورشی و فرهنگی پیش‌بینی‌شده تا برنامه‌های تربیتی لازم را طراحی و ارائه کند.

وی از پیش‌بینی کانالی برای ارتباط انجمن اولیا مربیان با والدین خبر داد و افزود: کانالی نیز برای تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان در این شبکه طراحی ‌شده است و تمام اقدامات در کلاس حقیقی در این شبکه بازسازی می‌شود.

وزیر آموزش ‌و پرورش درگیرشدن والدین با آموزش دانش آموزان و تعامل مؤثر در این زمینه را از اتفاقات خوب این شبکه مجازی عنوان کرد و گفت: جشنواره رشد با ده‌ها هزار فیلم به‌عنوان یک ذخیره ارزشمند در اختیار معلمان است که می‌توانند در آموزش‌های مجازی از آن بهره‌مند شوند.

در خصوص شهریه مدارس غیردولتی، شورای نظارت مدارس مذکور تصمیم‌گیری می‌کند

وی در خصوص مدارس غیردولتی گفت: در مدارس غیردولتی دو نوع شهریه دریافت می‌شود؛ یکی شهریه مربوط به خدمات آموزشی اصلی و دیگری شهریه مربوط به فعالیت‌های فوق‌برنامه است اولی که آموزش‌ها از طریق فضای مجازی در حال انجام است اما در خصوص شهریه نوع دوم اگر تا پایان سال مدارس غیردولتی فعالیت فوق‌برنامه نداشته باشند در این خصوص شورای نظارت بر مدارس غیردولتی تصمیم‌گیری می‌کند. البته در ستاد ملی مدیریت کرونا مدارس غیردولتی جز صنوفی قلمداد شد که در شرایط فعلی متضرر می‌شوند و باید مورد توجه قرار گیرند.

حاجی میرزایی اضافه کرد: بر اساس آمار تبادل بیش از ۳۰میلیون فایل در این شبکه، نشان از حجم بالا و گستردگی ظرفیت این طرح دارد و مجموعه بزرگی این شبکه را پشتیبانی می‌کنند هرچند در برخی موارد مشکلاتی هست و ما انکار نمی‌کنیم و ما مصمم هستیم این اشکالات را در اسرع وقت برطرف کنیم.

در شرایط فعلی راه‌اندازی شبکه آموزشی در فضای مجازی اجتناب‌ناپذیر است

وی گفت: خانواده‌ها توجه داشته باشند در شرایط کنونی ما ناچار به داشتن چنین فضای مجازی هستیم و برای استمرار آموزش راه دیگری وجود ندارد و این کار اجتناب‌ناپذیر است هرچند کیفیت آموزش حضوری را نداشته باشد.

وزیر آموزش ‌و پرورش اظهار کرد: بسیاری از همکاران ما در آموزش ‌و پرورش تمام دغدغه‌شان راه‌اندازی این شبکه و ممانعت از تعطیلی آموزش بود لذا هیچ تعطیلی در ایام نوروزی نداشتند و شبانه‌روز برای آموزش دانش آموزان تلاش کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-04-19 13:28

افزودن دیدگاه جدید