کد مطلب: 

243100

بحران کرونا و فرصت جهش در تحول دیجیتال؛ تحلیلی به قلم دکتر فرزانه غلام ابوالفضل

"نکته مثبت در میان این بحران کرونا آن است که شیوع این ویروس، رفتار خرید و دریافت خدمات در مصرف کنندگان و نحوه ارائه خدمات و محصولات در کسب‌وکارها را برای همیشه تغییر داد و فرصتی برای دیده شدن مزایای تحول دیجیتال ایجاد کرد".
بحران کرونا و فرصت جهش در تحول دیجیتال؛ تحلیلی به قلم دکتر فرزانه غلام ابوالفضل

دکتر فرزانه غلام ابوالفضل، مشاور معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در تحلیلی برای سیتنا، نوشت:

"اگرچه این روزها در دل بحران کرونا با نگرانی از سلامت عزیزانمان و کلافگی محدودیت‌های تردد و سفر و... سر می‌کنیم، اما نباید از اثرات این ویروس بر شکست برخی مقاومت‌ها در بکارگیری ابزارهای دیجیتال غافل شد.

در هفته‌های اخیر همه اقشار جامعه از هر فرهنگ و در هر سنی مجبور شده‌اند برای کاهش احتمال آلودگی همه راهکارهای ممکن از خرید آنلاین، جلسات آنلاین، آموزش آنلاین، کسب‌وکار آنلاین، کنسرت آنلاین، گردشگری آنلاین، ویدوئوهای آنلاین، خدمات سلامت آنلاین و.... را تجربه کنند و این یک جهش اجباری در ایجاد تحول دیجیتال در سطح جامعه است.

تجربه جدید از فاصله اجتماعی و در برخی موارد قرنطینه‌های سخت گیرانه به شدت خدمات و محصولات قابل ارائه بر بستر اینترنت را در کوتاه زمان توسعه داد و فرصت‌های بسیاری برای رشد کسب‌وکارهای نوپا ایجاد کرد. کسب‌وکارهای موجود مجبور به مهاجرت به فضای مجازی برای ادامه حیات شدند و مصرف اینترنت به شدت افزایش یافت. حتی برنامه جامع ملی تحول دیجیتالی که شامل انواع پروژه های عملیاتی و دستورالعمل‌ها  ابلاغی برای بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی و تسهیلات اجرایی باشد هم نمی توانست در کوتاه مدت چنین تغییر رویکردی در همه جنبه‌های کار و زندگی جامعه در جهت دیجیتال شدن ایجاد کند.

آنها که پیش از کرونا تحول دیجیتال را درک کرده بودند، برنده‌های بازار بحران زده کسب‌وکارها در دوران کرونا بودند و عقب مانده‌ها به اهمیت استراتژیک دیجیتال کردن کسب‌وکارخود پی بردند. در تحقیقاتی که در انگلستان و امریکای شمالی انجام شد، 53 درصد کسب‌وکارها اذعان داشته‌اند که کرونا موجب شده متوجه شوند که چقدر از مسیر تحولات تکنولوژی عقب مانده‌اند و لازم است در حوزه تحول دیجیتال کسب‌وکار خود به برنامه ریزی و سرمایه گذاری جدی‌تر بپردازند.

این میهمان ناخوانده دیر یا زود ما را ترک خواهد کرد، اما اثراتی که در تغییر باورها، عادات و رفتارهای جامعه در بکار گیری ابزارهای دیجیتال داشته ماندگار خواهد بود و اصطکاک اولیه برای حرکت به سمت جامعه دیجیتال بسیار کمتر از قبل از کرونا خواهد بود. 

نکته مثبت در میان این بحران آن است که ویروس کرونا رفتار خرید و دریافت خدمات در مصرف کنندگان و نحوه ارائه خدمات و محصولات در کسب‌وکارها را برای همیشه تغییر داد و فرصتی برای دیده شدن مزایای تحول دیجیتال ایجاد کرد.  

پس از کرونا، تحول دیجیتال تنها یک راهکار برای کاهش هزینه یا بهینه سازی کسب‌وکارها نیست، بلکه لزوم بقای کسب‌وکارهاست و به عبارتی اگرچه این سرعت گرفتن تحول دیجیتال فرصتی طلایی برای رشد است، اما همه صاحبان کسب‌وکار باید نگران باشند که در صورت عدم حرکت با روند رشد به ورطه نابودی کشانده خواهند شد و لذا نباید با فروکش کردن (یا کنترل) بحران کرونا این روزها را فراموش کنیم.

شاید یکی از بهترین استفاده ‌ها از اوقات فراغتی که به اجبار کرونا برای ما فراهم شده، برنامه ریزی برای همراهی و بهره‌برداری از این موج تحول دیجیتال باشد".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 1.5 (2 رای)
سیتنا 1
2020-03-28 16:59

افزودن دیدگاه جدید